17 - 12 - 2024
اعلام آمادگی ایران برای میزبانی رویدادهای گردشگری تجاری بریکس
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه با اشاره به ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی غنی، آمادگی کشورمان را برای میزبانی رویدادهای گردشگری تجاری کشورهای عضو گروه بریکس اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، مسعود احمدوند روز دوشنبه این سخنان را در آیین آغاز به کار کنگره بینالمللی توسعه گردشگری تجاری جهانی که با حضور برخی فعالان صنعت گردشگری از ۱۸کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، بیان کرد.
رایزن فرهنگی ایران در مسکو در سخنانی در این نشست یادآور شد: فرهنگ نقشی اساسی در تضمین جریان متقابل گردشگران تجاری بین ایران و کشورهای بریکس و جنوب جهانی دارد.
وی خاطرنشان کرد: بر این باوریم که با سرمایهگذاری در راستای تقویت تبادلات فرهنگی، ایران میتواند جایگاه خود را به عنوان یک مقصد کلیدی برای گردشگران تجاری تثبیت کند و در عین حال روابط اقتصادی خود را با این کشورها گسترش دهد.
احمدوند یادآور شد: ایران بهعنوان کشوری برخوردار از تمدن چندهزارساله و سنتهای فرهنگی غنی، ظرفیتهای بسیاری برای تبدیل شدن به یک مقصد برجسته در صنعت MICE (جلسات، مشوقها، کنفرانسها و نمایشگاهها) دارد.
وی تاریخ و فرهنگ را بهعنوان مزیت رقابتی ایران برشمرد و با اشاره به ۲۷ اثر ثبتشده کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو خاطرنشان کرد: مکانهایی مانند تخت جمشید، میدان نقش جهان و باغهای ایرانی فضای ایدهآلی برای رویدادهای گردشگری تجاری فراهم میکنند.
رایزن فرهنگی ایران ضمن اشاره به ظرفیتهای زیرساختی کشورمان برای میزبانی رویدادهای بینالمللی، بهرهگیری از ظرفیت اینفلوئنسرها برای تبلیغ ظرفیتهای گردشگری را موثر خواند و گفت: ایران در سالهای گذشته میزبان رویدادهای بینالمللی متعددی مانند نمایشگاههای فرش، زعفران، صنایع پتروشیمی و گردشگری سلامت بوده است.
این رویدادها نشان میدهند که کشور میتواند با استفاده از فرهنگ غنی خود، مخاطبان بینالمللی را جذب کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، توسعه دیپلماسی فرهنگی میان کشورهای عضو گروه بریکس و دیگر کشورهای عضو جنوب جهانی از طریق موسسات آموزشی، همکاریهای دانشگاهی و برنامههای تبادل دانشجو را زمینهساز افزایش درک متقابل و خنثی کردن تبلیغات رسانههای غربی علیه کشورهای مستقل همچون ایران و روسیه دانست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاههای هنری مشترک یا رویدادهای علمی چندملیتی در چارچوب بریکس میتواند به تبادل ایدهها و فناوریها کمک کند.
احمدوند افزود: کشورهای عضو بریکس با تاکید بر ویژگیهای فرهنگی مشترک خود، میتوانند برند مشترکی برای صنعت گردشگری تجاری ایجاد کنند. دستیابی به این برند، موقعیت این کشورها را بهعنوان مقاصد برتر گردشگری تجاری تقویت خواهد کرد.
کنگره بینالمللی گردشگری تجاری با محوریت کشورهای عضو گروه بریکس روز سهشنبه ۲۷ آذرماه به کار خود پایان خواهد داد.
بنا بر اعلام برگزارکنندگان، بیش از ۱۲۹نماینده خارجی از ۱۷کشور از جمله کشورهای بریکس و بیش از ۷۵۰متخصص از مسکو و روسیه در این کنگره حضور یافتهاند.
در این نشست نمایندگانی از بخشهای مختلف گردشگری دولتی و خصوصی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، بلاروس، برزیل، چین، مصر، اتیوپی، هند، ایران، قزاقستان، عمان، قطر، روسیه، بحرین، عربستان سعودی، آفریقایجنوبی، امارات و ازبکستان حضور دارند.
این رویداد در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که بنا بر اعلام مقامات روس، این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بخش گردشگری خود را به بیش از دو برابر رشد ارتقا دهد.
پیش از این، نخستین مجمع گردشگری بریکس به عنوان یکی از رویدادهای دوره ریاست روسیه بر گروه بریکس در مسکو برگزار شد. در آن نشست که با حضور نمایندگان ۹ کشور عضو این اتحاد همراه بود، نمایندگانی از ایران، روسیه، برزیل، هند، چین، آفریقایجنوبی، اماراتمتحده عربی، مصر و اتیوپی حضور داشتند و طی آن نقشه راه گردشگری بریکس به تصویب رسید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد