29 - 12 - 2022
یارکشی از مجلس شروع شد
ماجراهای آزادراه تهران- شمال و درگیری و وزارت راه و بنیاد حالا به بخشهای جذاب خود رسیده است. در دور جدید کشمکشها پس از پاسخی که بنیاد به اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی داد حالا بار دیگر احمد صادقی به مقابله برخاسته است. در عین حال دو طرف میکوشند از ابزارهای مختلف برای تحت فشار قرار دادن طرف دیگر نهایت استفاده را ببرند که در این میان یارکشی از میان نمایندگان مجلس موضوعی است که از روز گذشته با اظهارات رییس کمیسیون عمران وارد فاز اجرایی خود شد.
روز گذشته علیاکبر آقایی مغانجوقی، نماینده مردم سلماس در گفتوگو با تیننیوز با اشاره به پروژه آزادراه تهران- شمال گفت: این پروژه به دلیل برخی ناکارآمدیها تاکنون با تاخیر زیادی مواجه شده است در حالی که باید چند سال پیش این آزادراه به بهرهبرداری میرسید.
وی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس بارها با نمایندگان دولت و وزارت راه و نمایندگان بنیاد مستضعفان جلسات مشترکی در مورد آزادراه تهران- شمال برگزار کرده است، اظهار داشت: در ابتدای عقد قرارداد پروژه آزادراه تهران- شمال، تمام تعهدات و تامین اعتبارات بر عهده بنیاد مستضعفان بود و وزارت راه تنها تملک و آزادسازی اراضی مسیر این پروژه را بر عهده داشت.
آقایی در ادامه افزود: با طولانی شدن پروژه آزادراه تهران- شمال قرارداد به گونهای تغییر کرد که ۲۰ درصد از تامین اعتبارات بر عهده دولت قرار گرفت که این مقدار نیز در نهایت به قراردادی ۵۰- ۵۰ برای تامین اعتبار بین دولت و بنیاد مستضعفان تبدیل شد.
رییس کمیسیون عمران با اشاره به اظهارات اخیر احمد صادقی، معاون وزیر راه مبنی بر اینکه قطعه ۲ و ۳ آزادراه تهران- شمال به بنیاد مستضعفان واگذار نمیشود، تاکید کرد: وزارت راه با توجه به ضمانتنامههای موجود این اختیار را دارد که ادامه این پروژه را به بنیاد واگذار نکند.
عباسعلی آببر، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ شمال چند روز قبل در نشستی خبری اعلام کرد که بنیاد مستضعفان در ۵۰ درصد پروژه شریک است و از این پروژه کنار نمیرود و تنها راه این است که با تعامل و مذاکره مشکل را بررسی کرد، در غیر این صورت باید از طریق مراجع قضایی این مشکل برطرف شود.
نماینده مردم سلماس با بیان اینکه وزارت راه باید هر چه زودتر پیمانکار مناسبی برای اتمام آزادراه تهران- شمال پیدا کند، تاکید کرد: تسریع در اتمام این پروژه در حال حاضر یک ضرورت است چراکه تاخیر بیشتر در بهرهبرداری از آن موجب خساراتی به ثروت ملی، اتلاف وقت مردم و همچنین هزینههای استهلاک و مصرف سوخت میشود.
آقایی مغانجویی در مورد دلایل تاخیر در اتمام آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: علت اصلی این تاخیر بدترین شرایط انعقاد قرارداد بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه بود که بستر پایبند نبودن به زمانبندی را فراهم آورد.
وی در ادامه افزود: وزارت راه و دیگر نهادهای دولتی در حال حاضر برای عقد قرارداد با پیمانکاران بخش خصوصی برای پروژههای مختلف ضمانتنامهها و تعهدنامههای معتبری را درخواست میکنند و در صورت پایبند نبودن به تعهدات جریمههای سنگینی را برای آنها در نظر میگیرند اما در مورد بنیاد مستضعفان این مساله اجرا نشد.
رییس کمیسیون عمران مجلس به کوتاهی وزارت راه در زمینه تنظیم قرارداد اجرای پروژه آزادراه تهران- شمال اشاره کرد و گفت: اگر مطالعه دقیق در زمان تنظیم قرارداد با بنیاد مستضعفان صورت میگرفت و ضمانتنامههای لازم برای التزام بنیاد به اتمام پروژه در زمان مشخص دریافت میشد، با تاخیر طولانی در اتمام این پروژه ملی روبهرو نبودیم.
در دادگاه حاضر میشویم
معاون وزیر راه و شهرسازی هم با بیان این خبر گفت: بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشینآلات برای کار در پروژه اضافه شده است و کارگاه و همه جنبههای کاری فعال هستند.
احمد صادقی ضمن بیان این نکته که از دو بخش وزارت راه و بنیاد آسفالت به پروژه تزریق شده است، افزود: عملیات آسفالتسازی فعال شده است و تا پایان سالجاری منطقه ۴ آزادراه افتتاح خواهد شد. او هم چنین از افتتاح منطقه یک این آزادراه برای سال آینده خبر داد و گفت: سند همه ملکهای موجود در مسیر آزادراه آزاد شده است و فقط یکی از املاک در منطقه یک مانده که آن را هم آزاد خواهیم کرد.وی در خصوص مناطق ۲ و ۳ نیز اظهار داشت: همچنان به دنبال سرمایه داری مطمئن با توان مالی بالا به منظور سرمایهگذاری در این دو منطقه هستیم . وی با بیان اینکه با چند کنسرسیوم در این رابطه صحبت شده است، گفت: هنوز سرمایهگذار خاصی مشخص نشده و به دلیل هزینههای بالا یافتن شریکی مناسب به منظور سرمایهگذاری در این پروژه مشکل است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه سال گذشته یکی از کنسرسیومها بعد از جلو رفتن کار به دلیل حجم زیاد سرمایهگذاری در این پروژه از آن انصراف داد، گفت: در هر حال این دو منطقه دیگر در اختیار بنیاد مستضعفان نیست.صادقی در پاسخ به اظهارات عباسعلی آب بر، مدیرعامل شرکت آزادراه
تهران- شمال در خصوص عدم اجازه وزارت راه در کنار گذاشتن بنیاد از این پروژه و کشیدن این موضوع به دادگاه در صورت لزوم گفت: منطقه ۲ و ۳ قانونی و رسمی از بنیاد گرفته شده است، اگر هم میخواهند شکایت کنند این کار را انجام دهند. بنیاد به تعهد خود برای اتمام پروژه عمل نکرده است و چون طبق قرارداد کار نکرده و نمیکنند از این دو منطقه کنار گذاشته میشوند.
وی در پایان در به پاسخ به اظهارات مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ شمال، عباسعلی آب بر که عدم تزریق به موقع منابع مالی را مهمترین علت طولانی شدن روند تکمیل و ساخت این پروژه دانسته بود، اظهار داشت: اگر قرار به عدم پرداخت یا پرداخت دیرهنگام است برای منطقه یک و چهار هم باید مطرح میشد. چطور این دو منطقه پیشرفت داشتند اما قطعه دو و سه نداشتند!

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد