13 - 12 - 2019
گردشگری راه تعامل با جهان
صنعت گردشگری جدا از درآمد پایدار و نقش توسعهای برای اقتصاد و زیرساختهای یک کشور میتواند مانند رسانهای قوی برای زدودن غبار سیاست از روی روابط بین ملتها شناخته شود.
در سالهای اخیر و با بیشتر شدن رفت و آمد گردشگران به کشور این فرصت به دست آمده تا جدا از جو منفیای که در بسیاری از رسانههای دنیا علیه ایران در جریان است، بکاهد.
در همین رابطه دیروز در نشست «تخصصی گردشگری محور تعامل سازنده با جهان» که در باغموزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، ولی تیموری، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گردشگری را یکی از محورهای سازنده تعامل ایران با دیگر کشورها اعلام کرد و افزود: این محور سازنده میتواند مبنای تعاملات ما با جهان باشد.
او با اشاره به اینکه گردشگری فعالیتی انسانمحور است، گفت: در این فعالیت میزبان و مهمان تلاش دارند از در کنار هم بودن لذت ببرند و فلسفه صنعت گردشگری رضایت طرفین است و در کنار انسانمحور بودن این صنعت، اخلاق نیز از اصول و قوانین مهم محسوب میشود.
سال ۹۷ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون گردشگر بینالمللی به کشورهای خارجی سفر کردند
تیموری با بیان اینکه سال گذشته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون گردشگر بینالمللی به کشورهای خارجی سفر کردند، گفت: حضور این میزان گردشگر پیشبینی دو سال آینده نهادهای جهانی بود که زودتر محقق شد.
به گفته او، نکته مهم در این صنعت این است که قوانین زیاد حقوقی و کیفری در این صنعت وجود دارد و بیشتر تعاملات بر مبنای اخلاق حرفهای است.
این کارشناس گردشگری گفت: تا امروز در جهان هیچ قانون سفت و سختی برای گردشگری وضع نشده و همه روابط حقوقی و قانونی آن متاثر از کدهای اخلاق گردشگری است که براساس تعاملهای انسانی و اخلاقی پیش میرود. در گردشگری هیچ قاعدهای تحمیلی و زور نیست و صرفا براساس تعامل سازنده تنظیم میشود. بنابراین گردشگری را فعالیت انسانی و اخلاقمحور میدانند.
مبنای تعامل سازنده با جهان، اخلاقمحور بودن صنعت گردشگری
معاون رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: انسانمحور بودن و اخلاقمحور بودن از ویژگیهای اصلی صنعت گردشگری است که میتواند مبنای تعامل سازنده با جهان نیز باشد.
او افزود: البته برای توسعه گردشگری خارجی نیازمند توسعه در گردشگری داخلی هستیم و برای آن باید شرایط لازم و کافی برای تعامل آداب و رسوم اقوام و شناخت کافی از یکدیگر میسر شود و این اتفاق سبب میشود هویت ایرانی نیز انسجام پیدا کند.
تیموری اضافه کرد: هنگامی که هویت ملی انسجام داشته باشد و تمهیدات ورود گردشگر خارجی نیز مهیا شود زمینههای شکلگیری برند ملی ایران نیز فراهم میشود.
توسعه پایدار در سال ۲۰۱۹
در جریان برگزاری نشست همدان ۲۰۱۹، بین کشورهای حاضر در نشست و نمایندگانشان قراردادهای ریز و درشتی منعقد شد. علاوه بر آن شعارهایی برای سال جدید انتخاب شد تا گردشگری جهانی بر اساس آن حرکت کند؛ حرکتی که میتواند در مسیر تعامل سازنده بین کشورهای جهان باشد.
سازمانها و نهادهای گردشگری توافق کردند جهت توفیق کسبوکارهای مربوط به گردشگری و به ویژه در سال ۲۰۱۹، با تمرکز بر شعار «نوآوری و تحول دیجیتال»، هوشمندسازی بنگاهها و زیرساختهای گردشگری را در صدر اولویتهای سیاستگذاری و اجرایی خود قرار دهند و از ظرفیتهای موجود در حوزه دیجیتال بیشترین بهره را ببرند. همچنین با رقابتی کردن فضای کسب و کار و برانگیختن مشارکت بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری، زمینه مناسبی برای جذب سرمایه و کارآفرینی فراهم کنند. به این ترتیب و همزمان با ارائه آموزشهای لازم، آنها چنین انتظار دارند که در آینده نزدیک زمینه شکلگیری شغلهای بیشتر و باکیفیتتر در جوامع فعال در حوزه گردشگری نیز فراهم شود. همچنین اعضای وابسته UNWTO توافق کردند در سال ۲۰۱۹ اقداماتی جدی برای تسهیل مقوله سفر و افزایش ایمنی و امنیت سفر انجام دهند و تلاش کنند گردشگری در دسترس افراد بیشتری قرار گیرد. بهعلاوه، آنها متعهد شدند عوارض توسعه صنعت گردشگری را به حداقل برسانند و این حوزه را بهگونهای ارتقا دهند که گردشگری حافظ ارزشهای جوامع محلی، مواریث تاریخی و فرهنگی و بیش از هر چیز سازگار با محیطزیست باشد.
رییسجمهوری قانون حمایت از احیای بافتهای فرهنگی را ابلاغ کرد
ایران پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران خارجی دارد؛ پتانسیلی که در زمینه آثار تاریخی، مسائل فرهنگی، چشماندازهای طبیعی و میراث غیرملموس ملی ظهور و بروز داشته است. از قدیمالایام نیز رسیدگی به وضعیت بافت تاریخی مورد توجه دولتهای گوناگون بوده اما آنچه اتفاق افتاده با آنچه باید پیش میآمده تفاوت بسیاری دارد. در همین رابطه اما رییسجمهوری قانونی را به سازمانهای مربوطه ابلاغ کرده که شاید بتواند کمی از کمکاریهای رایج این حوزه را کاهش دهد.
با ابلاغ قانون حمایت از مرمت و احیای بافتهای تاریخی و فرهنگی از سوی حسن روحانی وزارت راهوشهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب مکلف هستند با همکاری سازمان شهرداریها در مدت پنجسال پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه، تصویب و اجرای طرحهای ویژه حفاظت و احیای محدوده بافتهای تاریخی- فرهنگی حسب مورد از طریق شورای عالی شهرسازی و معماری یا کمیسیونهای ماده (۵) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب ۲۲ اسفند ۱۳۵۱ اقدام کنند. این قانون در جلسه دوم تیر ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و ۱۲ تیرماه جاری به تایید شورای نگهبان رسید.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد