19 - 05 - 2024
حفظ جان ۳۵۰۰ نفر
«جهانصنعت»- در اولین روزهای بهار امسال، وقتی هنوز تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ تمام نشده بود خبری مبنی بر افزایش ۵تا ۶برابری مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی مورد توجه افکارعمومی قرار گرفت؛ خبری که البته چندان هم جدید نبود و پلیس ماهها پیش پیشنهاد خود را برای افزایش مبلغ جریمههای رانندگی اعلام کرده بود. پیشنهادی که یکی از مهمترین دلایلش از بین رفتن قدرت بازدارندگی مبلغ فعلی جرایم بود. از سوی دیگر برابر آنچه سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا در آذرماه سال گذشته اعلام کرده بود، ارتکاب تخلف رانندگی، منجر به وقوع ۸۰درصد تصادفات رانندگی شده و از این رو یکی از راههای کنترل تخلفات و به دنبال آن تصادفات افزایش مبالغ جرایم اعلام شد. براساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که در سال ۸۹ مصوب شد؛ پلیس میتواند پیشنهاد افزایش مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی را هر ۳سال یکبار براساس تورم داشته باشد و این پیشنهاد باید در هیات دولت مطرح شود. این در حالی است که براساس اعلام پلیس، مبالغ این جرایم از سال ۹۶ تاکنون به روز نشده و سالهاست این مبالغ نسبت به تورم ارزش کمی پیدا کرده و به هیچوجه بازدارنده نیستند.
حفظ جان ۳۵۰۰ نفر با افزایش مبلغ جریمهها
عینالله جهانی معاون اجتماعی پیشین پلیس راهور فراجا درباره میزان تلفات تصادفات اعلام کرده بود: در کشور ما، سالانه حدود ۱۹هزار نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست میدهند که این آمار بسیار تلخ بود و به هیچ عنوان زیبنده کشور ما نیست. شما تصور کنید هر سال، چند خانواده بیسرپرست میشود؟ چند کودک یتیم میشوند؟ چند خانواده فرزندان خود را از دست میدهند؟ چند نفر برای همیشه با قطع عضو و معلولیت مواجه میشوند؟
وی افزود: این در حالی است که براساس پژوهشهای انجام شده، افزایش جریمهها میتواند سالانه ۳ تا ۳هزار و ۵۰۰ نفر از تعداد متوفیان تصادفات را کاهش دهد. من معتقدم میزان مبالغ جریمههای تخلفات حادثهساز مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، حرکت مارپیچ، حرکت دندهعقب در بزرگراهها و رانندگی در حالت مستی و… که منجر به تصادفات با آمار بالای کشتههای تصادفات میشود باید افزایش پیدا کند.
افزایش جریمهها باری به دوش متخلفان
براساس گفته کارشناسان، افزایش مبالغ جرایم میتواند بازدارنده باشد و جان عدهای از هموطنانمان را نجات دهد اما برخی دیگر معتقدند که این افزایش مبالغ؛ در این شرایط اقتصادی سخت، باری اضافی بر روی دوش مردم است؛ موضوعی که معاون اجتماعی پیشین پلیس راهور فراجا آن را نادرست دانست و گفت: باید به این نکته توجه کرد که حدود ۹۵درصد از رانندگان قانونمند بوده و متخلف نیستند، تنها ۵درصد از رانندگان، مرتکب این تخلفات حادثهساز و باعث به وجود آمدن مشکلات و آسیبهای بسیار زیادی برای خود و دیگران میشوند بنابراین جریمههای مورد سخن، فقط برای افرادی است که تخلف را انجام میدهند و اگر کسی تخلف نکند پس جریمه هم پرداخت نمیکند ،چه مبلغ آن کم باشد و چه زیاد. وی ادامه داد: برای این تعداد معدود از رانندگان باید سختترین جرایم وضع شود تا کمتر تخلف کنند و کمتر شاهد اتفاقات ناگوار در کشور باشیم. من مطمئنم مردم از این مساله استقبال میکنند؛ مخصوصا افرادی که عزیزشان را در تصادفات از دست دادهاند یا خودشان با تحمل صدمات جسمانی یا روحی وارده در اثر تصادف، قربانی حوادث شدهاند. دقت داشته باشید که سالانه حدود ۱۹هزار زن، مرد، کودک، مادر، پدر، خواهر، برادر و… در تصادفات جان خود را از دست دادهاند، بر همین اساس اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از اوجب واجبات است.
یکی از کارکردهای مجازات، بازدارندگی است
رسول کوهپایهزاده وکیل دادگستری نیز درباره بازدارندگی جریمههای راهنمایی و رانندگی به «جهانصنعت» گفت: بعضی رانندگان با ارتکاب برخی تخلفات خطرناک، باعث آسیب به جان و مال خود و دیگران میشوند که این مساله جرم است.به گفته وی، یکی از کارکردهای مهم وضع مجازات و اعمال مجازات جنبه بازدارندگی و جلوگیری از تکرار آن است. به این معنا که اگر مبالغ جرایم به حدی باشد که جبران آن برای راننده سخت باشد به احتمال زیاد ممکن است از ارتکاب آن تخلف منصرف شده و قانونمند عمل کند زیرا میداند این کار، بهای سنگینی خواهد داشت. بدین ترتیب این جریمه، بازدارنده بوده و فرد را از انجام تخلف بازمیدارد.
جریمه سرعت غیرمجاز در کشورهای اروپایی چقدر است؟
براساس مشاهدات، به نظر میرسد که رانندگان سایر کشورها از رانندگان ایرانی قانونمندتر بوده و کمتر مرتکب تخلفی میشود. این در حالی است که با یک بررسی ساده میتوان دریافت که این مبالغ جریمههای رانندگی است که فرهنگ ایمنی افراد را ارتقا داده؛ نه رنگ و نژاد افراد. به عنوان مثال، در ایتالیا جریمه برای پیمودن ۱۰کیلومتر در ساعت بیش از سقف مجاز از ۴۱یورو شروع میشود و برای پیمودن با سرعتی بیش از ۶۰کیلومتر در ساعت بالاتر از حد مجاز به ۳۳۱۶ یورو میرسد. اضافه بر این، راننده متخلف بسته به مجموعه شرایط حاکم در زمان تخلف، با جریمههایی همچون ممنوعیت دورهای رانندگی و دریافت نمرات منفی که با رسیدن به ۲۰ به لغو گواهینامه رانندگی منجر میشود، مواجه میگردد. در فرانسه نیز جریمه پیشفرض سرعت غیرمجاز ۶۸ یورو برای محدوده خارج از شهر و ۱۳۵یورو برای محدوده شهری است که برای تجاوز ۵۰کیلومتر در ساعت از سقف مجاز به ۱۵۰۰یورو نیز میرسد. البته همزمان یک تا ۶ نمره منفی در پرونده راننده متخلف درج میشود. در آلمان، این جریمه از ۲۰یورو در محدوده خارج شهر و ۳۰یورو برای محدوده شهری برای پیمودن تا ۱۰کیلومتر در ساعت بالاتر از سرعت مجاز تا ۶۸۰یورو برای رانندگی با سرعت ۷۰کیلومتر در ساعت یا بیشتر از حد مجاز، متغیر است. همچنین در صورت تجاوز بیش از ۲۰کیلومتر در ساعت، محدودیت رانندگی برای یک ماه نیز در مورد راننده خاطی اعمال میشود. این جریمه با رسیدن سرعت تخلف به ۷۰کیلومتر در ساعت به ۳ماه میرسد که همزمان ۲نمره منفی نیز در پرونده راننده ثبت میشود.
موعد پرداخت جریمهها باید
تغییر کند
محمدرضا مهماندار رییس سابق پلیس راهور تهران بزرگ در گفتوگو با ایسنا ضمن بیان اینکه تنها مبلغ جریمه ملاک بازدارندگی کامل نیست، گفت: باید به این نکته نیز توجه داشت که علاوه بر مبلغ جریمه، زمان بازپرداخت آن نیز اهمیت دارد. به این معنا که اگر راننده مجبور باشد در یک زمان مناسب و معین، جریمه خود را پرداخت کند، این مساله نیز میتواند به بازدارندگی کمک کند اما درحال حاضر ما شاهد هستیم که افراد جریمههای خود را سالها بعد پرداخت میکنند یا تا هنگام فروش خودروی خود مجبور به پرداخت جریمهها نیستند که این مساله باعث کاهش اثر جرایم میشود.این متخصص ترافیک معتقد است تنها افزایش میزان مبالغ جرایم رانندگی برای کنترل نظم ترافیکی کافی نیست و باید در قوانین زمان و نحوه پرداخت این مبالغ نیز تجدیدنظری صورت گیرد تا بازدارندگی تحقق پیدا کند. وی درباره راهکار سایر کشورها درباره زمان پرداخت جریمههای رانندگی نیز گفت: در برخی کشورها این سازوکار طراحی شده است که هر ساله همزمان با پرداخت مالیات، افراد تمام بدهیهای خود را با دولت، مانند جرایم راهنمایی و رانندگی تسویه کنند. از آنجایی که در کشور ما برخی افراد برای پرداخت مالیات مستقیما اقدام نمیکنند و از حقوق افراد این مبلغ کسر میشود، میتوان از روش دیگری استفاده کرد. به عنوان مثال میتوان هر ساله برای هر پلاک، مجوز تردد صادر کرد. این مجوز به این معناست که راننده یا مالک خودرو، برای دریافت مجوز تردد، هر سال تمام جریمهها و سایر هزینههای خودرو را پرداخت می کند.
دولت هنوز افزایش جرایم را ابلاغ نکرده است
تازهترین اظهارنظر در مورد افزایش مبلغ جریمههای رانندگی را سردار سید تیمور حسینی رییس پلیس راهور فراجا مطرح کرده است. او درباره سرانجام افزایش مبلغ جریمههای رانندگی گفت: درباره افزایش جریمهها باید بگویم که ما کماکان منتظر هستیم تا نرخ جدید توسط دولت محترم ابلاغ شود اما متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است. همانطور هم که بارها گفتهایم، به محض ابلاغ از سوی دولت پلیس راهور میتواند آن را ابلاغ کند.حسینی درباره میزان افزایش مبلغ جرایم در میان خبرنگاران نیز گفت: درباره میزان دقیق افزایش مبالغ فعلا نمیتوان چیزی گفت و باید منتظر ابلاغ دولت باشیم چراکه نرخ پیشنهادی ما و نرخی که دولت قصد ابلاغ آن را دارد تفاوتهایی کرده است اما باز هم درباره میزان دقیق آن نمیتوان چیزی گفت و باید منتظر اعلام رسمی باشیم. پس از آن حتما جدول نرخ جدید جرایم را منتشر خواهیم کرد.وی افزود: اگر براساس روال عادی به موضوع نگاه کنیم باید تا ۲۰ فروردین ماه افزایش مبلغ جریمهها ابلاغ میشد اما متاسفانه این اتفاق هنوز رخ نداده و تاخیر داشته است. تا زمانی هم که این موضوع از سوی دولت به ما ابلاغ نشود، جریمههای رانندگی براساس همان نرخ قبلی خواهد بود.
شمارش معکوس برای افزایش مبلغ جریمههای رانندگی
حالا به نظر میرسد که براساس اظهارات رییس پلیس راهور فراجا و همچنین موافقت وزیر کشور با افزایش مبلغ جریمههای رانندگی که در جریان بازدید نوروزی از مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا بر زبان آورده بود، در آیندهای نزدیک مبلغ جرایم رانندگی افرایش پیدا خواهد کرد؛ افزایشی که قطعا در کنار ارتقای کیفیت تولید خودروها، افزایش استاندارد ایمنی جاده و آموزش به کاربران ترافیک میتواند در کاهش شمار جانباختگان سالانه حوادث ترافیک موثر باشد و چشمانداز کاهش شمار قربانیان تصادف از ۲۰هزار کشته در سال به ۷هزارکشته را در آیندهای نه چندان دور محقق کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد