12 - 08 - 2023
کشورهای جهان چگونه مصرف برق را مدیریت میکنند؟
اعمال روشهای مدیریت مصرف برق فقط مختص کشورمان ایران نیست، بلکه کشورهای مختلف آن را اجرایی میکنند. البته هر کشور این موضوع را بنا به مقتضیات خود اجرایی میکند.
ایرنا در گزارشی نوشت: همزمان با افزایش دمای هوا در پارهای از مناطق جهان میزان مصرف برق هم از حالت معمول فراتر رفته است و زنگ خطر را در نقاط مختلف جهان به صدا درآورد. میزان مصرف برق در کشورمان ایران از مرز ۷۳ هزار مگاوات هم فراتر رفت و رکورد بیسابقهای در تاریخ صنعت برق از خود بر جای گذاشت.
یکی از روشهای موثر برای کنترل مصرف، اعمال روشهای مدیریت بر مصرف است که فقط مختص ایران نیست و سایر کشورها هم به فراخور اجرایی میکنند. البته سیاست تشویق و تنبیه از جمله ابزارهای موثر در اعمال مدیریت مصرف است که در ایران امسال بیشتر بر روی سیاست تشویقمحوری آن تاکید شده است.
مثلا در کشور هلند که گاز و برق نسبتا گران است و ماهانه در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ یورو تخمین زده میشود، یکی از طرحهای تشویقی که برای مشترکان برق در نظر گرفته شده، کوپن انرژی است که خانوارها میتوانند با آن، اقلام بهینهسازی مصرف انرژی مثل برق و گاز را خریداری کنند.
دولت فرانسه هم از زمان بحران اوکراین، اعطای کوپن انرژی شامل برق و گاز، به ۳۸ میلیون نفر را اجرا کرده و «سپر تعرفهای» طراحی کرده که شامل تعیین سقف قیمت گاز و برق برای بخش خانگی است.
در کانادا، اگرچه در بیشتر سالها بخش صنایع بهصورت داوطلبانه مصرف برق خود را در ایام اوج بار کاهش میدادند، اما در برخی سالها هم دولت خواستار کاهش مصرف ۵۰ درصدی برق در زمان اوج بار مشتریان تجاری و صنعتی شد.
برای رسیدن به این هدف، صنایع پُرمصرف مانند خودرو، تولید خود را متوقف کردند. همچنین دولت فدرال همه فعالیتهای غیرضروری را تعطیل کرد.
دولت برزیل در سال ۲۰۱۱ برای عبور از شرایط بحرانی اوج بار شبکه برق و با هدف کاهش ۲۰ درصد از میزان مصرف برق خود، تصمیم گرفت برنامههای صرفهجویی انرژی را بهصورت اجباری برای همه بخشها به اجرا درآورد.
در بحران سال ۲۰۰۱ نیوزیلند، دولت برای کاهش داوطلبانه ۱۰ درصد از مصرف برق در مدت ۱۰ هفته، یک فراخوان عمومی انجام داد. به دنبال این فراخوان برنامههای تلویزیونی و رادیویی با عنوان کمپین «۱۰ برای ۱۰» بهتناوب به این موضوع پرداختند.
روسها اصولا به صرفهجویی عادت دارند. مردم روسیه در زمان خرید وسایل برقی به میزان مصرف انرژی کالا بسیار اهمیت میدهند و برای استفاده بهینه به توصیههای دفترچه راهنما و فروشندگان بهدقت عمل میکنند. استفاده از لامپهای کممصرف و دیودی روش بسیار رایجی برای صرفهجویی در انرژی در روسیه است.
در روسیه استفاده از وسایل پُرمصرف مانند ماشین لباسشویی، اتو و جاروبرقی در ساعتهای اوج مصرف ممنوع است.
در آمریکا، لوایح پیشنهادی برای مصرف بهینه انرژی در کنگره آمریکا توانسته است با استفاده از کمپینها و هزینه در تبلیغات، به میزان قابلملاحظهای مصرف انرژی را در این کشور کاهش دهد و علاقه مردم به تبادل تصاویر و ویدئوهای جذاب و خندهدار میتواند به ابزاری برای توزیع پیامهای خلاقانه و جالب صرفهجویی انرژی تبدیل شود. در این آگهیها باید با هدف گرفتن افراد و بهویژه کودکان تاکید کرد که مردم این توانایی را دارند تا هر روز انتخابهای هوشمندانهتری داشته باشند.
گروه مردمنهاد و غیرانتفاعی «میشیگان سیوز» که با هدف بهبود شیوه مصرف انرژی شکلگرفته، کمپینی با نام «جلوگیری از فاجعه انرژی» ایجاد کرده تا با ساخت پیامهای تبلیغاتی به آگاهسازی جامعه درباره پیامدهای ناگوار مصرف بیرویه انرژی بپردازد.
گروه «اتحاد برای حفظ انرژی» نیز با این ایده تشکیل شده است که باید مصرفکنندگان را از سنین کودکی آموزش داد تا صرفهجویی انرژی برای آنها یک عادت شود.
در کالیفرنیا تخفیف برای خرید وسایل برقی بهینه در نهایت موجب صرفهجویی ۱۰۰ مگاواتی در سال ۲۰۰۲ شد.
یک گزینه آسان و کممصرف برای خنکسازی بیش از حد، جلوگیری از پوشیدن کراوات و کت در طول تابستان است. در ۱۰ سال گذشته، ژاپن با ابتکار «Cool Biz» خود این گزینه را امتحان کرده است. با ابتکار وزارت محیطزیست ژاپن در سال ۲۰۰۵ و در تلاش برای کاهش سریع انتشار کربن، پویش
Cool Biz ادارات را ترغیب میکند تا دمای کولر را در اتاقها کمتر از ۲۸ درجه سانتیگراد (۴/۸۲ درجه فارنهایت) تنظیم کنند، این دما در ادارات ایالاتمتحده برای تابستان ۷۰ درجه (فارنهایت) است.
در توکیو در طول بحران برق برخی از کارخانهها زمان تولید خود را به ساعات کمباری یا روزهای آخر هفته که میزان بار شبکه برق کمتر است، انتقال دادند. برخی دیگر از کارخانهها نیز تولید خود را بهصورت کامل متوقف کردند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد