18 - 12 - 2022
گرانی خودرو صدای وزیر را در آورد
| گروه صنعت| وزیر صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان هشدار میدهد فراتر از مجوزهایی که برای افزایش قیمت دارند، قیمتها را بالا نبرند چه آنکه از نظر وزارتخانه متبوعش و سازمان حمایت نرخ خودروها باید براساس توافق صورت گرفته باشد.
مهدی غضنفری میگوید: خودروسازان بیش از قیمتهای مصوب اجازه افزایش قیمت ندارند. اشاره وزیر صنعت بر مصوبه افزایش قیمت ۱۸ تا ۲۰ درصدی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان است که براساس شروط موردنظر این سازمان از جمله تنظیم و مراقبت بازار خودرو بوده است.
این وظیفهای است که بر دوش خودروسازان گذاشته شده تا جایی که وزیر صنعت هشدار میدهد اگر گزارشهای تخلفی به ۱۲۴ اطلاع داده شود، حتما تشکیل پرونده داده شده و تعزیرات حکومتی با خودروسازان متخلف برخورد خواهد کرد.
حاشیه بازار چه میکند؟
متاسفانه حاشیه بازار نوسان قیمتهای بعضا تا ۱۰ میلیون تومانی را برای خودروها رقم زده است.
اگرچه تجربه نشان داده است خودتنظیمی خودروسازان برای قیمتها تاکنون موفق نبوده؛ موضوعی که مهدی غضنفری هم بر آن اذعان دارد اما با این اوصاف باز هم خودروسازان مسوول تنظیم بازار شدهاند!
دلایل خودروسازان را بشنوید
خودروسازان با افزایش ۴۰ درصدی قیمتها مساله عدم عرضه خودرو به بازار را به کمبود قطعات یدکی، مواداولیه، نوسان شدید نرخ ارز، عدم دریافت ارز مرجع و مبادلاتی، عدم دریافت تسهیلات یکهزار میلیارد تومانی، افزایش شاخص تورم، محاسبه اقلام سیکیدی وارداتی با نرخ زیر دو هزار تومان و بالا رفتن نرخ ۳۰ تا ۷۰ درصدی تولید قطعهسازان در کنار بالا رفتن نرخ دستمزدها ربط دارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت و سازمان حمایت، فراتر از آن مجوزهایی که برای افزایش قیمت به خودروسازان داده شده است، قبول ندارند و اگر گزارشهای تخلفی به ۱۲۴ اطلاع داده شود حتما تشکیل پرونده میدهند و تعزیرات حکومتی با خودروسازان متخلف برخورد خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، مهدی غضنفری درباره تدابیر دولت برای کنترل قیمت خودرو گفت: خودروسازان بیش از آن چیزی که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده به آنها مجوز داده است، اجازه افزایش قیمت ندارند اما متاسفانه در حاشیه بازار با افزایش قیمت برای برخی از مدلهای خودرو روبهرو هستیم.
وی افزود: برای جلوگیری از افزایش بدون دلیل قیمت خودرو، مجددا با خودروسازان جلسهای گذاشتیم و چند شرط برای مجوز افزایش قیمت که دریافت کردند، قرار داده شده که یکی از شرطهای آن تنظیم بازار خودرو است. از آنها خواسته شده است تا خودشان بازار خودرو را مراقبت کنند و این موضوع جزو وظایف آنهاست.
خودتنظیمی به دست خودروسازان
غضنفری تصریح کرد: پیش از این هم وظایف آنها همین بود که متاسفانه در عمل دیده شده آنچنان که دلخواه دولت و مردم است، در تنظیم بازار موفق نبودهاند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال اظهار داشت: آنها مطرح میکنند به دلیلی که نتوانستهاند مانند سالهای گذشته سرمایه در گردش دریافت کنند، این باعث شده که تولید آنها کاهش پیدا کند و عنوان میکنند که متاسفانه مبارزه با افزایش نقدینگی و مدیریت برای کاهش نقدینگی تبدیل به یک موضوع ضدتولید شده است.
وی خاطرنشان کرد: بانکها فعلا سرمایه در گردش واحدها را به آنها نمیدهند و موضوع مدیریت نقدینگی چالشی را برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ایجاد کرده که بیش از سالهای گذشته نیاز دارند. ما جلسات متعددی نیز با بانکها گذاشتهایم و امیدواریم هرچه سریعتر این سرمایه در گردش در اختیار آنها قرار بگیرد.
غضنفری در ادامه اظهار امیدواری کرد؛ بورس به برخی از خودروسازان اجازه بدهد تا سهام بانکی را که در اختیار دارند به فروش برسانند و تبدیل به سرمایه در گردش کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اگر این زنجیره اقداماتی که اثرات منفی روی تولید خودرو میگذارند با کمک بانکها مدیریت شود، در نهایت منجر به تولید مناسب خودرو و مدیریت بازار خواهد شد.
وی تاکید کرد: تمام این مشکلات و مسایل، ما به عنوان وزارت صنعت و سازمان حمایت، فراتر از آن مجوزهایی که برای افزایش قیمت به خودروسازان دادهایم، قبول نداریم و اگر گزارشهای تخلفی به ۱۲۴ اطلاع داده شود، حتما تشکیل پرونده میدهند و تعزیرات حکومتی با خودروسازان متخلف برخورد خواهد کرد.
آخرین قیمتهای بازار
نگاهی به آخرین تحولات قیمتی خودروها در بازار نمایانگر آن است که اختلاف قیمت برخی خودروها از محل نمایندگی تا فروش در بازار حتی تغییری ۱۱ میلیونی را تجربه کرده است.
به عنوان مثال نرخ خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ در نمایندگیها به قیمت ۱۹ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان عرضه میشود و این در حالی است که در بازار مصرف این نرخ با قیمت ۳۰ میلیون تومان رکورد زده است.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد