13 - 12 - 2019
خبر
عضو کمیسیون عمران مجلس:
دولت برای خانهدار شدن به مردم یارانه دهد
مهر- عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر دولت به دنبال تامین مسکن برای مردم به ویژه اقشار محروم و کمدرآمد است باید به آنان یارانه دهد و نیازی به تصویب قوانین جدید برای این کار نیست. کمالالدین شهریاری با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت مسکن نیازی به ارائه و تصویب طرح و لایحه نیست، اظهار کرد: قوانین متعددی در زمینه مسکن وجود دارد و به جای قانونگذاری جدید، باید قوانین مصوب به درستی اجرا شود.
وی با بیان اینکه اگر دولت به دنبال تامین مسکن برای مردم به ویژه اقشار محروم و کمدرآمد است باید به آنان یارانه دهد، ادامه داد: دولت میتواند در قالبهای مختلفی چون کاهش قیمت زمین، مصالح و هزینههای اداری و کسب پروانه به مردم یارانه دهد و این اقدامات حمایتی میتواند به خانهدار شدن مردم کمک کند. عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه از سوی دیگر این یارانه میتواند از طریق فروش اموال مازاد و املاک در اختیار وزارت راهوشهرسازی تامین شود، تصریح کرد: در واقع دولت و وزارت راهوشهرسازی میتوانند زمینها و املاکی را که در اختیار دارند، با شرایط خاصی به سازندگان محول کنند تا از این طریق واحدهای کوچک مسکونی احداث و با قیمت تمام شده پایین به مردم عرضه شود که مسلما این راهکار منجر به کاهش اجارهبها و خرید مسکن میشود. شهریاری بیان کرد: همچنین دولت در این راستا باید تسهیلات ویژهای چون معافیت از پرداخت عوارض در بافتهای فرسوده، افزایش سهم تسهیلات در قیمت مسکن، کاهش مبلغ اقساط و نرخ سود بانکی را برای مردم در نظر گیرد.
شکست بازار مسکن در شمال پایتخت
ایسنا- بازار مسکن شهر تهران در شرایطی به شروع نقطه رکود نزدیک شده که کسادی خرید و فروش آپارتمانهای بالای ۸۰ مترمربع در شمال پایتخت سنگینتر شده و حد مقاومت مالکان در حال شکستن است. رییس اتحادیه مشاوران املاک میگوید که در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت پیشنهادی در مناطقی از تهران هستیم. حدود ۸۰ درصد فایلهای فروش آپارتمان در نیمه شمالی شهر تهران است که اغلب بیش از ۸۰ مترمربع مساحت دارند. خرید و فروش واحدهای لوکس و نیمهلوکس شمال تهران که پس از رکود پنج ساله از سال ۱۳۹۲ به بعد در سال ۱۳۹۷ به دلیل ورود نقدینگی سرگردان ناشی از نوسانات بازارهای موازی تا حدودی رونق گرفته بود، مجددا با جهش قیمت وارد فاز رکود شده است. آرامش بازار ارز نیز که در هفتههای اخیر ایجاد شده به از بین رفتن چشمانداز تورمی در بازار ملک منجر شده است.
گزارشهای دریافتی از مشاوران املاک نشان میدهد که با وجود کاهش ۶۰ درصدی معاملات، کسادی در فروش آپارتمانهای بالای یک میلیارد تومان محسوستر است به طوری که خرید و فروش این واحدها حدود ۱۰ درصد حجم موجود را شامل میشود. افت معاملات در شمال تهران به قدری است که از ۴۳ مورد خرید و فروش در روز اول تیرماه هیچ موردی مربوط به منطقه ۱ تهران نیست. بعضی از آگهیهای فروش آپارتمانهای بالای ۸۰ مترمربع به طور مرتب در فضای مجازی تکرار میشود اما به دلیل نبود تقاضای موثر ناشی از پایین بودن توان مالی، خریداری برای آنها وجود ندارد. به نظر میرسد اولین نشانهها از ورود بازار مسکن به فاز رکود در حال بروز است. رکود بخش مسکن و ساختمان در کل کشور که هر دوره ۱۰ تا ۱۲ فصل به طول میانجامیده معمولا ابتدا از شمال شهر تهران آغاز شده است. در فاز دوم با تغییر مسیر رشد قیمت، رکود به مناطق جنوبی و در فاز سوم به سایر شهرها سرایت کرده است.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد