24 - 09 - 2017
۱۰۰۰ واگن وارد چرخه مترو میشود
شهردار تهران از تشکیل کارگروههای مشترک برای حل مسایل فیمابین شهرداری و دولت خبر داد.
به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی روز گذشته به همراه تنی چند از شورای شهر همچون شهربانو امانی، زهرا نژادبهرام، آرش میلانی و مهدی حجت، معاونت و شهرسازی و پورسیدآقایی معاونت حملونقل و ترافیک به مناسبت روز جهانی بدون خودرو ابتدا از ایستگاه متروی میرداماد تا ایستگاه امام خمینی سوار مترو شدند و به مشکلات شهروندان گوش دادند.
شهردار تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: برنامههای مربوط به حملونقل عمومی تقریبا آنچه باید انجام شود، کم و بیش مشخص است، فقط با مساله منابع مالی و محدودیت آن مواجه هستیم که باید فکری برای آنها کنیم. در مترو با جمعی از شهروندان عزیز صحبت کردیم و همه ابراز رضایت کردند و تنها نارضایتیشان این بود که در بعضی از ساعتهای صبح و بعدازظهر هنگام پایان وقت کاری ازدحام بیش از حدی در مترو است که مایه اذیت شهروندان میشود و میخواستند تعداد قطارهای مترو افزوده شود. در حال حاضر فاصله بین دو قطار مترو پنج دقیقه است که امیدواریم با افزایش تعداد واگنها و قطارها این میزان را به ۵/۳ دقیقه برسانیم.
او ادامه داد: با افزایش تعداد واگنها و قطارها تعداد سفرها که امروز کمتر از سه میلیون است به پنج میلیون خواهد رسید. برای افزایش تعداد قطارها نیز نیاز به بودجه مالی و ریالی داریم. در این راستا اقداماتی صورت گرفته و مقدماتی ایجاد شده است تا با کمک دولت از فاینانس استفاده کنیم و تعداد قطارها را افزایش دهیم. قرار است حدود هزار واگن مترو طی برنامهای در اختیار تهران قرار گیرد و فشاری که در ساعات پرازدحام به مردم در مترو وارد میشود، کاهش یابد.
نجفی درباره اتوبوسرانی نیز گفت: پیگیریهایی برای خرید اتوبوس از مجارستان شده است و امیدواریم ظرف دو تا سه ماه آینده این برنامه عملی شود و اتوبوسها وارد ناوگان شهری شوند. همچنین ساماندهی درست و دقیقتری برای تاکسیرانی انجام خواهیم داد بهخصوص سیستمهای جدید که از طریق استفاده از فضای مجازی و اینترنت به تاکسیرانی کمک میکنند.
شهردار تهران درباره کاهش مدتزمان معاینه فنی و اینکه هنوز خودروهایی با سن ۳۰ تا ۴۰ سال در تهران تردد میکنند، گفت: فاصله زمانی میان دو اقدام مربوط به بازرسی اتومبیلها، طولانی است و متاسفانه در این زمینه نظارتی نیز وجود ندارد. درجلسهای که با پلیس راهور برگزار کردیم، قرار شد پس از گذشت دو هفته اول مهر که ترافیک وضعیت خاصی دارد و به خاطر سفرهای تحصیلی ۱۶ درصد به ترافیک اضافه میشود، جدی گرفته شدن موضوع معاینه فنی در دستور کار قرار گیرد. پلیس راهور در این زمینه اعلام آمادگی کرده تا در فواصل زمانی مشخصشده حداقل این بازرسیها انجام شود و کسانی که این بازرسیها را انجام ندادهاند، جریمه شوند و حتی از جابهجایی خودرو جلوگیری شود.
او ادامه داد: درباره خودروهای فرسوده بارها در دولت بحث شده و قرار شد طرح جامعی برای جایگزینی خودروهای قدیمی تهیه شود. اما مساله منابع بانکی است. افرادی که از خودروهای قدیمی استفاده میکنند بیشتر برای تامین معاش با حمل مسافر یا حمل بار از آنها استفاده میکنند و نمیتوان آنها را یکدفعه و بدون پیدا کردن راهحل تحت فشار قرار داد. از سوی دیگر بانکها باید به این افراد وام با سود پایین دهند تا بتوانند خودروهای خود را نوسازی کنند ولی مساله وام بانکی به این افراد هنوز حل نشده و اخیرا نیز مجددا در دولت مطرح شده است.
نجفی درباره حضور خود به عنوان شهردار تهران در جلسات هیات دولت گفت: قرار نبود مسایلی مثل مطالبات و بدهیهای دولت به شهرداری در این جلسات حل شود. اما در این زمینه با چهار وزارتخانه مذاکره کردیم تا ترتیب تشکیل کارگروههای مشترک را برای حل مسایل فیمابین شهرداری و دولت داده شود. یکی از این کارگروهها به مساله مطالبات شهردار از دولت اختصاص دارد و در این زمینه باز با وزارت اقتصاد صحبت کردیم و وزیر نیز دو نفر از معاونان خود را برای شرکت در این کارگروه معرفی کرد. همچنین دو نفر از شهرداری و دو کارشناس در این کارگروه عضویت دارند و ظرف دو تا سه ماه آینده در مرحله اول میزان مطالبات از هر دو طرف روشن خواهد شد. در مرحله دوم نیز برنامهای برای بازپرداخت این مطالبات تنظیم خواهیم کرد. کار شروع شده است اما از آنجا که اختلاف نظر وجود دارد، باید با وزارت امور اقتصادی و دارایی و شهرداری در یک فرآیند کارشناسی به نتیجه برسیم.
بررسی تخصصی فعالیتهای موسسه همشهری
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سازوکار موسسه همشهری گفت: هیاتمدیره جدیدی برای همشهری تعیین شده، و آقای حاجی از مدیران هیات مدیره انتخاب شده است. اولین دستورکاری که برای این موسسه تعیین شده، تهیه گزارش از وضع موجود از همه فعالیتهای زیرمجموعههای همشهری است، زیرا شاهد مشکلات مالی و فرهنگی در این موسسه هستیم که قرار است حل شوند در تلاشیم تا موسسه وارد رقابت با بخش خصوصی نشود، زیرا اکنون تعداد زیادی نشریه به صورت مجله چاپ میکند که به نظرم نه از نظر اقتصادی و نه فرهنگی توجیهی ندارد. امیدواریم این تیم تخصصی ظرف یک ماه آینده گزارش کار لازم را ارائه دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد