3 - 07 - 2017
گلایه تولیدکنندگان از کسادی بازار لوازم خانگی
با اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی اغلب از رکود و بازار کساد خبر میدهند و چندان از وضعیت خرید و فروش راضی نیستند اما طی ماههای اخیر، بارها رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرده است: در حال حاضر صحبتهای متعددی مبنی بر رکود بازار مطرح میشود، اما اعتقادی به رکود نداشته و در صنف خود باید بگویم در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل از آن با رشد تولید مواجه بودیم و این تولید در صورتی رشد داشته که صادرات ما محدود بوده و صادرات چندانی نداشتهایم. این در حالی است که به گفته وی، برخی از برندها مانند سامسونگ و الیجی در ایران به تولید پرداختهاند و یا به طور مثال شرکت بوش آلمان با بوتان مذاکراتی انجام داده تا به صورت مشترک آبگرمکن دیواری تولید کنند. در این میان برخی کارشناسان نیز بر این عقیده هستند که تولیدکنندگان لوازم خانگی با برندهای معتبر که تولیداتی متناسب با سلیقه مشتری داشته و دارای کیفیت مناسب و گارانتی و خدمات پس از فروشاند، از بازار خود راضی هستند. بنابراین اگر کالایی فروش مناسب ندارد، به این دلیل است که نمیتواند این خدمات را به مشتری ارائه دهد.این در حالی است که به گفته رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، شاید دلیل آن که همکاران ما از رکود گلایه دارند این است که شیوههای فروش تغییر کرده و بسیاری از مردم علاقهمند به خرید قسطی کالا هستند و این نیاز در برخی از فروشگاههای بزرگ و شرکتهای تعاونی که خریدار در آنها کار میکند تامین میشود. بر همین اساس مردم در موارد متعدد به فروشندگان لوازم خانگی مراجعه نمیکنند و همکاران ما صحبت از رکود میکنند، اما در واقع آنچه باعث افزایش تولید شده خرید مردم بوده و در بازار تقاضا وجود دارد، هرچند بالابودن عرضه در قیاس تقاضا باعث میشود عدهای برای خریدار فرش قرمز پهن کنند.
بیتوجهی به خدمات پس از فروش
محمد طحانپور همچنین با تاکید بر بهبود کیفیت لوازم خانگی ایرانی در سالهای گذشته اظهار کرد: اکنون آنچه مشکل اصلی برندهای داخلی به شمار میرود، نبود گارانتی یا ضمانت تعویض کالاست. وی به مشکلات پیشروی برندهای ایرانی اشاره و عنوان کرد: تولیدکنندگان دنیا به این سمت رفتهاند که اگر کیفیت کالای خریداری شده به هر دلیلی مورد رضایت مشتری نبوده و حتی در حد اندک کالا با مشکلی مواجه بود، آن را تعویض کنند اما در ایران چنین امکانی در نظر گرفته نمیشود تا فرد بتواند دستگاه مربوطه را تعویض کند.طحانپور در ادامه به بحث تعمیر لوازم در دوره گارانتی پرداخت و گفت: در بسیاری از موارد تعمیرکارانی که به خانههای مردم مراجعه میکنند برخورد خوبی نداشته و اطلاعات مناسب در اختیار مشتری قرار نمیدهند. گاه نیز شرایط به گونهای است که خود شرکتهای تولیدکننده اطلاعات مناسبی در اختیار خریداران نمیگذارند که در صورت ایجاد مشکل برای کالای خریداری شده مردم بدانند با چه شمارهای و چگونه با شرکت سازنده کالا در تماس باشند.
وی عنوان کرد: گاهی تولیدکنندگان ایرانی اینگونه فکر میکنند که به محض فروش کالا فعالیت آنها تمام میشود و بر همین اساس از پرداخت برخی هزینهها سر باز میزنند، در حالی که شرکتهای مطرح میدانند برای ثبات در بازار باید به گونهای فعالیت داشته باشند که هزینه مردم را افزایش ندهند.
همکاری برای تولید آبگرمکنهای دیواری
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در عین حال به کیفیت بالای ایران در تولید برخی محصولات مانند آبگرمکنهای دیواری و اجاقگاز اشاره کرد و به ایسنا گفت: در بخش تولید اجاق گاز خط تولیدی در ایران ایجاد شده که حتی کارخانه بوش آلمان هم چنین خط تولیدی ندارد، در مورد قیمت هم شاید قیمت این کالا یکسوم قیمت بوش باشد. در بحث آبگرمکن دیواری نیز در سطح عالی قرار داریم و در این زمینه حتی به کشورهای اروپایی صادرات داریم. در بخشهایی مانند یخچال فریزر و ماشین لباسشویی نیز طی این سالها پیشرفتهای خوبی داشتهایم و به همین دلیل برخی تولیدکنندگان ایتالیایی برای تولید راهی ایران شدهاند تا بتوانند در ایران ماشین لباسشویی تولید کنند یا به طور مثال شرکت بوش آلمان با بوتان مذاکرتی انجام داده تا به صورت مشترک آبگرمکن دیواری تولید کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مطمئن هستم طی دو سال آینده سامسونگ نیز در ایران کالاهایی با هدف صادرات تولید خواهد کرد و در چنین شرایطی به وضوح مشاهده میشود که اگر تولید در ایران از حالت زیرپلهای خارج شده و شرایط مناسبی را تجربه کند و افراد به جای هزینهکرد وامهای تولید در بخشهای غیرمولد، آن را صرف واردات تکنولوژی کنند امکان رقابت با تولیدکنندگان مطرح دنیا نیز وجود خواهد داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد