5 - 05 - 2025
کمبود امکانات و دپوی کالا عامل حادثه بندر رجایی
ایرنا- دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به وقوع حادثه انفجار در بندر شهید رجایی، گفت: باید پذیرفت این حادثه دلخراش به دلیل کمبود امکانات گمرکی، عدم رعایت اصول نگهداری و انباشت بالای کالاها و کانتینرها اتفاق افتاده است.
آرمان خالقی در این خصوص اضافه کرد: در حادثه آتشسوزی بندر شهید رجایی یک خطای بزرگ انسانی سیستماتیک رخ داد و برای جلوگیری از تکرار آن در وهله نخست باید یک کمیته حقیقتیاب شکل گرفته و به ارائه گزارشی جامع و دقیق از علل اصلی وقوع حادثه بپردازد. وی عنوان کرد: آنچه مسجل است در حادثه پیش آمده در زمینه اصول حفاظت ایمنی، انبارداری، سیستمهای اطفای حریق در محل، آموزش پرسنل و … به درستی عمل نکردیم. به طوری که در اینگونه موارد باید از همان ابتدا سیستم هشدار و نوع واکنش افراد به عنوان اصول اولیه مشخص باشد و مانورهای حفاظت ایمنی در دورههای متعدد برگزار شود. خالقی ادامه داد: این روزها صحبتهایی درخصوص استیضاح وزیر راهوشهرسازی در محافل مختلف به گوش میرسد، باید پرسید آیا با تغییر وزیر وضعیت بهتری را در بنادر شاهد خواهیم بود؟ وی گفت: به نظر میرسد این صحبتها و هزینه ایجاد کردنها، به منظور انحراف افکار عمومی است تا با قربانی کردن یکی مثلا بخواهیم به درد مردم التیامی بدهیم. در این موضوع مجلس باید صبوری کند تا ابعاد قضیه توسط کمیته حقیقتیاب مشخص و مقصر یا مقصران مشخص شوند.
امکانات بندری کافی نیست
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اضافهکرد: تاکید ما این است که ابتدا باید مقصران حادثه شناخته شوند و در وهله بعد مورد بازخواست قرار بگیرند. باید بپذیریم این حادثه دلخراش به دلیل کمبود امکانات گمرکی و بندری، عدم رعایت اصول نگهداری و انباشت بالای کالاها و کانتینرها اتفاق افتاده است.
وی یادآور شد: امروز کشتیهای زیادی در نوبت بارگیری یا تخلیه بوده و در بنادر ما لنگر انداختهاند چرا که امکانات بندری به میزان کافی وجود ندارد و اینها مسائلی نیست که از ۶ ماه قبل و با حضور وزیر راهوشهرسازی در کابینه دولت چهاردهم به وجود آمده باشد، بلکه مبتلا به همه سالهای گذشته ما بوده است.
برخی صاحبان کالا تمایلی به ترخیص ندارند
خالقی خاطرنشان کرد: امروزه نهتنها بنادر ما از نظر لجستیکی و وجود ناوگان ریلی و جادهای مناسب پاسخگوی نیازها نیست، بلکه به دلیل تغییر تعرفهها، نرخ ارز و قیمتها، صاحبان کالا تمایلی به ترخیص کالاهایشان نداشته و گاهای آنها را رها میکنند.
این فعال اقتصادی تاکید کرد: در مواردی شاهدیم کالا وارد گمرکات شده اما از آنجا که ارز کافی از سوی وزارتخانههای صمت، جهاد کشاورزی و… به آن تخصیص داده نشده یا در بانک مرکزی در صف دریافت ارز بوده، آن کالا یا کانتینر در بنادر ماندگار شده است.
لزوم هوشمندسازی فرآیندهای گمرکی
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پایان تصریحکرد: در حالی که گمرک فقط یک گذرگاه است تا در آن حقوق دولتی محاسبه شده، آزمایشات کیفی استاندارد به سرعت انجام شده و … اما شاهدیم در عمل گمرکات کشور از کمبود نیروی انسانی، تسهیلات و امکانات رنج میبرند و باید بتوانیم به سرعت این موارد را رفع و رجوع کنیم و با هوشمند کردن سیستمهای گمرکی، کاهش بوروکراسی و… کمک کنیم تا وضعیت گمرکاتمان بهبود یابد. به گزارش ایرنا، وقوع انفجار در بندر شهید رجایی، بار دیگر نگاهها را به اصلاح مدیریت بنادر کشور بهویژه در امر خطیر ترخیص سریع کانتینرها معطوف کرد؛ موضوعی که حتی با انتقاد رییسجمهور همراه بود و خواستار ارائه راهکارهای علمی و عملی برای اصلاح آن شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد