14 - 11 - 2019
خطر قحطی
گروه بازرگانی- ایران در حالی با مشکلات ناشی از کمآبی و تغییر اقلیم روبهرو است که در حال حاضر با توجه به تحریمهای بینالمللی، امنیت غذایی نقش پررنگی را در اقتصاد کشور ایفا میکند و از اهمیت زیادی برخوردار است. اما از آنجایی که وضعیت آب و منابع آبی در ایران به یک بحران تبدیل شده و برنامهریزی مناسبی هم در حوزه کشاورزی برای مقابله با بحرانهای پیشرو در حوزههای مختلف همچون تغییرات اقلیمی وجود ندارد، به نظر میرسد که تامین امنیت غذایی تا چند سال دیگر کاری غیرممکن خواهد بود چرا که به گفته کارشناسان این موضوع نیازمند افزایش دانش در این حوزه و همچنین برنامهریزی مناسب برای مقابله با بحرانهای آینده است.
در واقع اثرات تغییر اقلیم در رابطه با آب، مسائل سیل و خشکسالی است که میتواند تولید محصولات استراتژیک ایران از جمله گندم، برنج و… را تحت تاثیر قرار دهد اما آنطور که کارشناسان میگویند، مسوولان وزارت کشاورزی و همچنین سازمان دامپزشکی کشور به عنوان تامینکنندگان سلامت کالاهای مورد نیاز مردم از جمله گوشت و لبنیات، توجهی به بحرانهای آینده ندارند و درگیر ساختن چند واکسن هستند. از طرفی سکوت وزارت کشاورزی در مقابل تعیین نرخهای پایین برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی شورای اقتصاد نشان میدهد که حتی وزارتخانه متولی حقوق کشاورزان نیز موضع خاصی در مقابل بیتوجهی به تولید محصولات استراتژیک ندارد و در نهایت راه جبران کمبود بازار داخلی را واردات میداند؛ موضوعی که در مراسم روز ملی دامپزشکی که با شعار امنیت غذایی و رونق تولید برگزار شد، مورد انتقاد قرار گرفت و در مورد آن هشدار داده شد. به گفته نماینده ولیفقیه در وزارت جهاد کشاورزی، دولت میخواهد وزارت بازرگانی را تشکیل دهد اما اگر بخواهد نیاز مردم را با تکیه بر واردات تامین کند ضربه بزرگی به کشور خواهد زد. در این مراسم همچنین در مورد تغییرات اقلیم به صورت قاطعانه هشدار داده شد. به گفته رییس سازمان محیطزیست، اثرات تغییر اقلیم در ایران گستردهتر از متوسط جهانی است. به همین دلیل باید همه بسیج شویم و دانش فنی خود را ارتقا دهیم. این در حالی است که اگر به شرایطی که وجود دارد راضی باشیم، دچار فاجعه خواهیم شد. عیسی کلانتری معتقد است که سازمان دامپزشکی در شرایط فعلی باید سیاستگذاری را متوقف کند و توان علمی خود را افزایش دهد. در واقع وظیفه دامپزشکی ساختن چهار عدد واکسن نیست و باید در بخش تحقیقات فعالیت بیشتری شود. در مراسم روز ملی دامپزشکی که وزیر بهداشت نیز حضور داشت، همچنین آخرین خبرها و اقدامات این وزارتخانه درباره ابتلای افراد به بیماری HIV در روستای چنارمحمودی نیز تشریح شد.
کشاورزی ضربه میبیند
نماینده ولیفقیه در وزارت جهاد کشاورزی در مراسم روز ملی دامپزشکی که دیروز برگزار شد، گفت: اگر با تشکیل وزارت بازرگانی قرار باشد نیاز کشور با واردات تامین شود، ضربه بزرگی به کشور میخورد.
حجتالاسلام رضا تقوی دیروز با انتقاد از تشکیل وزارت بازرگانی گفت: دولت میخواهد وزارت بازرگانی را تشکیل دهد اما اگر بخواهد نیاز مردم را با تکیه بر واردات تامین کند ضربه بزرگی به کشور خواهد زد. تقوی در ادامه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در سالهای گذشته تلاش میکرد نیاز کشور را با تولید تامین کند، بیان کرد: وای به آن روزی که بخواهیم بازار را با واردات پر کنیم که دیگر تولیدی در داخل نخواهیم داشت و کشاورزی نیز ضربه میبیند.
نماینده ولیفقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه در سالهای گذشته توانستیم خودکفایی گندم را محقق کنیم و به آستانه خودکفایی در شکر برسیم، گفت: مردمی که گندم نداشته باشند نمیتوان انتظار داشت که مرگ بر آمریکا بگویند یا از آنها بخواهیم مقاومت داشته باشند.
وی گفت: هشدار میدهم که باید تمام تلاش ما این باشد که نیاز کشور در داخل تولید شود و به سمت واردات کمتر برویم.
به فرهنگسازی بها نمیدهند
نماینده ولیفقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: اشکال بزرگی که در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد آن است که اقدام به فرهنگسازی نمیکند. در اصل به فرهنگسازی یک ذره هم بها داده نمیشود. به عنوان مثال از ۱۲۰ میلیون تن محصول تولیدی، ۲۰ میلیون تن آن از بین میرود. اگرچه مسائل دیگری مانند صنایع تبدیلی نیز در نابودی محصولات کشاورزی نقش دارد اما باید برای مقابله با آن فرهنگسازی شود زیرا بخش زیادی از آنها مربوط به اسراف است.
تقوی ادامه داد: در مورد کاهش مصرف آب نیز همین طور است به این معنا که بخش کشاورزی ما آب زیادی مصرف میکند و باید درباره آن فرهنگسازی شود. وی در ادامه امنیت غذایی را برای کشور بسیار مهم خواند و گفت: سازمان دامپزشکی کشور نقش اساسی در تامین امنیت غذایی دارد به طوری که سلامتی گوشت و فرآوردههای لبنی که هر روز استفاده میکنیم، در گرو فعالیتهای این سازمان است. نماینده ولیفقیه در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: بدون داشتن امنیت غذایی در کشور نمیتوان دم از استقلال و آزادی زد و باید در این مسیر تلاش کنیم تا به تحقق برسد.
عامل بیماری HIV در روستای چنارمحمودی
در این همایش همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آخرین خبرها و اقدامات این وزارتخانه درباره ابتلای افراد به بیماری HIV در روستای چنارمحمودی را تشریح کرد.
سعید نمکی اظهار کرد: در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در چند بخش مانند بیماریهای مشترک بروسلو، سیاهزخم و هاری شاهد همکاری مشترک هستیم و امیدواریم در آینده شاهد کاهش کیفی این بیماریها باشیم. وی افزود: دامهای آلودهای نیز ممکن از مرز کشور وارد شوند و عوامل بیماریزایی به کشورمان بیاورند که با همکاری دامپزشکی و نیروی انتظامی برنامه مفصلی در این ارتباط در دست داریم.
وزیر بهداشت با اعلام خبر ریشهکنی بیماری سرخک در کشور گفت: سازمان بهداشت جهانی حذف بیماری سرخک را در کشورمان تایید کرده است؛ در اوج تحریمها و با ایجاد گستردگی فضای کشور این گواهینامه به کشورمان ارسال شده است. این در حالی است که خود آمریکا هنوز درگیر این بیماری است؛
نمکی درباره حوادث روستای چنار، محمودی لردگان اظهار کرد: در این ارتباط نیازمند زمان هستیم؛ از ۴۰ روز قبل گزارشی از موارد آلودگی به HIV در این روستا داشتیم که همکاران ما بسیار آرام و بیسر و صدا و با حفظ حرمت مردم منطقه در حال پیش بردن کار بودند تا اینکه دو روز قبل یکی از مقامات محلی، اظهارات غیرکارشناسی مطرح کرد مبنی بر اینکه سرنگ آلوده عامل بیماری در این منطقه است!
وی افزود: براساس مستنداتی که در دست داریم، مطمئن هستیم که هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است.
نمکی تصریح کرد: سرنگ آلوده، عامل بیماری HIV در روستای چنارمحمودی نیست و ما عوامل این بیماری را مشخص کردهایم؛ وی با بیان اینکه تلاش میکنیم آرامش را به منطقه چنارمحمودی برگردانیم، خاطرنشان کرد: هزینههای درمان افراد آلوده به طور صددرصد رایگان انجام میشود و کوچکترین هزینهای را به مردم تحمیل نخواهیم کرد.
هشدار درباره تغییرات اقلیمی
رییس سازمان محیطزیست نیز در این مراسم با بیان اینکه اثرات تغییر اقلیم در ایران گستردهتر از متوسط جهانی است، گفت: اکثر مرجانهای خلیج فارس به همین دلیل مردهاند. عیسی کلانتری اظهار کرد: متوسط تغییر اقلیم در کشور ما بیشتر از جهان است. به همین دلیل باید همه بسیج شویم و دانش فنی خود را ارتقا دهیم. اگر به شرایطی که وجود دارد راضی باشیم، دچار فاجعه خواهیم شد.
وی خطاب به رییس سازمان دامپزشکی گفت: اینکه اعلام میکنید امنیت غذایی کشور را به طور کامل تامین میکنید و به خودکفایی در این زمینه میرسید، قول بسیار بزرگی است، چرا که باید توجه داشته باشید ما در کشورمان با مساله آب و چالش در این زمینه مواجه هستیم.
رییس سازمان محیطزیست با تاکید بر اینکه سیاستگذاریهای دامپزشکی فقط باید در این سازمان صورت بگیرد، گفت: کسانی که بهرهبردار هستند تنها در اجرا نقش دارند. زمانی دامپزشکی در کشور میتواند سیاستگذاری متمرکز داشته باشد که دانش خود را افزایش دهد و برای این منظور باید ارتباطات بینالمللی را به روز نگه داشت.
کلانتری با بیان اینکه اثر تغییر اقلیم در مسائل ژنتیکی هنوز بررسی نشده است، افزود: وقتی که تا پایان قرن قرار است سه تا چهار درجه به دمای هوا افزوده شود، باید از همین حالا تدابیری برای آن اندیشید، چرا که همان گونه که اشاره شد اثرات تغییر اقلیم در کشور ما گستردهتر از متوسط جهانی است.
وی اضافه کرد: امروز شاهد این هستیم که اکثر مرجانهای خلیج فارس مردهاند و بیش از ۸۰ درصد این مرجانها سفید شدهاند. اینها مسائلی است که در آینده بشر را گرفتار خواهد کرد.
کلانتری تصریح کرد: اگر خودمان را برای مقابله با تغییر اقلیم آماده نکنیم، دچار گرفتاریهای بزرگ میشویم. بنابراین سازمان دامپزشکی هم باید سیاستگذاری را متوقف کند و توان علمی خود را افزایش دهد. این در حالی است که در بسیاری از حوزهها در محیطزیست شاهدیم که به دلیل عدم توان علمی لازم، مشکلات زیادی ایجاد شده است. وی با بیان اینکه دامپزشکی ساختن چهار عدد واکسن نیست، افزود: بخش تحقیقات دامپزشکی باید گستردهتر شود.
ایجاد مقاصد جدید صادراتی
رییس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این همایش گفت: در اوج تحریمها موفق به ایجاد مقاصد جدید صادراتی برای تولیدکنندگان شدیم که این امر نشان از مزیت جنگ اقتصادی است.
علیرضا رفیعیپور با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی مسوولیت بینظیری در حوزه امنیت غذایی، تجارت بینالملل و حوزه اشتغال دارد، اظهار کرد: ما در اوج تحریمها و جنگ اقتصادی با حمایت همهجانبه از تولیدکنندگان موفق شدیم در حوزه تولیدات شاهد رونق باشیم و در چنین شرایطی کرسی مهم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی دام را کسب کنیم.
وی افزود: در اوج جنگ اقتصادی، کشورهای زیادی حاضر به امضای پروتکل با جمهوری اسلامی شدند و در چنین شرایطی مقاصد صادراتی جدیدی برای تولیدکنندگان ایجاد شد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی گامهای متعددی را در حوزه اقتصاد مقاومتی برمیدارد، بیان کرد: در جنگ اقتصادی هر نوع وابستگی به تکنولوژی، نهاده و تجهیزات تولید باید در کشور از بین رود و به آن سمت و سو رویم تا همکاری تشکلها و وابستگی در حوزههای مختلف حتی دانش از بین رود و همواره متکی بر تولید داخل باشیم.
این مقام مسوول با تاکید بر واگذاری امور در حوزه دامپزشکی به مردم، گفت: با توجه به نیروی جوان علمی و تخصصی بودن دامپزشکی به دنبال آن هستیم که با واگذاری امور به مردم در تمامی زمینههای محصولات خام دامی به خوداتکایی و خودکفایی در گام دوم انقلاب دست یابیم.
جلوتر از بحرانها هستیم
به گفته رفیعیپور، هماکنون سازمان دامپزشکی با گذر از بحرانها در سال ۹۸ جلوتر از بحرانهاست. این در حالی است که طی سالهای گذشته بحرانهای زیادی داشتیم. وی با بیان اینکه علم و تخصص دامپزشکی متفاوت از دیگر مشاغل است، افزود: با توجه به آنکه سازمان دامپزشکی در امنیت غذایی، بهداشت عمومی و تجارت مسوولیت دارد، از اینرو علم و تخصص آن با دیگر مشاغل قابل مقایسه نیست.
رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: ما تضمینکننده اهداف حاکمیت هستیم. از این رو دامپزشکی را نمیتوان از قوه قضاییه، وزارت بهداشت، محیطزیست و دیگر ارگانها جدا کرد چراکه هر یک از این دستگاهها مسوولیتهای مهمی دارند که همکاری دامپزشکی را باید در دستگاه خود منعکس کنند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد