19 - 12 - 2022
دولت به دنبال تامین بودجه عمرانی
گروه زیربنایی – بودجه نداریم. این جملهای است که بسیاری از پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی در طول سالجاری با ان مواجه شدهاند و کاسه چه کنم به دست راه بازگشت از برج دادمان را پیش گرفتند. حجم انبوه پروژههای نیمه کاره اگرچه بناست با «مهر ماندگار» کاسته شود اما هنوز منابع مالی برای اتمام پروژهها تامین نشده است. با مشکل کسری بودجه عمرانی وزارت راه و شهرسازی سالهاست این وزارتخانه عریض و طویل را با مشکل مواجه کرده است اما خوشبختانه این موضوع در بودجه سالجاری مد نظر قرار گرفت و به وزارت راه و شهرسازی اجازه انتشار سه هزار و پانصد میلیارد تومان اوراق مشارکت داده شده استقبال کم نظیر مردم از این اوراق در ابتدای سالجاری و البته ماههای پایانی سال گذشته بر ناظران منصف این نکته را ثابت کرد که مردم در کنار وزارت راه و شهرسازی برای آینده کشور آستین همت بالا زدهاند.
مزایای این اوراق مشارکت اگرچه در ظاهر به سود روزشمار ۲۰ درصد و بی نام بودن انها خلاصه میشود اما نباید از کنار فواید پنهان که اهمیتی بیش از سود ظاهری دارد غفلت کرد.
با استفاده از درآمد حاصل از این اوراق مشارکت وزارت راه و شهرسازی توانایی دو چندانی در تزریق منابع مالی به پروژههای مهمی نظیر آزادراه تهران – شمال مییابد که همین موضوع سبب تسریع در ساخت جادهها و خطوط ریلی اولویت دار میشود. از سوی دیگر هرچه جادههای مدرن تر و بیشتری در کشور ساخته شود بالطبع میزان کشتهها و مجروحان تصادفات کمتر شده و این یکی از برکات حضور مردم در صحنه است.
به واقع خرید اوراق مشارکت نه تنها سود مناسبی را عاید خریدار میکند بلکه هم او در آینده وقتی در جادههای کشور رانندگی میکند ثمره مشارکت خود را به وضوح میبیند. در واقع خرید اوراق مشارکت همان ساخت کشور به دست مردم است که به این شکل محقق میشود.
یکی از مشکلات امروز کشور رشد نگران کننده نقدینگی و به تبع آن افزایش نرخ تورم است. برای حل این مشکل باید راهکارهایی یافت که نقدینگی در گردش کاسته شود و به جای سرازیر شدن به بازارهای مبتنی بر سوداگری به حوزههای تولید محور برسد. فروش اوراق مشارکت یکی از راههای جمع آوری نقدینگی سرگردان است که مزایای آن بر کسی پوشیده نیست.
بودجه ۱۶۰۰ میلیارد تومانی
در این زمینه مدیرعامل شرکت ساخت با بیان اینکه بودجه عمرانی سال آینده ۱۶۰۰ میلیارد تومان به ما ابلاغ شده، گفت: این رقم برای توسعه زیرساختها کافی نیست در این راستا فروش اوراق مشارکت و سهام کارخانجات دولتی را در دستور کار داریم.
سید احمد صادقی در مورد بودجه پیشنهادی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور برای توسعه زیرساختهای حملونقل اظهار داشت: بودجه مورد نظر برای اجرای زیرساختها نسبتا سنگین است و قاعدتاً در قالب فقط بودجه عمومی تامین نخواهد شد.
وی ادامه داد: توسعه عمرانی و زیربنایی کشور ایران به دلیل پهناور بودن، بسیار پرهزینه بوده و نیازمند منابع مالی کلان است بنابراین این بودجه عمرانی محدود، کفاف احداث راه، آزادراه و راهآهن را نمیکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بخشی از اعتبارات موردنیاز شرکت ساخت برای توسعه و ساخت زیربناهای حملونقل از محل «بودجه عمومی» و قسمتی دیگر از بودجه موردنیاز از طریق «فروش اوراق مشارکت، جذب فاینانس و سهام کارخانجات و شرکتهای دولتی» تامین میشود که موارد یادشده از روشهای جذب منابع مالی و حضور بخشخصوصی در توسعه زیرساختهاست.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اضافه کرد: بنابراین رقمی که برای بودجه عمومی امسال پیشبینی شده است، یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و همین رقمِ یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به ما ابلاغ شده است تا در قالب این میزان اعتبار، پروژههای خود را معرفی کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به دلیل محدود بودن بودجههای عمرانی، با همکاری مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی چند روش را برای جذب منابع مالی و توسعه بهینه زیرساختها در نظر گرفته که فروش اوراق مشارکت یکی از این روشهاست.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی تا پایان سالجاری ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین دولت و با هدف تکمیل پروژههای مهم و استراتژیک ریلی و آزادراهی منتشر میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در این راستا باید گفت وزارت راه دو تا سه برابر بودجه عمرانی عمومی را از محل فروش اوراق مشارکت و سهام شرکتهای دولتی تامین میکند.
مدیرعامل شرکت ساخت حضور بخشخصوصی در عرصه توسعه زیرساختهای حملونقل را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در این راستا تلاش وزارت راه در بخش ساخت آزادراهها، مشارکت ۵۰ درصدی بخشخصوصی و در واقع کاهش نقش ۵۰ درصدی منابع دولتی و افزایش سهم مشارکت بخشخصوصی است تا بدین ترتیب بتوان منابع دولتی را در دیگر بخشهای زیرساختی حملونقل هزینه کرد.
صادقی با بیان اینکه وزارت راه جهت تحقق اهداف خود برنامهریزی دقیق و منسجم دارد و در این راه از تمامی ظرفیتهای موجود بهره میبرد، گفت: عزم جدی دولت در عمران و آبادانی کشور و همکاری و همدلی مردم با دولت در این امر موجب به وجود آمدن دوران طلایی سازندگی در کشور شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد