2 - 11 - 2023
کاهش ۱۵ درصدی مصرف محصولات لبنی
به گفته دبیر انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران، گرانی لبنیات به کاهش ۱۵ درصدی تقاضا برای این محصول در نیمسال اول سال جاری انجامید، هر چند با گرانی پروتئین حیوانی تقاضا برای لبنیات بالا رفت و بازار این محصول کمی جان گرفت. در همین حال وزن صادرات محصولات لبنی از ایران ۷ درصد افزایش
داشته است.
رضا باکری دبیر انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران درباره وضعیت کنونی عرضه و تقاضا در بازار محصولات لبنی ایران گفت: از آنجا که درآمد خانوار متناسب با هزینههای تولید در شش ماهه اول سال رشد نداشت، این گرانی لبنیات به کاهش ۱۵ درصدی تقاضا انجامید.
وی افزود: همزمان با این افزایش قیمت و کاهش تقاضا بازار لبنیات اتفاق دیگری را هم تجربه کرد؛ اینکه قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخممرغ به عنوان مواد غذایی حاوی پروتئین حیوانی نیز بالا رفت و خانوارها برای تامین پروتئین مورد نیاز به جای گوشت به مصرف مواد لبنی مانند پنیر، شیر و ماست روی آوردند. در نتیجه با جایگزین شدن لبنیات به جای گوشت و مرغ در شش ماهه دوم سال جاری، شاهد افزایش ۱۰ درصدی تقاضا برای محصولات لبنی بودیم اما کاهش ۵ درصد تقاضا در سال جاری نسبت به سال گذشته به طور قطعی اتفاق افتاده است.
باکری در ادامه شرحی از وضعیت صادرات محصولات لبنی کشور ارائه داد و گفت: در شش ماهه اول سال جاری صادرات محصولات نهایی لبنی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ تا ۷ درصد رشد وزنی و ۸ درصد رشد ارزشی داشته است.
وی افزود: عراق، افغانستان و پاکستان اصلیترین مقاصد صادراتی محصولات لبنی ایران هستند، البته پاکستان بیشتر متقاضی شیر خشک است و بیش از نیمی از صادراتی که به این کشور میشود، شامل همین کالاست.
دبیر انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران روسیه را هم به عنوان یکی دیگر از مقاصد صادرات محصولات لبنی ایران معرفی کرد و توضیح داد: صادرات محصولات لبنی ایران به روسیه از سه کشور یادشده کمتر است زیرا روسها بیشتر خواهان شیر خشک و خامه ایرانی هستند و از این محصولات به عنوان ماده اولیه تولید استفاده میکنند که این مدل از صادرات مطلوب شرکتهای ایرانی نیست و آنها تمایل به صادرات محصولات نهایی دارند اما روسیه اجازه ورود محصولات لبنی نهایی را از ایران به این کشور نمیدهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد