29 - 06 - 2020
کوبیدن بر طبل گرانی خودرو
گروه صنعت- افزایش قیمت خودرو در راه است. بیش از یک ماه از مصوبات ستاد تنظیم بازار و افزایش قیمت خودرو جلو در کارخانه میگذرد؛ افزایش قیمتی که با فروشهای ویژه خودروسازان همراه شد تا التهاب بازار را کمتر کند، اما بعد از دو مرحله قرعهکشی این فروشهای ویژه متوقف شد و با اجرا نشدن مصوبه سوم یعنی قیمتگذاری برای بازار خودرو، ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه دوباره قیمتها روند صعودی به خود گرفتند.
در جلسه قیمتگذاری برای خودروها نکتهای توسط رضا شیوا، رییس شورای رقابت بیان شد که کمتر کسی به آن توجه کرد. شیوا گفت: سبد تورمی که خودروسازان اعلام کردند بر اساس تورم اسفند ۹۸ بوده و قرار است سبد بخشی تورمی خودروسازان مجددا برای سه ماه آینده یعنی خرداد ماه اعلام شود. این به معنای آن است که سررسید تاریخ اعلامی شورای رقابت رسیده و دوباره زمزمههای افزایش قیمت به گوش میرسد. اگرچه همان ابتدا هم صحبتهایی مبنی بر غلط بودن این سازوکار قیمتگذاری مطرح بود و برخی کارشناسان معتقد بودند این قیمتگذاریها از سر لجبازی بود و قیمت تمامشده خودروها بیش از این مبالغ است.
یک مقام مسوول در همان زمان از احتمال بالای افزایش قیمت خبر داد و گفت: شنیدهها حاکی از آن است که تا پایان خرداد یا اوایل مرداد، قیمت کارخانهای خودروها افزایش پیدا خواهد کرد و شورای رقابت در حال انجام محاسبات آن است. او افزایش قیمتها را تقریبا قطعی دانست و گفت: در شرایط فعلی هم خودروسازها با ضرر بالا در حال تولید هستند. اصرار نابجا برای پایین نگه داشتن قیمت کارخانه باعث میشود فاصله بین بازار و کارخانه بیشتر شده و واسطهگرها و دلالها سود بیشتری به دست آورند و برای بالا بردن قیمتها و تشدید التهابات تلاش کنند.
تا افزایش قیمت دوباره، فروش ویژه نداریم
این در حالی است که برخلاف وعدههایی که مسوولان وزارت صمت میدادند و برنامهریزیهایی که اعلام شده بود خبری از فروشهای ویژه خودروسازان نیست. بنا بود هر ماه یکی از طرحهای فروش ویژه یا فروشهای فوقالعاده اعلام شود، اما حالا بیش از یک هفته از آخرین قرعهکشی طرحهای ویژه خودروسازها گذشته و حتی تاریخ فروش ویژه بعدی هم مشخص نشده است.
تا امروز چندین بار تاریخ فروش فوقالعاده یا پیشفروش بعدی را از مسوولان این حوزه پیگیری کردیم اما هر بار اعلام کردند که این موضوع در حال بررسی است و در صورت تعیین شدن اعلام خواهد شد اما شنیدهها از این وزارتخانه حاکی از آن است که تا افزایش قیمت دوباره خبری از فروش فوقالعاده یا پیشفروش نیست. اگرچه برخی از کارشناسان بر این باور هستند که پیشفروش خودرو نیز طرحی مناسب برای ایجاد آرامش در بازار نیست.
گرانی دور از انتظار نیست
در همین خصوص عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه مشکلات موجود در صنعت خودروسازی نظم اقتصادی کشور را به بازی گرفته است، گفت: اجرای طرحهای پیشفروش خودرو نه تنها نمیتواند موجب ساماندهی بازار شود بلکه به آشوب آن نیز دامن میزند.
نظامالدین موسوی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار کرد: براساس علم اقتصاد، عرضه و تقاضا، قیمت کالا در بازار را مشخص میکند بنابراین زمانی که عرضه کاهش مییابد، گرانی دور از انتظار نیست.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: خودروسازان ۲۵ هزار دستگاه خودرو را در طرح فروش فوری اخیر در معرض فروش قرار دادند اما حدود پنج میلیون متقاضی در این طرحها ثبتنام کردند. نتیجه طبیعی این فرآیند افزایش قیمت خواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: مادامیکه به تولید توجه ویژه نشود و نظارت جدی بر عملکرد شرکتهای خودروسازی نباشد، مشکلات کنونی صنعت خودروسازی پابرجا خواهد بود.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه مشکلات موجود در صنعت خودروسازی نظم اقتصادی کشور را به بازی گرفته است، اضافه کرد: در هفتههای آینده جلساتی با حضور متخصصان حوزه خودروسازی و نمایندگان مجلس برگزار خواهد شد تا راهکارهای مربوط به ساماندهی بازار خودرو تدوین شود. موسوی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر اینکه فروش خودروی تولیدی با قیمتهای کنونی ثمرهای جز زیان انباشته برای آنها نخواهد داشت، ادامه داد: خودروسازان باید با اصلاح ساختار از زیانهای انباشته جلوگیری کنند.
تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت خودروها
با این حال شاهد این هستیم که جلسات مربوط به بازنگری در قیمتگذاری خودروها این روزها با حضور مسوولان شورای رقابت و سازمان حمایت تحت نظر سازمان گسترش در حال برگزاری است و موضوع تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت خودروها از جمله مسائل مورد بررسی در این جلسات است. در پی تصمیم وزارت صنعت برای بازنگری در قیمتگذاری خودروها، طی روزهای جاری جلسات مربوط به این موضوع با حضور مدیران شورای رقابت، سازمان حمایت و سازمان گسترش برگزار میشود که گزارش مربوط به برگزاری این جلسات جمعه گذشته از سوی سازمان گسترش در جلسه کمیته خودرو ارائه شد.
در این راستا جلساتی با حضور شیوا رییس شورای رقابت و مدرسخیابانی سرپرست وزارت صنعت نیز برگزار شده است. در حال حاضر نرخ ارز مبنای قیمتگذاری خودرو، نرخ ۹ هزار تومانی است که قرار است این موضوع موردتجدیدنظر قرار گیرد و نرخ جدید مبنای قیمتگذاری قرار گیرد. البته در مقابل خودروسازان نیز موظفند گزارش کاهش ارزبری محصولاتشان را به وزارت صنعت ارائه دهند و این کاهش ارزبری نیز باید کاملا محسوس باشد.
در همین خصوص مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعهسازان در مورد بازنگری در دستورالعمل قیمتگذاری خودروها گفت: این فرمول باید اصلاح شود زیرا بر مبنای قیمت خودرو در سال ۹۰ تدوین شده و با حقیقت قیمت تمامشده خودرو فاصله زیادی دارد.
وی تصریح کرد: سازمان حمایت مصرفکنندگان و شورای رقابت کار تجدیدنظر در روش قیمتگذاری خودرو را تحت نظارت سازمان گسترش انجام میدهند.
بازار داغ دلالبازی
زمزمه افزایش قیمت خودرو در حالی مطرح میشود که نگاهی به بازار نشان میدهد که دلالها به شدت در حال سودجویی از وضعیت ایجاد شده در مورد بازار خودرو هستند. بر این اساس مصرفکنندهای که نتوانسته در بختآزمایی قرعهکشی شرکتهای خودروسازی برنده شود امروز سرگردان در بازار منتظر کاهش قیمتهاست تا متناسب با هزینه خود اقدام به خرید کند اما بهنظر میرسد با وضعیت فعلی خرید خودرو برای مردم مشکلتر از گذشته شود.
در طول روزهای اخیر افزایش قیمت ارز عاملی شد تا رکود خرید و فروش در بسیاری از بازارها از جمله خودرو به وجود آید. البته بازار خودرو بهواسطه قیمتهای غیرمنطقی چند ماهی است با بیرغبتی خریداران روبهرو است اما در دو هفته اخیر روند صعودی قیمت ارز باعث شد تا دیگر مشتری تمایلی به خرید خودرو در بازار نداشته باشد.در زمان حاضر وقتی با نمایشگاهداران خودرو صحبت میکنیم از نبود مشتری گلهمندند و میگویند: ماشین ایرانی بیشتر دست دلالان یا مردم است، ما خرید و فروش آنچنانی نداریم بهنحوی که شاید روزانه معاملات به یک یا دو تا نرسد، از آن طرف بازار دلالی در فضای مجازی رونق داشته و هر کس با توجه به شرایط و قیمت دلار اقدام به تعیین قیمتها برای انواع خودروهای داخلی میکند.
شرایط امروز بازار خودرو در حالی هر روز بدتر از روز گذشته میشود که با توجه به سیاستهای مسوولان قرار بود ضمن تعیین قیمتهای جدید بازار خودرو کنترل و حتی در قالب طرحهای ویژه فروش توسط خودروسازان نیاز مشتریان در خرید خودرو تامین شود، اما متاسفانه نهتنها بازار مدیریت نشده بلکه بیسامانی قیمتها و رونق دلالبازی خرید را برای مصرفکننده واقعی سختتر از گذشته کرده است.
مصرفکنندهای که نتوانسته در بختآزمایی قرعهکشی شرکتهای خودروسازی برنده شود امروز سرگردان در بازار منتظر کاهش قیمتهاست تا متناسب با هزینه خود اقدام به خرید کند اما بهنظر میرسد با وضعیت فعلی خرید خودرو برای مردم مشکلتر از گذشته شود.
در زمان حاضر قیمت انواع خودروهای داخلی نسبت به دو هفته گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد گران شده و هنوز هم روند افزایشی ادامه دارد، در این شرایط آن دسته از فروشندگان خودرو که محصولات را از کارخانه تحویل گرفتهاند هر روز با مشاهده افزایش قیمت ارز برای حفظ سرمایه خود رقمهای مختلفی را برای خریداران آن هم در فضای مجازی اعلام میکنند بهنوعی که کسی دیگر خودروی خود را به نمایشگاهدار برای فروش نمیسپارد و خود بهصورت مستقیم ضمن انتشار آگهی در فضای مجازی اقدام به فروش میکند. البته در این میان بازار دلالی هم رونق دارد و آنها هم برای کسب سود بیشتر بر طبل گرانی خودرو میزنند و رقمهای غیرواقعی را اعلام میکنند.
جالب اینجاست هنوز مسوولان فکری به حال بازار نکرده و بهنوعی آن را رها کردهاند تا در نهایت خود بهسمت ارزانی و رونق پیش رود. مشاهده قیمتها در بازار نشان میدهد هنوز افزایش قیمتها در خانواده ۲۰۶ ادامه دارد. پژو۲۰۶ تیپ۲ که دو هفته پیش ۱۱۸ تا ۱۱۹ میلیون تومان به فروش میرسد امروز به ۱۳۸ میلیون تومان رسیده و پژو۲۰۶ تیپ۵ هم از ۱۵۵ میلیون تومان به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است. علاوه بر این سمندEF7 دوگانهسوز هم ۱۶۲ میلیون تومان، پراید۱۳۱ قیمت ۷۶ میلیون تومانی را ثبت کرده است. تیبا۲ هم ۹۱ میلیون تومان، تیبا معمولی ۸۷ میلیون تومان و پژوپارس ۱۵۴ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد