16 - 04 - 2020
تقابل دولت و ایرلاینها
گروه حملونقل- چندی پیش رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در قالب رونمایی از طرحی موسوم به «بسته سفر ارزان» از نامهنگاری برای کاهش قیمت بلیت هواپیما خبر داده بود. او همچنین اعلام کرده بود که وزیر راه از گرانی بلیت هواپیما نگران است و چون دولت موافق گرانی بلیت هواپیما نیست تلاش میکنیم هزینه بلیت هواپیما به حالت قبل برگردد. این اظهارات درست پس از گرانی بلیت هواپیما در اثر افزایش قیمت دلار مطرح شد و حالا با واکنش شرکتهای هواپیمایی مواجه شده است. آنها میگویند بخش زیادی از صنعت هوانوردی کشور خصوصی شده و دولت حق دخالت در تعیین قیمتهای بلیت را ندارد. از سوی دیگر بر اساس قانونی که بیش از سه سال پیش تصویب شده بود نرخگذاری بلیت هواپیما به صورت آزاد انجام میشود. در چنین شرایطی فشار دولت برای کاهش قیمت بلیت هواپیما متولیان صنعت هوایی کشور را با علامت سوال مواجه کرده است؛ سوالی که ممکن است به روابط پرتنش دولت و ایرلاینها در سالهای اخیر دامن بزند. بر اساس ادعای مونسان دولت موافق گرانی بلیتها نیست اما به نظر میرسد مکانیسمهای قانونی برای دخالت دولت در نرخ بلیتها محدودتر از تصورات رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.
علیاصغر مونسان چندی پیش درباره گرانی هزینه سفرهای داخلی مثل کیش که سفر به آن گرانتر از ترکیه تمام میشود، گفته بود: «تلاش کردیم بستههای ارزان سفر را تهیه کنیم، اما واقعیت این است که ابزارهای مستقیم ما کم است و در بسیاری از مواقع نیاز داریم بسیاری از دستگاهها با ما همکاری کنند.» او در همین حال از تلاش دولت برای برگشت هزینه بلیت هواپیما به وضعیت قبل خبر داده و گفته بود: با معاوناول رییسجمهور مکاتبه داشتیم و وزیر راه نیز از گرانی بلیت هواپیما نگران است، زیرا دولت موافق گرانی بلیت هواپیما نیست. دوستان تلاش میکنند هزینه بلیت هواپیما به حالت قبل برگردد. مونسان به عنوان متولی بخش گردشگری کشور به دنبال کاهش هزینههای سفر به نفع سازمان متبوع خود است اما در این میان دیگر بخشهای اقتصادی کشور که «بهرهوری اقتصادی» مهمترین شاخص برای تصمیمگیری آنهاست چندان با این نظرات موافق نیستند. در همین حال وزیر راهوشهرسازی روز گذشته قیمت بلیت هواپیما را طبق قانون تابع عرضه و تقاضا اعلام کرده و گفته بود: تورگردان باید خودش مسافر داشته باشد. در این شرایط به نظر میرسد در خود دولت هم بر سر دستکاری قیمت بلیتها اتفاق نظر وجود ندارد. از طرفی متولیان گردشگری خواهان کاهش قیمتها هستند و از طرف دیگر وزیر راهوشهرسازی از قیمتگذاری آزاد دفاع میکند. البته تلاش دولت برای فشار به صنعت هوانوردی کشور تنها به قیمتگذاری بلیت خلاصه نمیشود. اسلامی در همین سخنان اظهار کرده بود که ما ما بر این مساله تاکید داریم که فروش بلیت چارتری ممنوع است. او گفته است که در بخش حملونقل هوایی غیر از این را قبول نداریم و اگر کسی از اول بهمن ۹۷ بلیت پرواز برنامهای را چارتری فروخته تخلف کرده که سازمان هواپیمایی کشوری طبق قانون با آن برخورد خواهد کرد. وزیر راهوشهرسازی معتقد است: بلیت چارتری یعنی اینکه کسی که هواپیما را چارتر کرده یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حملونقل و خورد و خوراک است.
ارزانسازی از جیب بخش خصوصی
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در پاسخ به این پرسش که اگر دولت موافق گرانی بلیت هواپیما نیست، چرا نظارت بیشتری نمیکند، پاسخ میدهد: این مساله چند وجهی است مثلا در گذشته فعالان این عرصه در حوزه هواپیمایی ارز دولتی میگرفتند ولی حالا نمیگیرند. در مقابل دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به شدت جلوی این اقدام ایستاده است. مقصود اسعدیسامانی تاکید میکند: وعده ارزانسازی بلیت هواپیما از جیب بخش خصوصی که ۷۰ درصد سهم حملونقل هوایی کشور را برعهده دارد قانونی و شرعی نیست.
اسعدیسامانی در گفتوگو با ایسنا و در ارتباط با مسائل مطرح شده مبنی بر اینکه دولت تلاش میکند هزینه بلیت هواپیما به وضع قبل بازگردد، میگوید: نمیدانیم این ادعا چقدر صحت دارد؛ اما باید تاکید کرد که ۷۰ درصد سهم جابهجایی حملونقل کشور برعهده بخش خصوصی است و وعده ارزانسازی از جیب بخش خصوصی نه قانونی و نه شرعی است.
او ادامه میدهد: قیمت بلیت هواپیما از آذرماه سال جاری تغییری نداشته است و کف و سقف قیمتها در مسیرهای مختلف توسط همه شرکتهای هواپیمایی در سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام شده است.
قیمت بلیت در تعطیلات تغییر نمیکند
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در ادامه با بیان اینکه نه تنها در ایام تعطیلات ۲۲ بهمنماه بلکه در تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۸ نیز تغییری در نرخهای بلیت هواپیما نخواهیم داشت، میگوید: ممکن است در پیک سفرها، مسیرهای رفت ترافیک بیشتری داشته باشند و قیمتها افزایش یابند اما این افزایش قیمتها بالاتر از نرخ تعیین شده نیست.
این در حالی است که مسیر برگشت همان پروازها با نرخ پایینتری عرضه میشود، بنابراین به هیچ وجه سقف قیمت بلیت شرکتهای هواپیمایی بالاتر از سقف تعیین شده نیست.
اسعدیسامانی ادامه میدهد: معمولا در زمانی که ترافیک سفرها افزایش مییابد بالاترین کلاس نرخی ارائه میشود، اما مطمئن باشید که این ارقام بالاتر از مبالغ تعیین شده نیست و اگر سایتهای فروش دفاتر هواپیمایی نیز در این راستا تخلف کنند و بلیتهایی را با قیمت بالاتر به فروش برسانند، ازسوی دستگاههای ناظر برخورد میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد