1 - 04 - 2020
خبر
وزارت کشتیرانی هند:
دهلینو فعالیت در بندر چابهار ایران را آغاز کرد
ایکانمیکتایمز- دولت هند عملیات بخشی از بندر شهید بهشتی چابهار را طبق قرارداد سهجانبهای که در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸ امضا شد برعهده گرفت. هند عملیاتهای بخشی از بندر استراتژیک چابهار را در استان سیستانوبلوچستان ایران برعهده گرفت. این اولین بار است که هند بندری را در خارج از قلمرو خود اداره میکند. وزارت کشتیرانی هند در بیانیهای اعلام کرد دولت هند عملیاتهای بخشی از بندر شهید بهشتی چابهار را طبق قرارداد سهجانبهای که در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸ امضا شد بر عهده گرفت.
در این بیانیه آمده است: «واگذاری فیزیکی تجهیزات معامله کالاها در این پایانه و ساختمان اداری تا ۲۹ دسامبر ۲۰۱۸ کامل شد.» فعالیتهای اقتصادی در بنادر هندی منطقه آزاد چابهار با رسیدن یک کشتی آغاز شد. یک کشتی قبرسی با ۷۲۴۵۶ میلیون تن بار دانه ذرت به بندر چابهار رسید. کشتی ماچراس در ساعت ۱:۳۰ روز ۳۰ دسامبر ۲۰۱۸ در این پایانه پهلو گرفت و هند اولین عملیات بارگیری خود را انجام داد.
همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستانوبلوچستان با اعلام آغاز رسمی فعالیت هندیها در بندر چابهار، گفت: طی ۹ ماه ابتدایی امسال عملیات بندر در چابهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است. بهروز آقایی با اشاره به اینکه از هفته گذشته سرمایهگذار هندی کار خود را در بندر چابهار آغاز کرد، اظهار کرد: بر این اساس اولین کشتی حامل ذرت وارداتی نیز در بندر چابهار تخلیه شد. وی با بیان اینکه قرارداد آغاز شده به صورت اجاره ۵/۱ ساله است که پس از تامین زیرساختهای لازم و خرید تجهیزات قرارداد ۱۰ ساله آغاز خواهد شد، افزود: به دلیل آنکه بندر چابهار از تحریمها معاف شده مشکلی برای خرید تجهیزات مورد نیاز وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه حضور هندیها در بندر چابهار به ترافیک بار و کالا در این منطقه کمک میکند، تصریح کرد: از سوی دیگر واردات کالای ترانزیتی به مقصد کشورهای CIS و افغانستان تسهیل میشود. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستانوبلوچستان همچنین با اشاره به رشد عملیات بندر در چابهار گفت: طی ۹ ماه ابتدایی امسال عملیات بندر در چابهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.
کسری ۱۷۸ میلیارد تومانی در اخذ عوارض
ایلنا- دبیر کمیته شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها با بیان اینکه مطابق مکاتبه وزیر وقت راهوشهرسازی در سال ۱۳۹۳ به ریاست سازمان برنامهوبودجه، مطالبات سرمایهگذاران آزادراهها از محل تبصره (۵)تا پایان سال ۱۳۹۲ معادل ۱۷۸ میلیارد تومان است، گفت: مطابق تبصره (۵) این قانون که در سال ۱۳۷۹ به تصویب رسید اگر درآمدهای پیشبینی شده در پروژههای آزادراهی محقق نشود و میزان درآمدها کمتر از ۸۵ درصد عدد پیشبینی شده در قرارداد باشد تا سقف ۲۵ درصد آن توسط دولت از محل درآمد سایر آزادراههای در دست دولت پرداخت خواهد شد.
خدایار خاشع در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره تکلیف آزادراههایی که به برگشت سرمایه رسیده و تحویل وزارت راه شدهاند، گفت: نگهداری و بهرهبرداری این آزادراهها به عهده وزارت راه است که از طریق مناقصه به پیمانکاران واگذار میشود. پس از کسر هزینههای نگهداری و بهرهبرداری مابقی درآمد را مطابق قانون باید صرف بازپرداخت و مطالبات سایر پروژههای سرمایهگذاری آزادراهها که بابت تبصره (۵) قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راهوترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی کشور مصوب سال ۱۳۶۶ انجام شده، پرداخت کنند. دبیر کمیته شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها با اشاره به مذاکرات عباس آخوندی وزیر وقت با رییس سازمان برنامهوبودجه درباره پرداخت بدهی آزادراههایی که به بازگشت سرمایه نرسیدهاند، اظهارداشت: مطابق مکاتبه وزیر وقت راهوشهرسازی در سال ۱۳۹۳ به ریاست سازمان برنامهوبودجه مطالبات سرمایهگذاران آزادراهها از محل تبصره (۵) تا پایان سال ۱۳۹۲ معادل ۱۷۸ میلیارد تومان است و هماکنون بسیار بیشتر شده که امیدواریم از محل درآمد آزادراههای واگذار شده به دولت پرداخت شود.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد