4 - 09 - 2022
کاهش قیمت برخی مسیرها با آزادسازی نرخ بلیت
قطعات هواپیما بهزودی وارد کشور میشود
معاون وزیر راهوشهرسازی تاکید کرد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در برخی مسیرها موجب کاهش قیمت هم میشود.
علیرضا جهانگیریان در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور افزود: قطعا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به معنای افزایش قیمت بلیت نیست و در برخی مسیرهای پرتردد نیز قیمت بلیت حتی ممکن است کاهش بسزایی داشته باشد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه شورای عالی هواپیمایی اجازه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و مسیرهای هوایی را صادر کرده است، افزود: دولت تمهیداتی را برای مسیرهای کمتردد نیز اندیشیده است تا از شرکتهای هواپیمایی که در این مسیرها تردد میکنند، حمایت کند و در این پروازها مشکلات جانبی نظیر مسایل اقتصادی برای ایرلاینها ایجاد نشود.
وی همچنین درباره ورود قطعات هواپیما به کشور پس از توافقات اخیر ژنو اعلام کرد : موضوع مجوز ورود قطعات هواپیما به کشور یکی از بندهای توافقات ژنو و منوط به تایید وزارت خزانهداری آمریکاست که رایزنیهای لازم در این باره انجام شده و قطعات هواپیما به زودی وارد کشور خواهد شد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: رایزنیهای لازم در این باره انجام شده است و قطعات هواپیما به زودی وارد کشور خواهد شد.
هیچ ایرلاینی حق کاهش پرواز را ندارد
در ادامه قائممقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: طبق بند مصوب آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، هیچ ایرلاینی حق کاهش پرواز خود را پس از آزادسازی نرخها ندارد، اجرای آزادسازی ناگهانی نخواهد بود و دولت زیان شرکتها را در نقاط محروم جبران میکند.
علیمحمد نوریان، قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به فرآیند آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ، گفت: شورای عالی هواپیمایی کشوری در آخرین جلسه خود طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و مسیرهای پروازی را تصویب کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر این موضوع توسط شورای عالی هواپیمایی تصویب شده است تا در
۲۸ اردیبهشتماه امسال اجرایی شود.
نوریان ادامه داد: البته به دلیل تعدیل قیمت سوخت در فاز دوم هدفمندی یارانهها این مصوبه را در اختیار دولت قرار دادهایم تا با تایید دولت، آزادسازی نرخهای بلیت در ۲۸ اردیبهشتماه اجرایی شود.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: در تمام دنیا ۱۰ تا ۲۰ مدل برای قیمت بلیت هواپیما در یک تایپ هواپیما وجود دارد و مسافر بر اساس نوع خدمات قدرت انتخاب بلیت و کیفیت خدمات خود را داراست.
وی گفت: همچنین بر اساس زمان تهیه بلیت هواپیما و ساعات پروازی در طول ۲۴ ساعت، نرخهای متفاوتی از بلیت وجود دارد و هر مسافر قدرت انتخاب نوع بلیت خود را داراست.
نوریان توضیح داد: به عنوان مثال یک بازرگان میتواند ساعاتی از پرواز را برای کار تجاری خود انتخاب میکند با ساعاتی که یک خانواده برای سفر با هواپیما انتخاب میکند، متفاوت باشد.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی بیان کرد: در حال حاضر به غیر از سه شرکت هواپیمایی ایرانایر، ماهان و آسمان، بقیه شرکتهای هواپیمایی تقریبا به صورت چارتری عمل میکنند و دارای پروازهای مشخصی نیستند به این ترتیب که آژانسهای فروش بلیت به تبعیت از بازار، قیمت را تعیین میکنند.وی با بیان اینکه این پروازهای چارتری به دلیل مشکلات اقتصادی ایرلاینها وجود دارد، گفت: اغلب شرکتهای هواپیمایی دارای بدهی هستند و به دلیل نداشتن توجیه مالی مطلوب پرواز چارتری را انتخاب میکنند.
وی یادآور شد: در فرآیند متنوعسازی و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، چنین مشکلاتی کاهش مییابد.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی ادامه داد: در حال حاضر ایرلاینهای ماهان، ایرانایر و آسمان نرمافزارهای متنوعسازی نرخ بلیت هواپیما را در اختیار دارند اما بقیه شرکتها به این نرمافزار مجهز نیستند یعنی مثلا نمیتوان از سه ماه قبل بلیت هواپیما را در این شرکتها خریداری کرد.
نوریان با تاکید بر اینکه در متنوعساز نرخ بلیت هواپیما به دنبال نظاممند کردن این سیستم هستیم، توضیح داد: البته مسافران بدانند قیمت خدمات در سیستم حملونقل هوایی قطعا بالاتر از قیمت خدمات در دیگر سیستمها ست به عنوان مثال غذایی که در هواپیما تهیه میشود به دلیل داشتن استانداردهای بالا نرخ بالاتری نسبت به غذای رستوران خواهد داشت که مسافر قدرت انتخاب منوی غذایی در متنوعسازی دارد.قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: به عنوان مثال اگر مسافری مایل نباشد که در طول پرواز از منوی غذایی استفاده کند، مبلغی از قیمت بلیت وی کسر میشود.
وی اظهار داشت: به هر حال امیدواریم با اجرای توافقات ژنو و ارتباط سازندگان قطعات هواپیما با ایرلاینهای داخلی مشکل صنعت حملونقل هوایی برطرف شده و ایرلاینهای توجیه مالی مطلوبتری داشته باشند.قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی یادآور شد: قطعا اجازه نمیدهیم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بازار را به هم بریزد و طبق الگویهای بینالمللی اجرای این مورد پلکانی خواهد بود.
وی تاکید کرد: طبق تجربه جهانی باید قیمت بلیت هواپیما در ساعات مختلف روز متفاوت باشد تا اقشار مختلف بتوانند از این سیستم استفاده کنند.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: در کنار مصوبات شورای عالی هواپیمایی فعالیتهایی توسط کمیته سازمان هواپیمایی درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما انجام شده است.
نوریان بیان کرد: هر ایرلاینی در مسیرهای جدید که پرواز داشته باشد نرخ بلیت برای آنها آزاد است.
وی افزود: در مصوبه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مقرر شده است، این موضوع به صورت پلکانی اجرا شود ضمن آنکه هیچ شرکتی حق کاهش پروازهای خود را ندارد.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی در پاسخ به سوالی درباره تلاش دولت برای جلوگیری از ایجاد بازار انحصاری در فروش بلیت هواپیما، گفت: سه ایرلاین هما، ماهان و آسمان ۷۰ درصد ناوگان را در اختیار دارند اما دولت به عنوان حافظ حقوق مردم سعی میکند بازار رقابتی باشد و اجازه انحصاری شدن بازار را نمیدهد.
نوریان تاکید کرد: البته نمیتوان برای ایرلاین هر تکلیفی را تعیین کرد و از او خواست که چابک باشد.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: طبق بند مصوب آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ایرلاینها حق کاهش پرواز خود پس از آزادسازی ندارند و دولت زیان شرکتها را در نقاط محروم جبران میکند.
مدیریت هما خصوصی، سهامش دولتی
قائممقام وزیر راه در امور هوانوردی با بیان اینکه مدیرعامل و هیاتمدیره شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تا پایان هفته معرفی میشوند، گفت: سیاست وزارت راه در پروسه واگذاری هما این است که دارای مدیریت خصوصی اما سهام دولتی باشد.
علیمحمد نوریان درباره بدهی ایرلاینها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی بابت نرخ سوخت اظهار داشت: مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان کل بدهی ایرلاینها به شرکت پخش بابت دریافت سوخت بوده است که بخشی به صورت نقدی پرداخت شده و مابقی بدهی توسط ایرلاینها به صورت چک ششماهه تسویه شده است.
وی ادامه داد: در مصوبهای که با شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی داشتیم قیمت سوخت دریافتی ایرلاینها در تاریخهای مختلف، مشخص شده و طبق جدولی مشخص جزییات آن آمده است البته از ابتدای فروردینماه امسال نیز نرخ سوخت با قیمت لیتری ۵۰۰ تومان برای هواپیماهای مسافری تعیین شده است.قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: صندوق توسعه ملی پنج درصد بودجه سالانه را به هوانوردی و توسعه ناوگان هوایی اختصاص داده است اما به دلیل بروز شرایط تحریم تنها توانستهایم از یکپنجم این رقم استفاده کنیم.
قائممقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی بیان کرد: واگذاری هما به سازمان تامین اجتماعی امری قانونی است اما قرار نیست که همه مشکلات هما را به تامین اجتماعی انتقال دهیم.
نوریان افزود: سیاست وزارت راهوشهرسازی این است که ایرانایر در پروسه انتقال بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرد، یعنی دارای مدیریت خصوصی اما سهام دولتی باشد و در پایان سال مصوبه واگذاری هما اجرایی و عملیاتی شود.
قائممقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی اظهار داشت: بخشی از سهام هما به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است و بخش دیگر به دلیل زیانده بودن باید در فرابورس عرضه شود که هنوز داوطلبی برای خرید آن نداریم.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: قرار است هما در شرایط مطلوبتری واگذار شود.
وی گفت: در حال تجدید ارزیابیها با سازمان خصوصیسازی هستیم تا نرخهای جدید هما توسط سازمان خصوصیسازی ارزیابی و پس از آنکه هما ساماندهی شد، واگذار شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد