30 - 12 - 2023
کریدور شمال- جنوب به نفع همه جهان است
تاس- وزیر امور خارجه هند گفت: کریدور حملونقل شمال- جنوب به نفع همه جهان است و هند بالاترین اولویت را به این پروژه میدهد.
سوبرامانیام جایشانکار در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه روسیه در مسکو افزود: این پروژه، هم منافع ما و هم منافع کل اقتصاد جهان را تامین میکند.
وزیر امور خارجه روسیه نیز در سخنانی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: روسیه و هند مراحل همکاری را به عنوان بخشی از راهاندازی کریدور شمال- جنوب تشریح کردند. سرگئی لاوروف افزود: امروز در مورد تعدادی از مراحلی که به ما امکان توسعه همکاری را میدهد، از جمله در زمینه راهاندازی آتی کریدور حملونقل بینالمللی شمال- جنوب و ایجاد مسیر چنای (هند) – ولادی وستوک (روسیه) توافق کردیم. وزیر امور خارجه روسیه گفت: کریدور شمال- جنوب، شور و شوق زیادی را در بین همه کشورهایی که اجرای آن به آنها مرتبطبوده، برانگیخته است و مطمئنا در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.
لاوروف خاطرنشان کرد: اعتماد به غرب تا حد زیادی تضعیف شده است و بنابراین اکنون زمینههای بیشتری برای تکیه بر نقش اکثریت جهان در توسعه اقتصاد جهانی وجود دارد؛ این همکاری به زیان کسی نیست.
کریدور شمال- جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حملونقل بار بود، در طول سالهای بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزهبخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سنپترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور میکند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد، اما کریدور شمال – جنوب تنها ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهرهگیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینههای حملونقل را کاهش میدهد. پیش از این مقامات دو کشور اعلام کردهاند که تفاهم قبلی ایران و روسیه برای خط ریلی رشت- آستارا با استاندارد بینالمللی در حال اجراست. اخیرا سفیر ایران در روسیه، شایعهها درباره عقبنشینی روسها از اجرای قرارداد رشت- آستارا را رد کرده است. این توافقنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی ابراهیم رییسی رییسجمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رییسجمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.
مسیر غربی کریدور شمال- جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل میشود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقودهای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستاراست که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملا جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سنپترزبورگ و خلیجفارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد