4 - 10 - 2022
بلیت قطارگران میشود
«قیمت بلیت قطار به طور قطع مهر ماه گران میشود»، این خبر روز گذشته توسط محسن پورسید آقایی، مدیرعامل راهآهن اعلام شد. البته در خصوص اینکه قرار است قیمت تا چند درصد افزایش یابد، رقمی اعلام نشد.
معاون وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه این افزایش قیمت بسته به نوع و مدل قطار متفاوت است، افزود: با توجه به اینکه از آذرماه سال ۹۲ هیچ افزایش قیمتی در بخش مسافربری نداشتیم، قیمت بلیت قطار مسافربری تا پایان سفرهای تابستانی هم افزایش نمییابد.
وی در ادامه افزود: شرکت راهآهن از یک طرف باید به زیاندهی شرکتها توجه کند و در طرف دیگر هم مردم هستند که باید توان پرداخت آنها را در نظر گیرد تا به هیچ یک از طرفین اجحاف نشود.
وی همچنین از ستارهدار شدن شرکتهای ریلی مسافری از نظر کیفیت خدمات خبر داد و گفت: بر حسب میزان ارایه خدمات شرکتهای مسافری نیز ستارهدار میشوند.
وی با بیان اینکه شرکتهای متخلف جریمه سنگینی خواهند داشت، اظهار داشت: قطعا با کاهش خدمات تنزل رتبه شرکتها عملیاتی میشود.
پورسید آقایی در ادامه با بیان اینکه طبق هدفگذاری باید سهم راهآهن در حمل کالا و مسافر افزایش یابد، گفت: باید منافع حاصل از صرفهجویی مصرف سوخت به بخش ریلی اختصاص یابد و با اخذ عوارض از سیستم جادهای، بخش ریلی قدرت رقابت داشته باشد.
وی با بیان اینکه باید سهم بخش ریلی طبق هدفگذاری انجام شده در جابهجایی بار و مسافر افزایش یابد، گفت: در حال حاضر کل ناوگان ریلی کشور در اختیار بخش خصوصی است.
معاون وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: افزایش سهم راهآهن در حملونقل کشور به دلیل بالا بودن شدت مصرف انرژی در دیگر بخشهای حملونقل امری اجتنابناپذیر است.
پورسید آقایی افزود: رقم بالای تصادفات و تلفات سنگین جادهای، سهم بالای هزینه حملونقل در قیمت کالا برای مصرفکننده نهایی و درنهایت انباشت فرسودگی زیرساخت و ناوگان ریلی از جمله مواردی است که اختصاص یارانه به بخش ریلی را ضروری میسازد.
پورسید آقایی گفت: همچنین APC (کنترل اتوماتیک سرعت تردد قطار) تهران- مشهد که از اول مهر ماه عملیاتی میشود از دو هفته پیش به صورت آزمایشی راهاندازی شده است.
وی همچنین با بیان اینکه در مسیر جنوب از قم تا اهواز کل علایم را تغییر میدهیم، افزود: این مسیر اولین مسیر راهآهن سراسری است که از بندر گز تا بندر امام خمینی (ره) فعلی کشیده شده است بنابراین در این مسیر هم نیازمند بازسازی و نصب کنترل سرعت اتوماتیک قطار هستیم.
وی درباره قطار بوداپست و حرکت آن به سمت ایران گفت: راهآهن لهستان در این باره با تهران مذاکره کرد و مقرر شد قطار توریستی از بوداپست حرکت کرده و گردشگران را به شیراز منتقل کند.
وی یادآور شد: قطعا رونق گردشگری در ایران نشان از امنیت بالای کشور برای گردشگران جهانی دارد.
پورسیدآقایی درباره تسهیلات صندوق توسعه ملی گفت: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار به بخش حملونقل اختصاص مییابد که در این باره بانک عامل نیز مشخص شده است و در صورت استقبال تا پایان سال این رقم دو برابر خواهد شد.
مدیرعامل راهآهن گفت: قرارداد برقیسازی خط آهن تهران – مشهد به صورت فاینانس منعقد شد و بانک عامل بانک صنعت و معدن است.
وی با بیان اینکه عملیات اداری این فاینانس در داخل انجام شده است، گفت: منتظر موافقت طرف چینی به عنوان فاینانسر هستیم تا قبل از پایان امسال فاینانس اجرایی شود.
پورسیدآقایی با بیان اینکه این پروژه در ۴۲ ماه اجرایی میشود، گفت: سرعت قطار در این مسیر ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است.
مدیرعامل راهآهن افزود: مجموع قرارداد این پروژه دو میلیارد دلار معادل ۵۳۰۰ میلیارد تومان است.
مدیرعامل شرکت راهآهن افزود: بجز برقی کردن قطار تهران- مشهد که تا پایان سال آغاز میشود، برقی کردن مسیر گرمسار- گرگان هم در دستور کار ما قرار دارد که در این خصوص در حال مذاکره با کشور روسیه هستیم.
وی اظهار داشت: دو خطه کردن مسیر گلوگاهی و پرترافیک راهآهن از برنامههای در دستور کار است.
وی با بیان اینکه بودجه امسال راهآهن دو هزار میلیارد تومان است، گفت: امسال در مسیر بافق – اصفهان دو خطه کردن مسیر آغاز شده است.
پورسیدآقایی با بیان اینکه دو خطه کردن راهآهن اردکان – چادرملو بهزودی آغاز میشود، گفت: دو خطه کردن مسیر اهواز – بندر امام نیز آغاز و زیرسازی ۴۰ کیلومتر از مسیر انجام شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد