4 - 05 - 2025
رانندگان کامیون از محتوای بار کانتینرها اطلاع ندارند
ایلنا- نایبرییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران ایران با بیان اینکه گاه به دلیل تاخیر در بررسی اسناد و مدارک، رانندگان در بندر شهیدرجایی 5 تا 20روز منتظر تخلیه و بارگیری میشوند،گفت: رانندگان از محتویات کانتنیر و بار اطلاعی ندارند و در ترکیه در محوطه نگهداری کانتینرهای حامل مواد خطرناک امکان تردد هیچ خودرویی وجود ندارد، این قوانین در ایران وجود ندارد و همه اقدامات با توکل به خدا انجام میشود.
جلال موسوی درباره آمار تعداد رانندگان فوتی در بندر شهید رجایی و آسیبدیدگان اظهار داشت: آمار دقیقی از تعداد رانندگان جانباخته در حادثه انفجار بندر شهید رجایی در دست ندارم و مرجع آمار دقیق، سایر سازمانها هستند و ما هم از این طریق از اخبار جانباختهها مطلع میشویم.
او ادامه داد: در پروسه بارگیری و تخلیه، ساعت مشخصی را باید راننده در اختیار فرستنده کالا و ساعت مشخصی را هم در اختیار گیرنده کالا در هر مقصدی باشد. این ساعت و مدت زمان مشخص برای تمام مناطق بهجز بندر شهیدرجایی تا سقف 7ساعت است.
نایبرییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران ایران گفت: از آنجایی که بندر شهید رجایی خاصترین بندر در کشورمان محسوب میشود و بهدلیل تردد بالای کامیون و تعدد دفعات تخلیه و بارگیری در این بندر توافق شده است که این مدت زمان 7ساعت برای بارگیری در بندر شهید رجایی به 12ساعت افزایش پیدا کند.
موسوی افزود: به عبارت دیگر در سایر مبادی و مقاصد راننده تا 7ساعت موظف به انتظار برای تخلیه و بارگیری است و پس از پایان 7ساعت، مشمول دریافت دموراژ و جریمه تخلیه و بارگیری خواهد شد اما در بندر شهید رجایی بندرعباس دریافت جریمه تاخیر در انجام عملیات بارگیری پس از 12ساعت خواهد بود.
او با بیان اینکه در مواقعی به دلیل تاخیر در بررسی اسناد و مدارک، رانندگان بیش از 12ساعت در بندر شهید رجایی منتظر تخلیه و بارگیری میشوند بهطوری که این تاخیر بعضا به 5 تا 20روز میرسد، گفت: البته رانندگان حق اعتراض برای تاخیر را ندارند چراکه حق توقف و جریمه این تاخیر را دریافت میکنند و جریمه حق توقف برای هر روز حدود 6 تا 8میلیون تومان است. بهگونهای این جریمه حق توقف را تعیین کردیم که راننده ضرر نکند و هرچه توقف بیشتر شود این عدد به صورت پلکانی افزایش پیدا میکند.
نایبرییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران ایران ادامه داد: در مواردی ترخیصکار ظن به قاچاق دارد. برای مثال بار آن محموله مهر کشور چین خورده اما کالای درون آن مثلا متعلق به کشور کرده است، از این رو ترخیصکار مشکوک به قاچاق میشود و همین رفع ظن ممکن است چند روز به طول بینجامد و این باعث بالا رفتن حق خواب راننده کامیون میشود و ممکن است که 20روز کامیون را متوقف کند.
رییس انجمن صنفی کامیونداران استان قزوین تاکید کرد: با فاصلهای از محوطه سینا در بندر شهید رجایی، محوطه مختص نگهداری کالاهای خطرناک بوده و رانندگان برای انتقال بار یا تخلیه بار در این محدوده تجمع کرده بودند تا کار خود را انجام دهند اما موج انفجار به حدی شدید بود حتی در فاصله چند کیلومتری از نقطه انفجار شیشههای ساختمان پایانه و مجتمع شرکتهای حملونقل خرد شده است. در این محدوده چهار راننده از استان قزوین هم حضور داشتند که سه نفر از آنها مفقود شدهاند.
او با اشاره به مشکلات رانندگان در شرایط تاخیر بارگیری و تخلیه بار اظهار داشت: متاسفانه در حالی که ممکن است توقف کامیونها در بندر بالا برود اما امکانات رفاهی برای رانندگان وجود ندارد و در شرایط سختی این روزها را میگذرانند. بعضی از روزها در بندر شهید رجایی برای 400تا 600دستگاه کامیون اعلام بار و این بندر پرترافیکترین بندر کشور محسوب میشود بنابراین مدیریت رانندگان و جلوگیری از ازدحام آنها در محدودههایی از این بندر، کار سختی است.
موسوی تاکید کرد: مشکل مهمی که ریشه تمام مشکلات میشود این است، افرادی که تخصص ندارند برای اداره این امور انتخاب شدهاند به طور مثال بعضا تحصیلکردههای دانشگاه امام صادق مدیر شدهاند و محصلان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران کارمند و خدماتی هستند. مدیران تخصص این بخشها را ندارند و توزیع پستها تنها با روابط است بنابراین تا زمانی این شرایط حاکم باشد مشکلی حل نمیشود. او گفت: البته موضوعاتی که اخیرا مطرح شد مبنی بر اینکه کانتینرها در محوطه نگهداری از هم تفکیک نشدهاند، کمی اغراقآمیز بود هرچند امکان قرارگیری کانتینرها با نوع کالای متفاوت در کنار هم وجود دارد اما فراگیر نیست. فیلمی که از کانتینر ماهی منتشر شد به این دلیل نبود که این کانتینر در کنار کانتینر کالاهای خطرناک قرار گرفته بوده بلکه موج انفجار باعث تخریب و آتشسوزی سریالی کانتینرها شده بود.
موسوی با اشاره به انتشار فیلمی از یکی از رانندگان مبنی بر اینکه رانندگان از محتوای بار اطلاع ندارند، گفت: واقعیت این است که رانندگان از محتویات کانتنیر و بار اطلاعی ندارند و وقتی اعلام بار میشود راننده از محتویات آن خبر ندارد. کرایه حمل کالای خطرناک بیشتر است که البته این افزایش در ایران عدد قابل توجهی نیست اما در کشورهای اروپایی این افزایش کرایه برای حمل بار خطرناک بیش از 40درصد است که این عدد در ایران شاید به 10درصد برسد. در همین کشور ترکیه در محوطه نگهداری کانتینرهای حامل مواد خطرناک امکان تردد هیچ خودرویی وجود ندارد و ممنوع است اما این قوانین در ایران وجود ندارد و همه اقدامات با توکل به خدا انجام میشود.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد