7 - 04 - 2025
۴ راهبرد وزارت صمت برای تقویت تولید
معاون برنامهریزی، نوآوری و هوشمندسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تبیین راهبردهای این وزارتخانه برای هدایت سرمایههای مردم بهسمت تولید گفت: دستورالعمل سرمایهگذاری صنعتی برای نظاممند شدن مشوقها تا پایان اردیبهشتماه ابلاغ میشود.
به گزارش ایرنا، سعید شجاعی با اشاره به نامگذاری سال۱۴۰۴ با عنوان سرمایهگذاری برای تولید اظهار کرد: تحقق شعار سال و اجرای برنامهها، مستلزم همکاری همهجانبه و بیش از پیش تمامی دستگاههای اجرایی مرتبط با بخش تولید، بهویژه نهادهای مسوول تامین زیرساخت است.
معاون برنامهریزی، نوآوری و هوشمندسازی وزارت صمت اضافه کرد: رشد تولید زمانی محقق میشود که اقدامات موثری در سه حوزه سیاستهای سرمایهگذاری عمومی (اولویتبندی و تدوین راهبرد مشخص، عدم رقابت نهادهای شبهدولتی با بخشخصوصی و…)، تشویق و هدایت سرمایهگذاری خصوصی (کاهش جذابیت فعالیتهای سفتهبازانه، مشارکت عمومی- خصوصی و… ) و استقرار نظام پشتیبان تولید (ارتقای کیفیت حکمرانی، تقویت انسجام اجتماعی و…) صورت گیرد.
راهبرد اول: هدایت سرمایه بهسمت خلق ارزشافزوده
شجاعی با اشاره به برنامههای وزارت صمت در حوزه حمایت از تولید گفت: با توجه به محدودیت منابع، ضرورت دارد تخصیص منابع موجود بهسمت فعالیتهایی سوق داده شود که بیشترین خلق ارزشافزوده را دارند.
معاون وزیر صمت ادامه داد: در این راستا، اولویتهای سرمایهگذاری با رویکرد تکمیل زنجیرههای ارزش، توسعه صادرات و تعمیق ساخت داخل، احصا شده و همزمان فرآیند تصویب سند «راهبرد ملی پیشرفت صنعتی و ارتقای زنجیرههای ارزش کشور» موضوع بند «ت» ماده (۴۸) قانون برنامه هفتم پیشرفت نیز در مراحل نهایی قرار گرفته است. شجاعی ابراز کرد: مشوقهای لازم برای ترغیب فعالان اقتصادی به سرمایهگذاری، در قالب بستههای سرمایهگذاری با پیشبینی مسیرهای سبز، تسهیلات و اعتبارات ویژه، یا تخفیفات، در هماهنگی با ارکان تابعه وزارتخانه و سایر نهادهای ذیربط در آیندهای نزدیک عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: بهمنظور تاکید بر تسهیلگری و نظاممندکردن نحوه تخصیص برخی از این مشوقها، دستورالعملی تحت عنوان «دستورالعمل سرمایهگذاری صنعتی» تا پایان اردیبهشتماه توسط این وزارتخانه ابلاغ خواهد شد.
معاون برنامهریزی، نوآوری و هوشمندسازی وزارت صمت با بیان اینکه حمایت از تولید برونسپاریشده است، گفت: با هدف توسعه بازار و ایجاد همافزایی بین بخش بازرگانی و تولید و در راستای افزایش بهرهوری سرمایه و استفاده حداکثری از ظرفیت خالی واحدهای صنعتی، قرار است این وزارتخانه با همکاری سایر ذینفعان، شیوهنامه حمایتی از تولید برونسپاریشده (تولید بدون کارخانه) را حداکثر ظرف مدت سهماه تدوین و پس از طی مراحل قانونی ابلاغ کند.
راهبرد دوم: حمایت از توسعه صندوق سپرده کالایی
شجاعی با بیان اینکه حمایت از توسعه صندوق سپرده کالایی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، اظهار کرد: این صندوقها در عین حال که در شرایط تورمی، باعث حفظ ارزش پول سرمایهگذاران میشود، با هدایت نقدینگی بهسمت بازارهای مولد، بهطور غیرمستقیم منجربه مشارکت مردم در فعالیتهای تولیدی و بازار کالا میشوند بدون اینکه نیاز به خرید و نگهداری فیزیکی کالا وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: این صندوقها با تجمیع وجوه سرمایهگذاران، اقدام به خرید ابزارهای مالی مرتبط با کالاهای خاص نظیر فولاد، مس و آلومینیوم میکنند و به این ترتیب ضمن فراهم آوردن امکان سرمایهگذاری در این بازارها برای افراد، کمک شایانی به تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی خواهند کرد.
راهبرد سوم: افزایش بهرهوری سرمایه
معاون برنامهریزی، نوآوری و هوشمندسازی وزارت صمت بر بهرهوری سرمایه و کاهش هزینههای تولید تاکید کرد و گفت: در راستای افزایش بهرهوری سرمایه و کاهش هزینههای تولید، تلاش میشود با توسعه بنسازههای موجود، فرآیندهای واگذاری بنگاههای تعطیل برای احیا به علاقهمندان تسهیل شود.
شجاعی افزود: مشارکت در طرحهای نیمهتمام و واحدهای زیرظرفیت از طریق سامانه بههمرسانی طرحهای نیمهتمام و واحدهای زیرظرفیت از دیگر برنامههای این وزارتخانه برای هدایت سرمایهها بهسمت تولید است.
راهبرد چهارم: اجرای حساب ویژه تامین سرمایه در گردش
معاون برنامهریزی، نوآوری و هوشمندسازی وزارت صمت خاطرنشان کرد: پیگیری برای اجراییسازی حساب ویژه تامین سرمایه در گردش و حد اعتباری برای واحدهای صنعتی و معدنی و صنوف تولیدی، بنگاههای دانشبنیان و شرکتهای صادراتی منطبق با ماده۲۱ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر در دستورکار این وزارتخانه قرار دارد که با اجراییسازی این موضوع انگیزه سرمایهگذاری در واحدهای کوچک و متوسط تقویت خواهد شد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد