18 - 05 - 2024
کاهش سهم زبان فارسی در سایتهای پربازدید جهان
«جهانصنعت»- عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات اعلام کرد در حال حاضر ۴/۱درصد از سایتهای پربازدید جهان متعلق به سایتهایی است که زبان محتوای آنها فارسی بوده و این سهم نسبت به دو سال گذشته ۲/۰درصد کاهش داشته است. مژگان فرهودی عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص حوزه خط و زبان فارسی در وب و برنامههای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در سالهای اخیر یکی از چالشها و موضوعات اساسی عموم محصولات و خدمات قابل ارائه در فضای مجازی کشور، پردازش زبان طبیعی و چالشهای حوزه خط و زبان فارسی است. به عبارتی، این خدمات با محدودیتهایی از جمله کمبود پیکرهها و منابع دادهای و عدم وجود ابزارهای زیرساختی دارای کیفیت و استانداردهای لازم روبهرو هستند. دادگان و ابزارهای پردازش زبان فارسی از جمله مواردی بوده که برای بخش بزرگی از محصولاتی که نیاز به پردازش زبان دارند، مورد نیاز هستند.
او افزود: یکی از راههای فراهم کردن محصولات و خدمات بومی باکیفیت، حل چالشهای پردازش زبان فارسی از طریق تعریف دقیق این چالش و سپس حل آنها از طریق توان علمی و فنی پژوهشگران و خبرگان این حوزه در یک فضای رقابتی عادلانه و انگیزشی است، تا بدین طریق سازوکار تشویق افراد به تولید خدمات بهتر در عین فراهم کردن زیرساختها، سکوها و دادگان محک مورد نیاز آن فراهم شود. فرهودی در ادامه در خصوص آزمایشگاه پارسی آزما به مهر گفت: در سال جاری در تلاش هستیم با توسعه زیرساختهای این آزمایشگاه و استفاده آنها در آزمایشگاه هوش مصنوعی پژوهشگاه، علاوه بر ارزیابی و سطحبندی محصولات و خدمات هوش مصنوعی، به حل چالشهای حوزه هوش مصنوعی این محصولات و خدمات در زمینههای مختلف پردازش متن، پردازش تصویر و پردازش گفتار فارسی نیز پرداخته شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص سهم زبان فارسی در وب گفت: براساس اطلاعات جدید، زبان برنامهنویسی و زبان اصلی محتوای وبسایتها را دارد در حال حاضر ۴/۱درصد از سایتهای پربازدید جهان (به عبارتی از یک میلیون سایت پربازدید) متعلق به سایتهایی بوده که زبان محتوای آنها فارسی است و متاسفانه این نرخ نسبت به یکی، دو سال گذشته که ۶/۱درصد بود، ۲/۰درصد کاهش یافته است. فرهودی گفت: این کاهش به معنای افت رتبه زبان فارسی در بین زبانهای مختلف دنیا نیست، بلکه موضوع، کسبوکار و کاهش تعداد سایتهای پربازدید ایرانی است، از این رو باید روی کسبوکارها و شرکتهایی که پتانسیل تولید سایتهای پربازدید فارسی را دارند تمرکز بیشتری شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد