7 - 05 - 2025
کنسرت رایگان «لیدی گاگا» چگونه ۳۰۰میلیون دلار درآمد ایجاد کرد؟
نبض بازار- کنسرت لیدی گاگا، خواننده مشهور آمریکایی اگرچه رایگان بود اما توانست بیش از 2میلیون نفر را به شهر ریودوژانیرو بکشاند و حداقل ۶۰۰میلیون ریال، معادل 100میلیون دلار آورده اقتصادی بیاورد. این جدای از 200میلیون دلاری است که پیشبینی میشود برگزاری این کنسرت در آینده درآمد ایجاد کند. کنسرت عظیم و رایگان لیدی گاگا در ساحل مشهور کوپاکابانا در ریودوژانیرو، نهتنها یک نمایش موسیقی چشمگیر که کاتالیزور اقتصادی قدرتمندی بود. انتظار میرفت در این رویداد که در ۳می۲۰۲۵ برگزار شد، حدود 6/1میلیون نفر حضور داشته باشند اما گزارشهای بعدی از شورای شهر ریو نشان داد حضور مردمان به 1/2میلیون نفر رسیده است. حضور این حجم عظیم از مردم نشان میدهد رویدادهای فرهنگی بزرگ و رایگان چگونه در شرایط کمفروغ گردشگری و فعالیت اقتصادی، محرکی برای رونق اقتصادی محلی هستند. درآمد ۱۰۰میلیون دلاری از یک اجرا در نگاه اول، کنسرت رایگان بهعنوان هزینهای بدون درآمد مستقیم از فروش بلیت بهنظر میرسد اما اثرات زنجیرهای آن بر اقتصاد منطقه، گسترده است. در مورد کنسرت لیدی گاگا، مسوولان محلی پیشبینی کرده بودند این رویداد تزریق اقتصادی حدود 100میلیون دلاری بههمراه داشته باشد. این درآمد مستقیما از افزایش هزینهها در هتلها، رستورانها، کافهها، فروشگاهها و خدمات حملونقل ناشی میشود. علاوهبر این، تبلیغات و پوشش جهانی رویداد، تصویری مثبت از ریودوژانیرو به جهان میدهد که در بلندمدت موجبات افزایش گردشگری و سرمایهگذاریهای خارجی را فراهم میآورد. از عوامل مهم در این پدیده اقتصادی، ترکیب متنوع تماشاگران کنسرت است. برآوردها حاکی از آن است که از مجموع حاضران، حدود 36/1میلیوننفر از ساکنان محلی و افراد منطقه شهری ریودوژانیرو بودند و تقریبا ۲۴۰هزار نفر بهعنوان گردشگر حضور یافتند. از میان گردشگران حاضر، ۸۰درصد بینالمللی و ۲۰درصد داخلی بودند.
اقتصاد کنسرتهای بزرگ
تحلیلهای تطبیقی با رویدادهای بزرگ قبلی نشان میدهد که پتانسیل رشد اقتصادی در چنین کنسرتهایی بالاست. به عنوان نمونه، کنسرت مدونا در سال گذشته تاثیر اقتصادی حدود 82میلیون دلار داشت. کنسرت لیدی گاگا با مقیاس بزرگتر و حضور بیشتری که «افزایش 5/27درصدی» را نسبتبه کنسرت قبلی نشان میدهد، نمایانگر افزایش چشمگیر در فعالیتهای اقتصادی شهر است. علاوهبر هزینههای مستقیم، این کنسرت موجی از تبلیغات رایگان برای ریودوژانیرو ایجاد کرد. تبلیغات جهانی ناشی از حضور لیدی گاگا در صحنه بینالمللی معادل ۴۸میلیون دلار ارزشمند تشخیص داده میشود و این رقم با اجرایی موفق از رویداد میتواند به بیش از یکمیلیارد دلار برسد؛ امری که به اعتبار و جذابیت شهر به عنوان مقصدی فرهنگی و گردشگری میافزاید. همچنین مقیاس وسیع این رویداد منجر به سرمایهگذاریهای قابلتوجه در حوزه امنیت و زیرساخت شد. استفاده از ۵۰۰۰ نفر نیروی امنیتی، پهپادها و سیستمهای نظارتی پیشرفته (از جمله دوربینهای تشخیص چهره) تضمین کرد که امنیت میلیونها نفر حفظ شود. هرچند هزینههای ناشی از این اقدامات بهطور مستقیم از رویداد جبران نمیشود، در بلندمدت با افزایش امنیت عمومی و توانایی شهر در میزبانی رویدادهای بینالمللی بزرگ، سودآوری به همراه دارد.
در مجموع، کنسرت لیدی گاگا در ریودوژانیرو نمونهای قانعکننده از این واقعیت است که چگونه یک رویداد فرهنگی رایگان به یک موتور اقتصادی تبدیل میشود (اگر میشد، فستیوال کوچه در بوشهر هم میتوانست کارکردی چنین داشته باشد اما در ابعاد کوچکتر تا مبدایی باشد برای گسترشهای بیشتر). تحقیقات آتی میتواند به بررسی مدلهای مشابه در سطح جهانی بپردازد، بهطوریکه ضریبهای خاص هر صنعت در نظر گرفته شده و پتانسیل بازدهی حتی بالاتر در دورههای کمفروش مورد ارزیابی قرار گیرد. موفقیت کنسرت لیدی گاگا نهتنها قدرت تحولآفرین هنر زنده را دوباره اثبات میکند بلکه الهامبخش ابتکارات سیاستی گستردهتر در جهت تقویت پایداری اقتصادی از طریق فرهنگ و خلاقیت خواهد بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد