29 - 04 - 2023
یک میلیارد دلار سهمیه بنزین وارداتی
گروه انرژی- اگرچه در طرح جدید دولت و در راستای صرفهجویی در مصرف سوخت، استفاده از کارتهای شخصی در جایگاهها الزام شده است، اما به نظر میرسد با توجه به اینکه دولت تصمیمی به افزایش قیمت بنزین ندارد، برای تامین تقاضای داخلی سوخت، چارهای جز واردات باقی نمانده است.
آنطور که مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس هم گفته، طبق مفروضات تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، پیشبینی دولت بر واردات حدود یکمیلیارد دلار بنزین و گازوییل در سال جاری است.
به گفته وی، دولت در مفروضات تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، واردات سوخت به میزان بیش از ۶۰۰ میلیون دلار بنزین و ۳۰۰ میلیون دلار گازوییل را لحاظ کرده است. بدین ترتیب پیشبینی دولت بر واردات حدود یکمیلیارد دلار بنزین و گازوییل در سال ۱۴۰۲ است. فروش داخلی گازوییل حدود ۵/۷ هزار میلیارد تومان برای دولت در سال ۱۴۰۲ درآمدزایی دارد ولی مجبور است بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان صرف واردات گازوییل کند.
شریعتی همچنین در توضیح میزان واردات به فارس گفته است: یعنی دولت باید مبلغی بیش از ۵/۴ هزار میلیارد تومان بر درآمد حاصله بیفزاید و این مبلغ را صرف واردات برای تامین نیاز داخل کند. به نظرم این مدل سیاستورزی کاملا نادرست است و نمیتوان این ریلگذاری غلط در حوزه تراز انرژی را ادامه داد. این در حالی است که سالانه حدود یک میلیارد دلار یارانه سوخت جت از جیب مردم به شرکتهای هواپیمایی میدهیم تا منافع آن فقط به ۵ درصد مرفه جامعه که از هواپیما استفاده میکنند برسد و ۹۵ درصد دیگر متضرر میشوند.
این عضو کمیسیون انرژی در عین حال هشدار میدهد: بنده به عنوان یک کارشناس انرژی که سالها در این حوزه فعالیت و مطالعه کردهام میگویم که ضرورت دارد نسبت به وضعیت تراز بنزین و گازوییل کشور هشدار داد، حتما باید ریلگذاری در حوزه توزیع یارانه بنزین و گازوییل را تغییر دهیم تا هم منافع مردم تامین شود و هم دولت بتواند خدماتش را ادامه دهد.
به گفته وی، تامین نیاز عامه مردم به صورت یارانهای حتما باید انجام شود و بنده جزو کسانی نیستم که نسخه میپیچند که یارانه باید حذف شود. میتوان بدون تغییر قیمت، در جامعه رضایتمندی ایجاد کرد اما فرق بنزین با گاز و برق این است که این دو سوخت را همه مردم در کشور مصرف میکنند و میتوان نظام افزایشی – پلکانی (IBT) را برای آن اعمال کرد، اما این مدل برای بنزین صدق نمیکند، زیرا ۵۰ درصد خانوارها خودرو ندارند و باید مدل توزیع یارانه بنزین را از خودرو به خانوار تغییر داد.
هرچند طرحهای زیادی برای جلوگیری از مصرف بیرویه سوخت یا قاچاق این فرآورده روی میز دولت است. با این حال، جمعبندی دولت این است که تا جایی که امکان دارد، از گزینه افزایش قیمت سوخت جلوگیری شده و از راهکارهای جایگزین استفاده شود.
براین اساس، اخیرا استفاده از کارتهای شخصی به جای کارت سوخت جایگاهها به اجرا گذاشته شده است. هرچند بیشتر جایگاهها هنوز کارتهای خود را جمع نکردهاند، با این حال جایگاهداران اعلام میکنند که استفاده مردم از کارت شخصی بیشتر شده است.
اسدالله قلیزاده رییس صنف جایگاهداران کشور به ایلنا گفته که از زمانی که طرح کاهش کارتهای آزاد جایگاهها در کل کشور اجرایی شده است شاهد روند افزایشی استفاده مردم از کارت سوخت شخصی در سوختگیری بنزین آزاد هستیم و همکاری خوبی بین مردم و پرسنل جایگاهها انجام میشود.
به گفته وی، هماکنون حدود ۹۰ درصد مردم کارت سوخت شخصی دارند و اگر استفاده کنند قطعا کارتهای آزاد موجود در جایگاهها فقط در مواقع اضطراری برای کسانی که کارت ندارند کاربرد خواهد داشت و مشکلی نخواهد بود.
رییس صنف جایگاهداران خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مجلس، امسال لازم است استفاده از کارت آزاد جایگاهها برای سوختگیری بنزین آزاد به حداقل ممکن برسد و با اتخاذ تدابیر صحیح، مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی ترغیب شوند. از ابتدای اجرای طرح نیز سعی کردیم انتقادات و پیشنهادات مالکان جایگاهها و پرسنل که بار اصلی اجرای طرح روی دوش آنهاست و نیز مردم را به تصمیمسازان منتقل کنیم تا طرح در اجرا به خوبی پیش رود.
وی ادامه داد: بیشترین استفاده از کارت سوخت شخصی در سوختگیری بنزین آزاد توسط مردم تهران انجام میشود و روزانه این آمار در حال افزایش است و از همکاری خوب پرسنل و مردم تشکر میکنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد