24 - 08 - 2016
«گیگخوری» هم وارد میدان شد!
گروه فناوری- دوباره دارند مردم را دستکم میگیرند از طرفی کاربران اذعان میکنند که حجم اینترنتشان زود هنگام پایان مییابد از طرف دیگر جوشقانی سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سخنانش اعلام میکند که تخلف صورتی نگرفته و گیگخوری گزارش نشده است!
در حالی که خود وزیر ارتباطات دیروز در سخنانش در حاشیه به برخی تخلفات اپراتورهای اصلی تلفن کشور در جریان پروژه ترابردپذیری اشاره کرد که نشان میدهد تخلف اپراتورها و سرویسدهندگان اینترنت امری جدید و دور از انتظار نیست.
سازوکار و نظارت در سازمان تنظیم مقررات چگونه میتواند بدون بررسیهای کامل این چنین قاطعانه اظهارنظر کند. سیستم اعلان شکایت از سرویسدهندگان در این سازمان آنچنان فرآیند طولانی و بروکراتیکی دارد که کاربران را از شکایت پشیمان میکند.
با پیشرفت تکنولوژی و افزایش کاربران اینترت صنعت فناوری و ارتباطات روزبهروز بیشتر به صنعتی پولساز تبدیل میشود. در نتیجه سوال این است، آیا سازوکار و نظارتی لازم برای این صنعت نوظهور و پولساز در نظر گرفته شده است.
با توجه به انتقادات و خلاءهای قانونی فراوان که در مورد بحث نظارت در نظام صنعت کشور وجود دارد اینچنین اظهارات قاطعانهای بیش از آنکه اطمینان مردم و کاربران را جلب کند آنها را بیش از پیش بد گمان خواهد کرد.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی: مصداقی به ما اعلام نشده !
حسین فلاحجوشقانی در مورد نارضایتی کاربران اینترنت از اتمام زودهنگام بستههای مصرفی اینترنت که به «گیگخوری» یا «حجمخوری» تعبیر میشود، اظهار داشت: ما این موضوع را در برخی رسانهها میشنویم اما چنانچه این ادعا به صورت مصداقی به ما اعلام شود، آن را پیگیری خواهیم کرد و تخلف اپراتور را گزارش میکنیم.
وی با بیان اینکه براساس مستندات و پیگیریهای انجام شده از سوی رگولاتوری تاکنون با موضوع کمفروشی و حجمخوری اینترنت مواجه نشدهایم، تاکید کرد: سیستمهای نظارتی ما نشان میدهد که اپراتورهای اینترنت و موبایل به میزان حجم اینترنتی که به مشترک میفروشند، سرویس ارائه میدهند، حجمی خورده نمیشود و کمفروشی اتفاق نمیافتد.
سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: چنانچه کاربران با موردی مواجه شدند که مصداق این را ثابت میکند، آن را به رگولاتوری اعلام کنند.
ادعای بیتوجهی کاربران به صرف زمان و حجم اینترنت در شبکههای اجتماعی
این مقام مسوول در رگولاتوری با بیان اینکه شاید در بسیاری مواقع بیتوجهی کاربران به صرف وقت در شبکههای اجتماعی باعث مصرف حجم زیادی از اینترنتشان میشود، ادامه داد: کاربران بدون آنکه متوجه گذر زمان باشند در شبکههای اجتماعی حضور دارند و متوجه نمیشوند که حجم زیادی از بسته اینترنتشان در این بازه زمانی به اتمام میرسد.
وی اضافه کرد: موضوع دیگری که کاربران اینترنت به ویژه کاربران اینترنت موبایل با آن درگیر هستند، بحث بدافزارهاست که ممکن است هم حجم اطلاعات گوشی را جابهجا کرده یا اینکه در استفاده از بستههای اینترنتی مشترک، اختلال ایجاد کند.
فلاحجوشقانی گفت: مواردی گزارش شده که کاربر روی موبایل خود بسته اینترنتی یا سرویس اینترنتی را فعال نکرده است اما بررسیها نشان میدهد که این سرویس برای مشترک فعال است و پهنای باند اینترنت مصرف میکند. این موضوع به دلیل وجود برخی بدافزارها (نرمافزارهای مخرب) در گوشی مشترک مشاهده میشود و باعث ایجاد اختلال در دریافت سرویس مشترک میشود. در این موضوع هم حق با مشترک است و هم با اپراتور.
سرپرست معاونت نظارت رگولاتوری با اشاره به اینکه بدافزارها در بسیاری از موارد برای مشترکین موبایل مشکل ایجاد میکنند، افزود: اینکه کاربر بدون اطلاع، نرمافزاری را روی موبایل خود نصب میکند و در کنار آن نیز یک نرمافزار مخرب نصب شده است، باعث میشود کاهش حجم اینترنت و به نوعی گیگخوری اتفاق بیفتد.
حتی یک مورد گیگخوری را هم اعلام عمومی میکنیم!
وی با اشاره به این موارد که ممکن است دلیل ادعای کاربران برای اتمام زودهنگام بستههای اینترنتیشان باشد، خاطرنشان کرد: اگر با مصداقی مواجه شویم که اپراتوری حتی یک مورد در حق مشترکی اجحاف کرده باشد و مثلا به میزان حجم اینترنتی که فروخته است به مشترک واگذار نکرده و حجمخوری کرده باشد، به شدت با آن برخورد خواهد شد و حتی در رسانهها اعلام عمومی خواهیم کرد.
فلاحجوشقانی با تاکید براینکه تا این زمان، بررسیها نشان نمیدهد که اپراتورهای موبایل و اینترنت، این اقدام را انجام داده باشند، گفت: کاربران در صورتی که شک دارند، میتوانند ریز مصرفشان را از اپراتورهای خود بخواهند.
در این زمینه میتوانند به پورتال اپراتور مراجعه کرده و با درج شناسه و اکانت، ریز مصرف خود را ببینند و اگر با مورد متناقضی برخورد کردند ابتدا به اپراتور و سپس به سامانه رسیدگی به شکایات ۱۹۵ اعلام کنند.
این مقام مسوول در رگولاتوری با اشاره به اینکه وظیفه این سازمان، پیگیری و نظارت بر عملکرد اپراتورهای ارتباطی است، تاکید کرد: تاکنون به این نتیجه نرسیدهایم که اپراتورهای ما کمفروشی کرده یا حجمخوری داشته باشند.
وی در مورد سیستم آنلاین سنجش کیفیت اینترنت نیز گفت: این سیستم کیفیت دسترسی به شبکه اپراتورهای اینترنتی و موبایلی را گزارش میدهد اما کاربران برای اطلاع از حجم بستههای اینترنتی خود باید به پورتال اپراتورها مراجعه کنند. ما نیز پیرو وظیفه قانونی و شرعی خود در صورت اعلام مواردی از سوی کاربران به سیستم اپراتور دسترسی داریم و ادعای کاربر و عملکرد اپراتور را مطابقت داده و در صورت تایید این ادعا، با اپراتور مربوطه برخورد خواهیم کرد.
فلاحجوشقانی ادامه داد: این مساله نیازمند دریافت مصداق مشخص از سوی کاربران است که کاربران میتوانند در این زمینه به سامانه پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات مراجعه کنند. چنانچه کاربران با موردی مواجه شدند که مصداق این را ثابت میکند، آن را به رگولاتوری اعلام کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد