22 - 01 - 2020
بیمهری دولت
«جهانصنعت»- اگرچه سازمان نظام صنفی رایانهای و بخش خصوصی از استخراج رمزارز دفاع کرده و عنوان کردهاند دولت باید آن را یک صنعت بداند اما فعالان بیتکوین بر این باورند که رییسجمهور باید از آنها دفاع کند، مقامات بالای نظارتی باید از ماینینگ حمایت کنند تا وزارت نیرو مجاب شود مصوبه خود را درباره استخراج رمزارز تغییر دهد. مگر روحانی اظهار نکرده بود که ماینینگ یک صنعت است و باید از آن حمایت شود؟ چرا اکنون به فعالان ماینینگ به چشم قاچاقچیان و خلافکاران نگریسته میشود؟ وزارت نیرو صدها سد در سطح کشور ساخته است و به حدی برق تولید میکند که به راحتی آن را به کشورهای همسایه صادر میکند اما اکنون برای ماینینگها مصوبهای صادر کرده است که در چهار ماه از سال حق فعالیت ندارند. از سوی دیگر همین وزارتخانه مزارع و استخرهای بیتکوین تاسیس میکند.
رمزارز مهمترین بحث روز است
محمدباقر اثنیعشری، رییس سازمان نظام صنفی با اشاره به رشد سریع اقتصاد دیجیتال گفت: صنعت ایران با تحولات زیادی روبهرو است. در حال حاضر رشد اقتصاد دیجیتال ۱۵ درصد است که پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۰ این عدد به ۲۵ درصد برسد.
او با عنوان این مطلب که رمزارز یکی از مهمترین بحثهای روز است، افزود: به دلیل کند بودن سیستم دولتی و حاکمیت با مشکلات رگولاتوری و تدوین قوانین مواجه هستیم.
رییس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور با انتقاد از عملکرد دولت در برخورد با بخش خصوصی به مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۱۷ شهریورماه امسال اشاره و بیان کرد: در این مصوبه که به امضای معاون اول رییسجمهوری رسیده است، تاکید شده دولت از نظر بخش خصوصی برای تدوین مقررات خود بهره گیرد اما متاسفانه این اتفاق نمیافتد. در زمینه تصمیمگیری برای تعیین تعرفه برق برای استخراج رمزارز از نظر فعالان بخش خصوصی استفاده نکردهاند و آن را در نظر نگرفتهاند.
اثنیعشری با طرح مثالی در این زمینه گفت: برای مثال در زمان ورود استارتآپها به کشور یا ورود هوشمصنوعی، حاکمیت دچار دستپاچگی شد و نمیدانست چگونه باید رفتار کرد و قوانین مدونی در این زمینه نداشت. سال گذشته آقای فیروزآبادی استخراج رمزارز را قانونی اعلام کرد اما یک سال طول کشید تا قوانین راجع به این موضوع تصویب شود. در این یک سال تعدادی از تولیدکنندگان رمزارز دچار تحریم و حتی برخی زندانی شدند.
رییس سازمان نظام صنفی رایانهای همچنین اظهار کرد: همکاران ما در بحث تولید رمزارزها از یک سال پیش به صورت کارگروه در سازمان ما حضور داشتند. بحث اینکه این کارگروه به چه شکل فعالیت خود را ادامه دهد با دیدگاههای متفاوتی از طرف اعضا روبهرو بود. ما مصوبهای در شورای مرکزی سازمان داشتیم که کمیسیونی تحت عنوان بلاکچین تحت ریاست آقای عاشوری تشکیل شود. یکی از ماموریتهای آن هم بحث ارزرمزهاست.
استخراج رمزارز صنعت است
امیرحسین سعیدینایینی، رییس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه و عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی با تاکید بر اینکه اگر استخراج رمزارز صنعت است، گفت: باید با نرخ صنعتی نیز تعرفه آن محاسبه شود .
سعیدینایینی با طرح این سوال که چرا میان این صنعت با سایر صنایع تفاوت قائل میشوند، بیان کرد: دولت تعرفه برق را میانگین برق صادراتی اعلام میکند. بر این اساس اگر به کشوری با تعرفه دو سنت برق صادر شود و به کشور دیگری با تعرفه هشت سنت، تعرفه برقی که برای استخراج رمزارز در نظر گرفته میشود برای یک صنعتگر ایرانی پنج سنت است. هماکنون تعرفه برقی که برای این صنعت در نظر گرفته شده کیلوواتی ۹۷۵ تومان است. البته وزیر گفته که در هشت ماه از سال این رقم را تقسیم بر دو کنید و در چهار ماه از سال این رقم را ضرب در ۲٫ باید نرخ و تعرفه برق برای صنعت شفاف باشد. در غیر این صورت فسادآور است.
سعیدینایینی بیان کرد: زمانی که فعالان این صنعت تصمیم گرفتند برای فعالیت خود نیروگاه گازی بزنند و برق تولید کنند، تاکید شد که اگر برق را به شبکه تحویل ندهند این تعرفه گازی که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت دو هزار و ۸۰ تومان خواهد بود.
عباس آشتیانی یکی از فعالان این حوزه و همچنین عضو کمیسیون بلاکچین نیز ضمن تبریک به راهاندازان و دستاندرکاران مزرعه استخراج رمزارز در رفسنجان بیان کرد: میخواهیم وزارت نیرو و دولت همان رفتاری که با آنان انجام دادهاند با ما نیز انجام دهند. از وزارت نیرو میخواهیم که تعرفه برق دریافتی از آنان را شفاف اعلام کند. همچنین قبض برقی که برای آنان صادر میشود را نیز منتشر کند.
آشتیانی با انتقاد از رفتار دوگانه دولت تاکید کرد: باید در نظر گرفت که فولاد نیز یک صنعت انرژیبر است. علاوه بر اینکه برق زیادی مصرف میکند؟ مصرف آب نیز به شدت بالاست. چرا باید تعرفه برق صنعت ماینینگ با صنعت فولاد متفاوت باشد. اگر همان برق صنعت فولاد را در اختیار صنعت ماینینگ میگذاشتند، درآمد ارزی برابر صنعت فولاد ایجاد میکردیم. اگر وزارت نیرو اجازه میداد و به صنعت ماینینگ نیز مانند فولاد فقط برق میفروختند، ماهی ۱۰ میلیون دلار درآمد داشت.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون چه تعداد مجوز برای فعالان این صنعت صادر شده است، گفت: بیش از هزار مجوز در سراسر کشور از سوی وزارت صمت برای فعالان این حوزه صادر شده است اما مشکل اینجاست که آنان نتوانستهاند فعالیت کنند و با این تعرفه برق علاقه و انگیزهای برای فعالیت ندارند.
مقامات بالای دولتی باید حمایت کنند
فعالان ماینینگ معتقدند مقامات بالای دولتی باید از استخراج رمزارز دفاع و وزارت نیرو را مجاب کنند مصوبه خود را تغییر دهد.
کاوه مشتاق، فعال ماینینگ در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرد: اقدامات سازمان نظام صنفی رایانهای برای حمایت از فعالان ماینینگ بسیار قابل تقدیر است. تقریبا بیشتر فعالان سازمانهای مرتبط با فناوری و فعالان تکنولوژی با ماینینگ موافقند.
او تاکید کرد: با این همه سازمان نظام صنفی رایانهای قدرت اینکه تصمیمات در حوزه ماینینگ را تغییر دهد ندارد. با اینکه حمایت سازمانها و نظامهای صنفی از استخراج رمزارز بسیار مثبت است اما این تشکلهای صنفی در این حد قدرت ندارند که بتوانند روی تصمیمات وزارت نیرو تاثیر بگذارند.
این فعال ماینینگ افزود: نهادها و مقامات بالای سطح دولت باید به مصوبه وزارت نیرو اعتراض کنند. رییسجمهور و نهادهای نظارتی باید از وزارت نیرو درخواست کنند تبعیض نگذارد و تعرفه برق را برای استخراج رمزارز کاهش دهد.
مشتاق تاکید کرد: البته حمایت سازمان نظام صنفی رایانهای از ماینینگ بسیار مثبت است. امیدوارم دولت و نهادهای دولتی نیز دیگر فعالان ماینینگ را قاچاقچی ندانند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد