4 - 12 - 2022
کهنهترین هواپیماهای دنیا در ایران
قائممقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی با بیان اینکه ۸۰ درصد از فرودگاههای کشور فقط هفتهای دو پرواز دارند، گفت که کهنه ترین هواپیماهای موجود در دنیا برای ایران است و این وضعیت شایسته مردم نیست.
علی محمد نوریان در مراسم سالروز جهانی هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه موقعیت صنعت هوایی باید تغییر کند، اظهار داشت: از نظر روحی برای ما سخت است که کشورهای کوچک خلیج فارس وضعیت بهتری در صنعت هوایی نسبت به ما داشته باشند و امیدواریم که در شرایط ایجاد شده، موقعیت خود را در جهان تغییر دهیم.
وی افزود: متاسفانه ایرلاینهای ما به جای اینکه با شرکتهای خارجی رقابت داشته باشند با شرکتهای داخلی دارند و در این کار هم به جای رقابت درست به یکدیگر ضربه میزنند درحالی که شرکتهای خارجی در هفته بیش از ۷۰ پرواز به تهران دارند و قطر با ایجادهاب منطقهای مسافران را به دوحه میبرد و از آنجا به کشورهای دیگر میفرستد.
قائممقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی با تاکید بر اینکه پروژه عظیم آسمان واحد در سطح اروپا در یک بازده زمانی ۱۰ ساله شروع و پیادهسازی شد، گفت: شرکتهای هواپیمایی ارزان قیمت در تمام دنیا وجود دارند که خدمات اختیاری را به مسافران ارایه میکنند اما در داخل کشور هنوز موضوعهای مجزا برای حملونقل هوایی در نظرگرفته نشده است.
نوریان با اشاره به اینکه باید در مسیرهای پرتردد مسافران را تقسیمبندی کنیم، اظهار داشت: وزارت راهوشهرسازی آماده هر نوع کمک و همکاری به شرکتهای خصوصی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ هزار هواپیمای تجاری در دنیا پرواز میکنند، گفت: تعداد مسافران جابهجا شده در دنیا دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از ۳۸۰۰ فرودگاه بینالمللی و ۳۵ هزار کریدور هوایی است.
قائممقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی خاطرنشان کرد: هشت میلیون تن بارهوایی با ارزش ۱/۳ تجارت جهانی به وسیله صنعت هوایی حمل میشود و بیشترین سهم حملونقل هوایی در دنیا مربوط به کشورهای اروپایی است.
نوریان با بیان اینکه از هر دو میلیون و ۷۰ هزار پرواز یک سانحه مرگبار اتفاق میافتد، گفت: ایران ایر در سال ۱۳۶۰ جزو ۱۰ شرکت برتر ایمن دنیا بود که البته شرایط جنگ تحمیلی و تحریمها موجب کاهش رتبه این ایرلاین شد.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۰ ، ۲۵ میلیون نفر از طریق ۱۰۶ هزار پرواز در داخل کشور جابهجا میشوند، بیان کرد: هشت میلیون از مجموع مسافران بینالمللی هستند ضمن آنکه ۱۶ شرکت فعال و ۱۶ میلیون مسافر فعال در کشور داریم.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی خاطرنشان کرد: ۴۰ هزار شغل به صورت مستقیم در بخشهای مختلف صنعت هوایی ایجاد شده است و ۶۲ هزار تن بار و پست هوایی توسط ۱۲ ایرلاین داخلی در ایران جابهجا شده است.
نوریان با تاکید بر اینکه قرن ۲۱ قرن صنعت هوایی است، اظهار داشت: همانطور که قرن ۱۸ برای صنعت دریایی، قرن ۱۹ برای راهآهن بود قرن ۲۱ هم قرن سرعت و تغییرات سریع است که با صنعت هوایی ممکن میشود.
وی با بیان اینکه در کشور اصلاحات ساختاری وجود دارد اما باید پیادهسازی شود، گفت: وجود مناطق ممنوعه در فضای کشور که مانعی برای عبور مستقیم در مسیرهای هوایی به شمار میروند باید اصلاح شوند ضمن آنکه بالابودن میزان تخفیفات تکلیفی و عدم جبران آن از سوی دولت مشکل دیگری بر سرراه ایرلاینها به شمار میرود.
قائممقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی، هواپیماهای موجود در کشور را شایسته مردم ندانست و گفت: کهنهترین هواپیماهای دنیا در ایران هستند بنابراین باید این شرایط اصلاح شود و صنعت هوایی ارتقا پیدا کند.
نوریان تصریح کرد: هر گوشه کشور یک فرودگاه دارد؛ در واقع بیش از ۸۰ فرودگاه داریم که ۸۰ درصد آنها در هفته بیش از دو پرواز ندارند و مابقی هفته خالی است بنابراین باید تبدیل به شهر فرودگاهی شوند.
وی افزود: به مسوولان محلی هم اعلام کردهام که اگر میخواهند فرودگاه داشته باشند، باید محلیها بسازند زیرا دولت پولی برای ساخت فرودگاه ندارد.
قائممقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به پیشنهاداتی برای صنعت حملونقل گفت: تبیین نقش و جایگاه حملونقل هوایی در اقتصاد ملی و منطقهای و اصلاح قوانین و انطباق قوانین نظارتی با استانداردهای جهانی از جمله اقدامات لازم برای توسعه صنعت هوایی است.
نوریان با اشاره به تنزل رتبه صنعت هوایی ایران در دنیا گفت: اغلب شرکتهای هواپیمایی ما چارتر ایرلاین هستند و مشخصات یک ایرلاین واقعی را ندارند که باید روی این موضوع هم کار شود.
ضرورت واردات سالانه ۳۰ هواپیما به کشور
همچنین رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به خارج از رده بودن اکثر هواپیماهای فعال تا سال ۱۴۰۴ در هر سال به ورود حدود ۳۰ فروند هواپیما با عمر کمتر از ۱۰ سال نیاز داریم که لازمه این امر سرمایهگذاری حداقل یک میلیارد دلاری در سال است.
علیرضا جهانگیریان اظهار کرد: شانزدهم آذرماه مصادف با هفتم دسامبر شصت و نهمین سالروز امضای کنوانسیون بینالمللی هواپیمایی موصوف به کنوانسیون شیکاگو و متعاقب آن تشکیل سازمان جهانی هواپیمایی است.
معاون وزیر راهوشهرسازی خاطرنشان کرد:
در سال ۹۴ همزمان با پنجاهمین سالگرد امضای کنوانسیون یادشده مجمع عمومی سازمان جهانی هواپیمایی کشوری طی قطعنامهای این روز را به عنوان روز جهانی هواپیمایی تصویب و متعاقب آن در سال ۱۹۹۶ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز تصویب شد. وی گفت: امسال شعار روز جهانی هواپیمایی از سوی سازمان جهانی هواپیمایی، ارتقای فعالیتها برای رویارویی با چالشهای حملونقل هوایی در قرن بیستویکم اعلام شد و چالشهای زیستمحیطی، بحرانهای اقتصادی و حفظ امنیت پرواز از جمله موضوعاتی است که فراروی حملونقل هوایی در قرن جدید قرار دارد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به توافقات اخیر در ژنو اظهار کرد: تحریمهای ناجوانمردانه و غیرقانونی کشورهای غربی برای واردات قطعات و سرویسهای هواپیماهای غیر نظامی کشور براساس این موافقتنامه لغو شد و این تحول در درجه اول فرصت جدیدی را در اختیار صنعت به منظور به روزرسانی سیستمها و ناوگان قرار میدهد که متعاقب آن موجب توسعه و ارتقای کمیت و کیفیت خدماترسانی به مردم خواهد شد.
وی با بیان اینکه در طول هشت سال گذشته اگرچه تعداد کل ناوگان هوایی با افزایش روبهرو بود و از حدود ۱۴۰ به ۲۴۰ فروند افزایش یافته است، گفت: به دلیل ورود هواپیماهای مستهلک و دسترسی نداشتن به قطعات و سرویسهای تعمیراتی مناسب، عملا تعداد ناوگان فعال کشور فقط ۲۰ درصد افزایش داشت این در حالی است که تحقق اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی از جمله سند چشمانداز ۱۴۰۴ و سند توسعه هوافضای کشور نیازمند حداقل ۴۰۰ هواپیمای فعال در سال ۱۴۰۴ است.
معاون وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه تحقق اهداف تامین منابع ارزی از طریق سیستم بانکی کشور همانگونه که در دیگر کشورها انجام میشود الزامی است، اظهار کرد: در روند توسعه شرکتهای هواپیمایی در ۲۰ سال گذشته شاهد توسعه متوازنی نبودیم و حدود ۸۰ درصد حملونقل هوایی مسافر توسط ۲۰ درصد ایرلاینها و ۲۰ درصد مابقی حمل مسافر هوایی توسط ۸۰ درصد باقی ایرلاینها انجام میشود که این ترکیب به دلیل دسترسی نداشتن اکثر شرکتها به منابع مالی است که موجب عدم توسعه زیرساختهای لازم برای تامین کیفیت خدمات شده و حجم بالای تاخیرات و سطح پایین آموزش را به دنبال داشته است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه موضوع طراحی و ساخت قطعات و سامانهها در طول سالهای گذشته در کشور پیشرفت قابلتوجهی داشته اما ظهور آن در بخش غیرنظامی بسیار کمرنگ بوده است، گفت: شاید زمان آن رسیده که بخش هوایی غیرنظامی کشور از سرریزهای فناوری بخشهای نظامی در جهت توسعه بهرهبرداری کند که البته در این راه رعایت استانداردها و ضوابط کماکان به عنوان چارچوب تضمینکننده ایمنی مدنظر خواهد بود.
جهانگیریان تاکید کرد: فضای جدید بینالمللی شرایطی فراهم کرده که انتظار میرود تعداد ناوگان فعال کشور در سال آینده از افزایش قابلتوجهی برخوردار باشد و این امر هشداری برای فرودگاههایی است که هماکنون در نقطه سقف ظرفیت خود فعالیت میکنند.
وی اظهار کرد: افزایش قابل پیشبینی ترافیک هوایی کشور مسوولیتهای جدید و سنگینتری را به همراه دارد و سازمان هماکنون مسوولیت نظارت و کنترل فعالیتهای صنعت را از طریق انجام بازرسی و آزمایشها انجام میدهد و برای پاسخگویی به این روند رو به رشد اولویت سازمان بهرهگیری از سیستمها و فناوریهای نوین در کنار ارتقای سطح علمی و تخصصی نیروی انسانی خود است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد