11 - 08 - 2017
کشمکش بر سر پهنای باند اینترنت
گروه فناوری- چندی پیش ارائه خدمات کارت ملی هوشمند با اختلال مواجه شده بود و دفاتر خدمات الکترونیک قادر به صدور کارت ملی هوشمند نبودند. از این رو سازمان فناوری اطلاعات در جریان اختلال سراسری سرویس کارت هوشمند ملی، دفاتر پیشخوان را بابت کمکاری و عدم پیشبینی زیرساخت متناسب با نیازشان مقصر دانست. از طرفی دفاتر پیشخوان میگویند بعد از انتشار خبر درخواستشان اجابت و مشکل رفع شده است. درخواستی که این دفاتر داشتند افزایش پهنای باند بود.
در پی انتشار خبری با عنوان «اختلال سراسری سرویس کارت ملی هوشمند در دفاتر پیشخوان دولت»، سازمان فناوری اطلاعات توضیحاتی را درباره این خبر ارائه کرده است.
در توضیحات سازمان فناوری اطلاعات آمده: بدون شک سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان نهاد مسوول برای توسعه و ترویج خدمات الکترونیکی و دولت الکترونیکی تاکنون تمام همت خود را برای فراهم آوردن زیرساختهای مناسب در جهت ارائه سرویسهای برخط از سوی دستگاهها و نهادهای مختلف به کار بسته و در همین راستا بارها از دستگاهها و نهادهای مختلف خواسته تا نیاز خود را براساس سرویسهایی که به مردم ارائه میدهند، اعلام و طی مراحل قانونی برای تامین آن را در دستور کار خود قرار دهند که در همین راستا نیز برخی بخشها نظیر سازمان هدفمندی یارانهها و سازمان سنجش و بسیاری دیگر از دستگاهها اقدامهای لازم را عملیاتی و با تامین زیرساختهای موردنیاز خود، سرویس بدون مشکلی را به مخاطبان خود ارائه کردهاند.
اما متاسفانه برخی از مدیران مجموعه دفاتر پیشخوان سراسر کشور با وجود پیگیریهای به عمل آمده از سوی مسوولان و کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات ایران، به بهانه این که زیرساختهای موجود کفایت سرویسدهی ایشان را میکند، از طی مراحل قانونی در این حوزه خودداری کردند و امروز که تعداد مراجعات این دفاتر افزایش یافته و زیرساختهای ناکافی آنها پاسخگوی تعداد تقاضاها نیست و به منظور یافتن مقصر در جهت کمکاری خود نه به صورت علنی که در قالب یک مقام آگاه اقدام به فرافکنی کردند.
با توجه به توسعه دولت الکترونیکی و خدمات الکترونیکی، در همین جا یک بار دیگر از همه مسوولان بخشهای مختلف کشور تقاضا میکنیم تا پیش از بحرانی شدن و کمکاری در سرویسدهی به مردم، اقدام به تامین زیرساختهای موردنیاز خود کنند و سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز، در چارچوب وظایف قانونی خود همکاری لازم را در تامین زیرساختها انجام خواهد داد.
پس از این توضیحات، فارس برای روشن شدن موضوع، جریان اختلال در سرویس کارت هوشمند ملی و توضیحات سازمان فناوری اطلاعات درباره مقصر بودن دفاتر پیشخوان را از کانون دفاتر پیشخوان دولت پیگیری کرد.
علی فلاح حقیقی، رییس کانون دفاتر پیشخوان دولت اظهار داشت: سرویس کارت هوشمند به دلیل محدودیت پهنای باند از حدود سه روز پیش تاکنون دارای اختلال بود که این اختلال باعث نارضایتی مردم شده بود و سازمان ثبت احوال نیز دفاتر پیشخوان را بابت این اختلال مقصر میدانست. وی گفت: دفاتر پیشخوان تقاضای ۱۰۰ مگ پهنای باند شناور از سازمان فناوری اطلاعات ایران داشتند که در چند روز اخیر رایزنیهای ما با سازمان فناوری اطلاعات برای در اختیار گرفتن پهنای باند بیشتر به منظور رفع اختلال سرویس به نتیجه نرسید که پس از انتشار خبر اختلال ظرفیت مورد تقاضا از سوی سازمان فناوری اطلاعات تخصیص یافت و هماکنون با رفع اختلال سرویس کارت هوشمند ملی به متقاضیان ارائه میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد