29 - 12 - 2019
گردشگری
ولی تیموری مطرح کرد
غرب کشور در اولویت گردشگری قرار دارد
معاون گردشگری وزیر میراثفرهنگی گفت: از ابتدای سالجاری تا مردادماه تعداد سفر گردشگران خارجی به ایران ۴۰ درصد افزایش داشته است.
ولی تیموری در نشست تخصصی آمایشی منطقه سه کشور در استانداری همدان افزود: در این مدت سهمیلیون گردشگر خارجی با هدف انجام سفرهای زیارتی، تفریحی و سلامتی به کشور ما سفر کردند.
وی با اشاره به اینکه یکمیلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ در کل دنیا گردشگری کردند، اظهار داشت: این تعداد سفرهای گردشگری دو سال زودتر از پیشبینی مجامع بینالمللی رخ داد. توسعه و اشتغال پایدار دغدغه فعالان حوزه گردشگری در دنیا است. توسعه گردشگری روستایی شعار سال ۲۰۲۱ است که اجلاس جهانی آن با حضور ۱۸۰ عضو جهانی به میزبانی مشترک کردستان و کرمانشاه برگزار میشود.
معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه سال گردشگری از پنجم مهر به مدت یکسال آغاز میشود، بیان کرد: آموزش، مهارت و اشتغال شعار سال گردشگری سال ۲۰۲۰ است که بر اساس آن برنامههای گردشگری اجرا میشود. سال گذشته هفت میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی از جاذبههای گردشگری ایران بازدید کردند که نسبت به سال قبل از آن این آمار ۵۲ درصد رشد داشته است. بیش از ۸۰ درصد گردشگران خارجی با اولویت فرهنگی و مذهبی وارد کشور میشوند. گردشگران با سه انگیزه زیارت، تفریح و گردشگری سلامت وارد ایران میشوند که درآمد خوبی از آنها نصیب کشور میشود.
وی افزود: بخش عمدهای از گردشگران از چهار استان منطقه سه کشور (ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان) وارد کشور میشوند.
وی ادامه داد: منطقه سه آمایشی تنوع اقلیم و فرهنگ را دارد و شامل اقوام آذری، لُر، کرد، فارس و حتی عرب میشود. چهار اثر ثبت جهانی در این منطقه داریم که امیدواریم با ثبت جهانی هگمتانه و اورامانت زمینههای جذب بیشتر گردشگران فراهم شود. از ابتدای امسال تورهای آشناسازی بهمنظور معرفی جاذبههای گردشگری غرب کشور آغاز به کار کردهاند.
از لزوم وجود سوغاتی مدرن تا شکلگیری کتمپ
جهان اطراف ما همواره با سرعت در حال حرکت است و امروزه زندگی مدرن نیازمند تولید مدرن است.
سفر و نحوه سفر کردن یکی از همان چیزهایی است که با نو شدن سبک زندگیها به سرعت در حال تغییر است و یکی از عوامل متغیر، مفهوم سوغاتی و تغییر شکل آن به سوغاتی مدرن است.کت مپ کسب و کاری ایرانی است که در زمینه گردشگری فعالیت میکند، تیم کتمپ میکوشد فضا و بستری برای عرضه انواع سوغاتیهای مدرن به وجود آورد، سوغاتیهایی که برای خریداران ایرانی خاطرهانگیز و خوشایند و برای گردشگران و توریستها یادگاری از سفرشان باشد.
این گروه جوان بدون گرفتن حمایت از هیچ ارگان یا سازمانی پا در مسیر گذاشت و داستان خود را آغاز کرد.
داستان کتمپ از آنجایی شروع شد که اعضای آن با خللی در زمینه سوغاتی مواجه شدند. آنها به سفر میرفتند و از سفرهایشان چیزی به یادگار میخریدند که گوشهای از خاطرات سفر برایشان مانا شود اما در سفر به شهرهای ایران پیدا کردن این جنس سوغاتیهای مدرن با کیفیتی مناسب سخت بود.
به جز انواع خوراکیها یا صنایعدستی گران قیمت خرید چیزی که ایران را به یاد آورد دشوار بود و اینگونه شد که کت مپ به فکر بهبود این بخش از صنعت گردشگری افتاد.
مسیرشان را از خرداد ماه ۱۳۹۶ آغاز کردند و ذرهذره در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کردند.کت مپ از روز پنجم مهر ماه ۱۳۹۶ همزمان با روز گردشگری رسما فعالیت خود را آغاز کرد و حالا پس از گذشت دوسال محصولات کت مپ در بسیاری از نقاط ایران قابل دسترسی است و گردشگران را هیجانزده میکند اما داستان کت مپ و رشد خلاقیت این گروه جوان اینجا به اتمام نرسید.در طول جستارهایشان متوجه شدند که فضایی برای عرضه محصولات متنوعی که میتوانند سوغاتی مدرن نام بگیرند به سختی فراهم میشود. گیفت شاپهای سطح شهر و فروشگاه هتلها و موزهها غالبا مانع فعالیت گروههای خلاق و نوپا میشوند. آنها تصمیم گرفتند فضایی در دسترستر برای عرضه این نوع محصولات فراهم آورند و امکان خرید آنها را برای علاقهمندان آسانتر کنند.
اینگونه شد که با تهیه یک ون و تبدیل آن به یک فروشگاه سیار مسیر خود را هموارتر کردند و حالا کتمپ از نقطهای به نقطه دیگری میرود، با خودش سوغات مدرن ایرانی حمل میکند و به خودش و گروه جوانش افتخار میکند. و در نهایت این گروه در تلاش است با گسترش پویش «مقابله با ایرانهراسی» که به تازگی راه انداخته است کمک کند ایران تصویری زیبا از خود به یادگار بگذارد؛ تصویری که این روزها کم به چشم میخورد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد