6 - 11 - 2022
تعلیق میشوید
واردات هواپیماهای بالای ۱۵ سال؛ ممنوع
گروه حملونقل – وزیر راهوشهرسازی اعلام کرد که پروانه بهرهبرداری ایرلاینهایی که نتوانند طی شش ماه سرمایه خود را افزایش دهند، متوقف میشود.
عباس آخوندی با بیان اینکه صنعت حملونقل هوایی در درون خود گسستهای جدی دارد، اظهار داشت: اولین تحریمها بعد از انقلاب اسلامی به طور عمده بر این صنعت اعمال شد، ضمن اینکه در دهه هشتاد هم تمرکز تحریمها بر صنعت هوایی بود.
وی با تاکید بر اینکه صنعت حملونقل بیشترین آسیبرا از تحریمها دیده است، افزود: در یکسال گذشته نسبت به دلایل ساختاری برخی مشکلات بازنگری شده و به چند نتیجه بنیادی رسیدهایم.
وزیر راهوشهرسازی افزود: نمیتوانیم به شرکتی که پنج فروند هواپیمای اجارهای دارد و حتی یک فروند هواپیمای ملکی در ناوگان خود ندارد، مجوز فعالیت دهیم، این در حالی است که شرکتهای هواپیمایی هیچ محدودیتی برای شکلگیری نداشتند و میتوانستند با سرمایه بسیار کم تاسیس شوند با توجه به نوع ماموریت برای آنها حداقل سرمایه را در نظر گرفتیم.
آخوندی همچنین با اشاره به دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکتهای هواپیمایی گفت: براساس این دستورالعمل به شرکتهای هواپیمایی اجازه ورود هواپیمای با عمر بالای ۱۵ سال را نخواهیم داد در حالی که در گذشته یک ایرلاین میتوانست یک هواپیمای با عمر
۴۰ سال را وارد کند.
به ایرلاینهای بیپول مجوز نمیدهیم
آخوندی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی خصوصی برای فعالیت باید حداقل سرمایه را داشته باشند، افزود: نمیتوانیم به شرکتی که پنج فروند هواپیمای اجارهای دارد و حتی یک فروند هواپیمای ملکی در ناوگان خود ندارد، مجوز فعالیت دهیم.
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه نحوه ورود شرکتهای خصوصی در صنعت حملونقل هوایی جای بحث دارد، ادامه داد: باید ارزیابی کرد که مفهوم اقتصادی بودن صنعت هوانوردی در کجاست و شرکتهای خصوصی در چه شرایطی وارد این صنعت شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: اگر از ورود بخشخصوصی به صنعت حملونقل هوایی صحبت میشود، حمایتها، حقوق مسافر، نرخ بلیت هواپیما و همچنین عوارض فرودگاهی تعریف شده باشد و بخشخصوصی قاعده بازی اقتصادی در صنعت حملونقل هوانوردی را قبول کند. ضمن اینکه دولت هم بپذیرد که یک شرکت خصوصی بهعنوان یک بنگاه اقتصادی باید سودده باشد؛ در مقابل بخشخصوصی نیز بپذیرد که سود و منافع خود را نباید از محل یارانه دولت تامین کند بلکه سود آنها از محل افزایش بهرهوری و کارآمدی ایرلاینها تامین شود.
آخوندی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا صنعت هوانوردی کشور در تراز با صنعت هوانوردی بینالمللی باشد، ادامه داد: شرکت فرودگاههای کشور نیز باید بهترین خدمات را به ایرلاینها ارایه دهد ضمن اینکه قبل از ارایه این خدمت، هزینه خود را دریافت کند و به مردم اعلام کنیم اگر به دنبال دریافت خدمات در سطح بینالمللی هستند، هزینهها را بپردازند.
وی با تاکید بر اینکه در دستورالعمل جدید تاسیس شرکتهای هواپیمایی امکان خرید هواپیما فراهم میشود، ادامه داد: در تعداد سیکل پروازی و سن هواپیما شرایط بسیار سختگیرانهای در نظر گرفتیم.
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه احتمالا بلیت هواپیماهای نو قیمت بیشتری خواهد داشت، گفت: صنعت حملونقل هوایی باید از قاعده اقتصادی پیروی کند و از قاعده اقتصادی جدا نیست و اینکه بگوییم بدون افزایش قیمت، کیفیت را افزایش دهند، صحیح نیست، اگر مردم به دنبال دریافت خدمات فرودگاهی در سطح بینالمللی هستند باید هزینهها را بپردازند.
برخی ایرلاینهای خصوصی پیر متولد شدند
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه در برخی از موارد شرکتهای هواپیمایی خصوصی در بدو تولد پیر متولد شدند، ادامه داد: این از موضوعاتی است که باید درمان شود، حدود ۱۸ شرکت هواپیمایی خصوصی فعالیت میکنند و عمر ناوگان این شرکتها به طور میانگین ۵/۲۲ سال است. آخوندی افزود: قیمت بلیت هواپیمای با ۱۰ سال عمر باید با قیمت بلیت هواپیمای با ۲۰ سال عمر متفاوت باشد؛ این موضوع را باید برای مردم شفافسازی کنیم.
وی اظهار کرد: زمان آن رسیده که یک ارزیابی واقعی از حضور بیش از ۱۵ ساله بخشخصوصی در حوزه حملونقل هوایی داشته باشیم که اولین لازمه آن احیای سازمان هواپیمایی و تشکیل شورایعالی هوایی است بنابراین سازمان هواپیمایی کشوری باید نقش راهبردی داشته باشد و چندصد نیروی متخصص در سطح بینالمللی آموزش دهد.
آخوندی با اشاره به اینکه مدیران ایرلاینها باید برای اداره شرکت صلاحیت داشته باشند، افزود: براساس این دستورالعمل شرکتها اجازه ورود هواپیمای با عمر بیش از ۱۵ سال نخواهند داشت البته اگر مذاکرات بینالمللی به نتیجه برسد سن ورود هواپیما با عمر ۱۵ سال کاهش مییابد.
ارایه لایحه بازسازی ساختاری هما به مجلس
وی از ارایه لایحه بازسازی ساختاری هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) به مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک خبر داد و گفت که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در سنوات گذشته مورد بیتوجهی قرار گرفته است که امیدواریم بتوانیم سهم این شرکت را به ۲۰ درصد از سهم بازار افزایش دهیم.
وی افزود: در جهت نوسازی ناوگان در تبصرهای از لایحه بودجه ۹۴ پیشنهاد دادیم تا شقوق مختلف حملونقل بتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند همچنین براساس پیشنهاد دیگری دولت سرمایهگذاری برای ساخت فرودگاهها را تضمین میکند.
انتقاد به افزایش ناگهانی سرمایه
این در حالی است که عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس در واکنش به تصمیم اخیر وزارت راهوشهرسازی درخصوص ضربالاجل به شرکتهای هواپیمایی برای افزایش ناگهانی سرمایه گفت: تحت فشار قرار دادن شرکتهای هواپیمایی برای افزایش ناگهانی سرمایه اقدامی نادرست است، با توجه به مشکلات عمدهای که شرکتهای هواپیمایی به آن دچار هستند این امکان که یکباره سرمایه خود را به رقمی که مدنظر سازمان هواپیمایی کشوری است افزایش دهند، وجود ندارد. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از شرکتهای هواپیمایی با بدهیهای هنگفتی مواجه هستند که این مساله باعث تزلزل وضعیت این ایرلاینها شده است. وی با بیان اینکه با تحت فشار قرار دادن شرکتهای هواپیمایی از حجم مشکلات کاسته نمیشود، خاطرنشان کرد: مسوولان باید با راهکارهایی عملیاتی و ارایه تسهیلات بیشتر به شرکتهای هواپیمایی از بروز بحران در این بخش جلوگیری کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد