23 - 05 - 2020
گرانی ۴۰ درصدی لوازمخانگی ایرانی
افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی قیمت لوازمخانگی ایرانی از ابتدای سال تاکنون در کنار ادعای مطرح شده توسط واحدهای فروش مبنی بر توزیع قطرهچکانی محصولات توسط تولیدکنندگان، به روشنی گویای بحرانی جدی در حوزه لوازمخانگی است.
در حالی انگشت اتهام فروشندگان لوازمخانگی به سمت تولیدکنندگان لوازمخانگی نشانه رفته است که شاهد افزایش تا ۴۰ درصدی قیمت لوازمخانگی تولید داخل از ابتدای سالجاری تاکنون هستیم. واحدهای فروش مدعی هستند که تولیدکنندگان داخلی نه تنها محصولات خود را به بازار عرضه نمیکنند بلکه با تزریق قطرهچکانی به واحدهای فروش آن هم به قیمت مصرفکننده، بازار لوازمخانگی را با بحران روبهرو کردهاند. این درحالی است که تولیدکنندگان داخلی در سوی دیگر این ماجرا، موضوع مطرح شده در ارتباط با عدم عرضه را تکذیب میکنند و از افزایش تا ۱۰۰ درصدی قیمت برخی از لوازمخانگی با برند خارجی خبر میدهند.
در کنار افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی قیمت لوازمخانگی تولید داخل از ابتدای سالجاری تاکنون، کمبود این لوازم برای عرضه توسط فروشندگان از دیگر مشکلات قابل تامل است. واحدهای فروش مدعی هستند «تولیدکنندگان از فروش عمده محصولات اجتناب کرده و با وجود اینکه کالاهای درخواستی را با قیمت مصرفکننده به آنها میفروشند، به صورت قطرهچکانی کالاها را عرضه میکنند.»
از دیگر چالشهای بازار این حوزه، افزایش قیمت تا ۵۰ درصدی قیمت لوازمخانگی خارجی است؛ گرانیهایی که بیش از هر بخش دیگری دودش به چشم مردم میرود و این مصرفکنندگان هستند که باید کالای مورد نیاز خود را با قیمتی مضاعف خریداری کنند. در این میان عدم ورود نهادهای نظارتی همچون سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان باعث شده هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از بحران به وجود آمده در حوزه لوازمخانگی وجود نداشته باشد.
از ابتدای سالجاری تاکنون شاهد دو مرحله افزایش قیمت لوازمخانگی هستیم که در مرحله اول قیمتها تا حدود ۱۰ درصد افزایش یافت و پس از آن در شرایط حاضر در مجموع شاهد افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی قیمت لوازمخانگی تولید داخل هستیم. در حال حاضر شرایط تا جایی پیش رفته که فروشندگان و تولیدکنندگان لوازمخانگی رو در روی یکدیگر قرار گرفته و انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه رفتهاند هرچند در این بین فروشندگان معتقدند تولیدکنندگان لوازمخانگی با انبار کردن کالاهای خود و عرضه قطرهچکانی به بازار، شرایط را به سود خود پیش برده و با وجود افزایش قیمت لوازمخانگی بازار فروش را با چالش جدی جهت عرضه به متقاضیان روبهرو کردهاند.
این در حالی است که تولیدکنندگان معتقدند چنین مسالای صحت ندارد و علت گرانی لوازمخانگی، بالا رفتن قیمت مواد اولیه بوده و در ارتباط با عرضه محصولات در بازار صحبتهای عنوان شده توسط فروشندگان درست نیست.
فروشندگان لوازمخانگی با بیان اینکه کارخانههای تولید داخل تا چند ماه قبل اجناس خود را با ۱۰ درصد تخفیف نیز ارائه میکردند، مدعی هستند در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات خود را با قیمت مصرفکننده به واحدهای فروش عرضه میکنند و بازار را با مشکل مواجه کردهاند.
عدم عرضه کالا به نفع تولیدکننده نیست
بر همین اساس سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازمخانگی در ارتباط با افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی قیمت لوازمخانگی و نیز ادعاهای مطرح شده توسط فروشندگان لوازمخانگی، اظهار کرد: لوازمخانگی تولید داخل تا ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته که ۹ درصد آن مربوط به ارزش افزوده بود که قبلا توسط تولیدکننده پرداخت میشد. همچنین سه درصد مربوط به هزینه حمل و نقل است و ۱۰ درصد نیز سود عامل فروش لحاظ شده است.
حمیدرضا غزنوی ادامه داد: اینکه عنوان میکنند تولیدکننده کالا را به بازار نمیرساند، صحت ندارد چرا که تولیدکنندگان هزینه روزانه دارند و باید از پس مخارج خود برآیند. بنابراین مطمئنا به نفع تولیدکننده نیست که تولید نکند. غزنوی همچنین در مورد وضعیت پیش روی قیمت لوازمخانگی تولید داخل در سالجاری، اعلام کرد: اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، بیش از این قیمت لوازمخانگی افزایش نمییابد چراکه بازار بیش از این کشش افزایش قیمت را ندارد.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازمخانگی معتقد است که تولیدکنندگان داخلی این ظرفیت را دارند که حداقل تا سه برابر نیاز بازار را تولید کنند. به گفته وی، تکنولوژیهای مورد استفاده توسط آنها کم از کشورهای آسیای جنوبی و اروپا ندارد و تولیدکنندگان این بخش میتوانند بازار داخلی کشور را تامین کنند و به حجم انبوه برسانند.
وی با اشاره به اینکه از اواخر خردادماه سالجاری ممنوعیت واردات لوازمخانگی اعلام شد، خاطرنشان کرد: تقریبا طی این دو ماهه میزان تولید لوازمخانگی حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.
کاهش تولید
این درحالی است که حبیباله انصاری دبیر انجمن لوازمخانگی در ارتباط با مسایل مطرح شده، به ایسنا گفت: پتانسیل تولید لوازمخانگی با بهترین کیفیت در داخل کشور وجود دارد اما متاسفانه در سالجاری شرایط به گونهای پیش رفت که به دلیل کمبود مواد اولیه و نوسانات ارزی میزان تولید کاهش یافت. علاوه بر این نباید فراموش کنیم که نیازمند واردات مواد اولیه قطعات در حوزه لوازمخانگی هستیم اما با توجه به مسایلی که به آن اشاره شد و اتفاقاتی که رخ داد، تولیدکنندگان نتوانستند بر اساس زمانبندی در نظر گرفته شده، تولید کنند.
حال نکته قابل تامل در ارتباط با ادعای تولیدکنندگان لوازمخانگی این است که اگر توانایی تامین لوازمخانگی مورد نیاز کشور توسط آنها وجود دارد پس به چه علت این روزها شاهد خالی شدن واحدهای فروش از لوازمخانگی طبق ادعای فروشندگان هستیم.
بنابر آنچه گفته شد، این روزها شاهد افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی قیمت لوازمخانگی هستیم. افزایش قیمتی که با حساب و کتاب سرانگشتی نزدیک به ۲۰ درصد آن به جیب تولیدکنندگان داخلی میرود؛ تولیدکنندگانی که در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت میکنند و از شرایط ممنوعیت واردات لوازمخانگی نیز بهره میبرند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد