3 - 07 - 2024
کیفیت بنزین توزیعی در کشور مطابق استاندارد و تحت رصد دائمی سازمانهای نظارتی است
«جهانصنعت»- به دنبال انتشار گزارشی با عنوان «ریه ایرانیها اسیر خودکفایی بنزین» مورخ 10/4/1403 در صفحه13 روزنامه جهانصنعت، وزارت نفت جوابیهای ارسال کرد. متن این جوابیه به شرح زیر است:
نظر به انتشار گزارشی با عنوان «ریه ایرانیها اسیر خودکفایی بنزین» مورخ 10/4/1403 در صفحه 13 روزنامه جهانصنعت که حاوی پارهای مطالب خلافواقع است، توضیحاتی بهمنظور تنویر افکار مخاطبان روزنامه به این شرح ارائه میشود:
1- در ابتدا بار دیگر مراتب تاسف خود را از اینکه روزنامه جهانصنعت بدون آشنایی اولیه با مبانی صنعت نفت به انتشار گزارشهای نادرست پرداخته و سبب تشویش اذهان مخاطبان خود میشود، اعلام میداریم. به منظور آگاهی نویسنده گزارش و اطلاع مخاطبان روزنامه باید گفت، مصوبه هیات محترم وزیران به این شرح که «درصورتی که با هدف افزایش تولید بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، شرکتهای پالایشگاهی را ملزم به تولید بنزین با کیفیت معمولی کند، بنزین تولیدشده مشمول تعدیل نرخ ناشی از کاهش کیفیت نمیشود.» درخصوص عدمتعدیل نرخ ناشی از تفاوت قیمت بنزین سوپر و معمولی است و مطلقا به معنای صحه گذاشتن بر عدمکیفیت بنزین معمولی نیست.
این موضوع ناظر بر این است که چنانچه پالایشگاهی بنزین سوپر تولیدی خود را (با اکتان 93 تا 95) که قیمت بالاتری دارد به منظور تامین نیاز عمومی کشور با دستور شرکت ملی پالایش و پخش به بنزین معمولی (با اکتان87) تبدیل نماید، حجم بنزین تبدیلشده را به قیمت بنزین سوپر محاسبه میکند تا سبب زیان پالایشگاه نشود. این موضوع به هیچ وجه ارتباطی با کیفیت بنزین خروجی پالایشگاه نداشته و در نهایت بنزین توزیعی شامل استاندارد ملی و همه فاکتورهای زیستمحیطی لازم خواهد بود.
2- هماکنون بیش از 70درصد بنزین تولیدی کشور دارای استاندارد یورو4 و 5 بوده و مابقی تولید بنزین دارای استاندارد ملی ایران است که با توجه به اجرای پروژههای ارتقای کیفی پالایشگاههای کشور این مقدار بنزین نیز بهزودی با استانداردهای یورو4 و 5 عرضه خواهد شد. بدیهی است فاکتورهای استاندارد ملی درخصوص بنزین معمولی (بنزین بدون سرب) نیز بسیار سختگیرانه بوده و این نوع بنزین فاقد آلایندههای خطرناک از قبیل سرب است.
3- ادعای بازگشت محمولههای بنزین ایران از سوی افغانستان ارتباطی با محصولات پالایشگاهی ایران نداشته و اساسا در 2سال اخیر با توجه به اولویت تامین بنزین داخلی، صادرات بنزین پالایشگاهی به افغانستان صورت نگرفته است. موضوع بازپس فرستادن محمولههای بنزین ارسالی به افغانستان مربوط به پالایشگران کوچک بخش خصوصی یا معاملهگرانی است که بنزین عرضهشده را از مبادی غیرداخلی با هدف عرضه در افغانستان از خاک ایران ترانزیت میکنند.
بدیهی است محمولههای برگشت خورده نیز امکان توزیع در داخل کشور ندارند، حال اگر روزنامه جهانصنعت در این زمینه مستنداتی دارد حتما باید به مراجع مربوط ارائه نموده و چنانچه مثل همیشه بیسند حرف زده است، دستکم شهامت عذرخواهی از مخاطبان خود را به دلیل انتشار اطلاعات مغلوط داشته باشد.
4- کیفیت بنزین توزیعی بهویژه در کلانشهرها دارای استاندارد یورو4 و 5 بوده و سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیطزیست علاوهبر نظارت در مبادی توزیع، به صورت منظم و دقیق، چندین نوبت به صورت تصادفی از سوخت عرضه شده در جایگاهها و مبادی مصرف نیز نمونهبرداری و آزمایش مینماید که همواره مورد تایید این مراجع بوده است، موارد اندکی از عدم انطباق فاکتور گوگرد در حد چند جزء در میلیون (ppm) نیز که گاهی گزارش شده پس از بررسی مشخص گردیده است که نوعا به دلیل وجود آلودگی در مخزن جایگاه بوده و ارتباطی با تولید پالایشگاهی نداشته است. بنابراین طرح ادعای توزیع بنزین آلوده در جایگاههای کشور از سوی روزنامه جهانصنعت، چنانچه فاقد سندیت رسمی باشد مصداق بارز اتهام و تشویش افکار عمومی است و از این رو حق پیگرد قانونی برای شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران نزد مراجع ذیصلاح محفوظ است.
5- روزنامه جهانصنعت با استناد به منابع نامعلوم مدعی شده که در 3سال اخیر ظرفیت جدیدی در پالایشگاههای کشور ایجاد نشده است در حالی که مختصر جستوجویی در منابع خبری موثق نشان میدهد مطابق گزارش رسمی شرکت بریتیش پترولیوم تولید پالایشگاههای نفت و میعانات گازی ایران در سال 2022 در حدود 3/2درصد افزایش یافته و به رقم 2میلیون و 670هزار بشکه در روز رسیده است.
اگر نویسنده گزارش مختصر حضور ذهنی داشت باید به یاد میآورد که فاز دوم پالایشگاه آبادان که در اسفند 1401 با حضور شهید رییسی افتتاح شد 210هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاهی کشور اضافه نمود. در مجموع در 3سال گذشته و با بهرهبرداری از طرحهای ارتقای کمی و کیفی پالایشگاهی روزانه دستکم 18میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد