25 - 05 - 2020
کاهش تولید موتورسیکلت از یک میلیون به ۱۶۰ هزار دستگاه در سال
خبر خودرو- در حالی خبر از توقف شمارهگذاری ۴۲ مدل موتورسیکلت به دلیل عدم رعایت استانداردهای ۲۵ گانه به گوش میرسد که نایب رییس سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور میگوید تیراژ تولید موتورسیکلت از یک میلیون دستگاه در سال به ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار دستگاه کاهش یافته است و هماکنون زمان مناسب برای اعمال این فشارها نیست.
حبیبالله محمودان تصریح کرد: شرایطی که در آن به سر میبریم زمان مناسبی برای ارتقای نظام کیفی و افزایش استانداردهای موتورسیکلت نیست چرا که در حال حاضر کشور درگیر مشکلات اقتصادی کلانتری مانند کمبود مواد اولیه است و قطعهسازان به شدت تحت تاثیر این مشکل هستند و موتورسیکلتسازان به علت ریزش اقتصادیای که داشتهاند نمیتوانند از پس افزایش استانداردها برآیند.وی اظهار داشت: در شرایط فعلی دست تولیدکنندگان برای ایجاد ارتباطات خارجی بسته است و تا زمانی که شرایط ثبات نسبی نیابد، تولیدکنندگان نمیتوانند به مذاکره بپردازند لذا باید همه این تصمیمگیریها را برای یک دوره زمانی متوقف ساخت تا زمانی که شرایط مهیا شود.وی در ادامه افزود: جای بسی تعجب است که چرا سردمداران کشور شرایط موجود را در نظر نمیگیرند و اگر میخواهیم مشکلی را حل کنیم چرا واقعبینانه نمیاندیشیم.
وی با اشاره به کیفیت قطعات ساخت داخل و توان بومیسازی تصریح کرد: تا مدتی میتوان موتورهای استاندارد را وارد کشور کرد اما پس از آن باید داخلیسازی شود که ما توان انجام این کار را در داخل کشور داریم اما در شرایط فعلی برای تولید مشترک و رفع این نیاز تولیدکنندگان با مشکل تحریمها روبهرو هستند.
وی با اشاره به مشکلات صنعت موتورسیکلت اظهار داشت: چنانچه بتوانیم بازار ارز ثابتی ایجاد کنیم آنگاه میتوان در سایر موارد نیز اقدامات لازم را انجام داد اما در این کارزار به هم ریخته نباید از تولیدکنندگان داخلی انتظارات غیرواقعی داشت و آنها را تحت فشار قرار داد چراکه به صلاح کشور و اقتصاد نیست.
وی تاکید کرد: زمانی که شرایط فراهم بود و باید سیاستهای ارتقای کیفیت اعمال میشد این اتفاق رخ نداد اما اکنون که تولیدکنندگان با کمبود مواد اولیه و مشکلات بینالمللی مواجه هستند آنها را برای پاس کردن استانداردهای جهانی تحت فشار قرار دادهایم.
نایبرییس سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور با انتقاد از جریان افزایش استانداردها گفت: متاسفانه با اعمال فشار برای افزایش استانداردها زمینه فساد زیاد میشود چرا که تولیدکنندگان میخواهند به هر قیمتی که شده موتورسیکلتهای تولید شده را شمارهگذاری کنند.
به گفته محمودان بهتر است تصمیمگیریهای اقتصادی برای صنوف مختلف با حضور دلسوزان آن صنایع انجام گیرد تا بهترین تصمیمها در حوزههای مختلف اتخاذ شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد