12 - 11 - 2019
ایرلاینهای گرانفروش جریمه شدند
اگرچه مقامات ارشد سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی بر رعایت توافق ایرلاینها در خصوص دامنه نرخ تعیین شده بلیت تاکید دارند، اما گزارشها از وجود برخی تخلفات خبر میدهد. شرکتهای هواپیمایی در آستانه تعطیلات نوروزی در نشستی با مقامات ارشد سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعیین سقف قیمتی برای بلیت سفرهای نوروزی، بر تعیین سقف و کف قیمت بلیت هواپیما بر اساس جدولی که در آذر ماه سال گذشته تعیین کرده بودند، به توافق رسیدند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز پیش از این اعلام کرد: با توجه به اینکه در تعطیلات نوروز هواپیماها در نیمه نخست تعطیلات در پروازهای رفت و در نیمه دوم در پروازهای برگشت یک سر خالی تردد میکنند که هنگام تردد خالی، مجبورند بلیت را با حداقل قیمت به فروش برسانند، از این رو یک دامنه قیمتی حداقلی و حداکثری برای خود تعیین کردهاند که این کف و سقف قیمتها بر اساس جدولی است که در آذرماه برای این منظور تعیین شده بود. وی افزود: در آذرماه سال گذشته شرکتهای هواپیمایی بر اساس نرخ ارز نیمایی، قیمت تمامشده و میزان دسترسیای که به ارز داشتند، قیمتی را برای بلیتهای خود تعیین کردند. این تعیین نرخ سبب شد دامنه قیمتی برای بلیت هواپیما ایجاد شود که از ۱۰۰ هزار تومان شروع شده و به ۸۰۰ هزار تومان میرسد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی: گرانفروشی گزارش نشد
رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با مهر در واکنش به فضای ایجاد شده درباره نرخ بلیت هواپیما در ایام تعطیلات نوروز، اظهار داشت: هیچ گزارش مردمی و هیچ گزارشی از نهادی مبنی بر گرانفروشی بلیت هواپیما دریافت نکردهایم. فروش بلیت هواپیما در دامنه حداقلی و حداکثری قیمتها که در آذرماه سال گذشته تعیین شده بود، فروخته شده است. اما ممکن است در برخی مسیرها نرخ بلیت هواپیما با حداکثر نرخ مجاز تعیین شده به فروش رسیده باشد.
یکی از رسانهها نیز با درج قیمت برخی پروازها در طول تعطیلات نوروز و مقایسه آن با جدول اعلامی از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی، به این نتیجه رسیده بود که در تعدادی از پروازها سقف قیمتی رعایت نشده است.
این انکارها و تکذیبها در حالی است که ۲۸ اسفندماه سال قبل علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری در حاشیه بازدید وزیر راهوشهرسازی از فرودگاه مهرآباد در آستانه سفرهای نوروزی در جمع خبرنگاران، وجود تخلف در گرانفروشی بلیت را تایید و در پاسخ به اعتراضات مردمی نسبت به گرانفروشی برخی شرکتهای هواپیمایی طی چند روز اخیر گفته بود: سقف قیمت بلیت هر شرکت هواپیمایی مشخص است و نرخهای مربوطه به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شده است و مردم باید دقت کنند بالاتر از سقفهای تعیین شده بلیت نخرند. وی ادامه داد: اگر شرکتهای هواپیمایی گرانتر از سقف تعیین شده اقدام به فروش بلیت کنند مردم میتوانند شکایت خود را به سازمان هواپیمایی اعلام کنند تا با معرفی آن شرکت به سازمان تعزیرات با آن برخورد شود. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه طی چند روز اخیر با دو شرکت هواپیمایی برخورد شد و آنها جریمه شدند گفت: شرکتهای هواپیمایی ماهان و ایرانایرتور بنا بر تشخیص سازمان تعزیرات نسبت به قیمتهای تعیین شده گرانفروشی کردند که به همین دلیل جریمه شدند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد