11 - 07 - 2017
مدارس «سمپاد» را نمیتوان با عجله حذف کرد
ایسنا- وزیرآموزشوپرورش درگردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل بر شایستهپروری و آموزش مهارتها به دانشآموزان در کلاسهای درس تاکید کرد.
فخرالدین دانشآشتیانی اظهار کرد: در راستای اجرای سند تحول اگر آموزشوپرورش فردی را تربیت کند که تنها از دانش صرف بهرهمند باشد، ارزشافزودهای برای آموزشوپرورش نخواهد داشت اما اگر فردی شایسته و دارای مهارتهای زندگی تربیت کند، برای آموزشوپرورش ارزش افزوده محسوب خواهد شد.
وی گفت: باید به فرآیند داخل کلاسها پرداخته شود زیرا شایستگی در کلاس درس اتفاق میافتد و اگر این امر محقق شود، میتوان گفت سند تحول بنیادین اجرایی شده است.
دانشآشتیانی نقش مقطع ابتدایی در تحقق سند تحول بنیادین را، کلیدی دانست و خاطرنشان کرد: اگر پاسخ یک معلم ریاضی یا علوم یا معلمان دیگر از هدف تدریس موضوع درسی مورد نظر به امر تربیت ختم شود، میتوان گفت، سند تحول بنیادین اجرایی شده است.
وزیرآموزشوپرورش عنوان کرد: مشاور مدرسه به تنهایی نمیتواند سند تحول را در مدرسه اجرایی کند و لازم است تکتک معلمان و کادر مدرسه در نقش یک مشاور یا مربی تربیتی، ساحتهای تربیتی را محقق سازند.
وی اظهار کرد: اگر در انتخاب مدیران مدارس نهایت دقت به عمل آید، میتوان اطمینان حاصل کرد که تمامی برنامههای مدرسه، طبق سند تحول به پیش میرود. همچنین براساس برنامه ششم توسعه، یکی از برنامههایی که باید روی آن تمرکز بیشتری شود، توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش است.
وی افزود: مدیران هنرستانها باید ارتباط نزدیکی با کارخانهها داشته باشند و در یک تعامل دو طرفه، نیازهای آنان را تامین و آنها نیز هنرستانها را پشتیبانی کنند.
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به مدارس تیزهوشان، اظهار کرد: تفکیک و جداسازی دانشآموزان از یکدیگر مضر است. با شتابزدگی نمیتوان مدارس سمپاد را حذف کرد، ابتدا باید زیرساختهای آن آماده شود و شرایط ارائه آموزش به دانشآموزان تیزهوش در مدارس عادی مهیا شود. در واقع مهارت معلم و کیفیت مدارس از جمله مواردی است که باید در آموزش دانشآموزان تیزهوش مورد توجه قرار گیرد و با ارتقای این دو مقوله، شرایط تحصیل دانشآموزان تیزهوش در مدارس عادی فراهم شود که این امر، زمانبر است. البته در شورای عالی، فعالیتهایی در زمینه جلوگیری از توسعه مدارس سمپاد انجام گرفته است.
وی عنوان کرد: با توجه به ترکیب جمعیتی حوزه آموزشوپرورش، استفاده از زنان در مسوولیتها و مدیریتها ضروری است تا با استفاده از نظرات آنها در تصمیمگیریها، برنامههای مطلوبتری تدوین شود.
وزیرآموزشوپرورش با اشاره به اجرای پروژه مهر در سالهای گذشته، خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم به این پروژه نیازی نیست زیرا مدیران کل باید از عوامل مدرسه بخواهند که مراکز آموزشی خود را برای پذیرش دانشآموزان در سال جدید آماده کنند و ستادهای استانی میتوانند بهترین نقش را در این زمینه ایفا کنند.
وی تاکید کرد: مدرسه حق ندارد از سرانه دانشآموزان برای برنامههای جشنوارهها و… هزینه کند، این کار شرعا و عرفا اشکال دارد.
دانشآشتیانی خاطرنشان کرد: اجرای هر برنامهای در آموزشوپرورش باید متناسب با اعتبارات و در قالب منابع مالی تعریف شود زیرا برنامههایی که بدون پشتوانه مالی اجرا شود، هزینههای آن معوقه خواهد شد و مشکل پرداخت معوقات به نارضایتی میانجامد. استانها مکلف نیستند، طرحی که بدون پشتوانه مالی پیشنهاد شود، اجرا کنند.
وزیرآموزشوپرورش گفت: طبق تعهدی که در ابتدای کار به فرهنگیان دادم، وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان را پیگیری کردم، در این خصوص، برخی افراد از سمت خود برکنار شدند و به جای آن اشخاص متخصص جایگزین شدند.
وی تجدیدنظر درباره ترکیب هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان را ضروری دانست و عنوان کرد: اختیار وزیر در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان باید کمتر شود و وزیر اقتصاد یا نماینده وی، رییس سازمان برنامه و بودجه یا نماینده وی، همچنین سه نفر از معلمان به نمایندگی از جامعه معلمان در هیات امنای صندوق عضو شوند که البته موارد مذکور، به تایید دولت بستگی دارد. همچنین در خصوص موضوع بانک سرمایه نیز پیگیر هستیم و قوه قضاییه نیز در حال بررسی و تحقیق است.
وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: در بحث اجرای سند تحول در دوره ابتدایی میتوانیم از ظرفیتها و پتانسیلهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کنیم زیرا این کانون از نیروی انسانی متخصص و مربیان حرفهای برخوردار است که میتوانند در زمینههای مختلف از جمله قصهگویی، نمایشنامه و ساخت فیلم به دانشآموزان کمک کنند، بنابراین تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و استفاده از روشهای تربیتی آنان میتواند ساعات مطالعه در بین دانشآموزان و حتی جامعه را افزایش دهد.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: برای شناسایی و ارتقای شأن و منزلت آموزشوپرورش همه باید تلاش کنیم و با ارائه برنامههای رسانهای، مقالات و سخنرانیها، جایگاه آموزشوپرورش را در جامعه تشریح کنیم.
دانشآشتیانی با اشاره به هجمههای مطرح شده علیه دولت در زمان انتخابات تصریح کرد: مدیران کل آموزشوپرورش نماینده ما در استانها هستند و باید بیش از پیش با انعکاس عملکرد آموزشوپرورش به این هجمهها پاسخ مناسب دهند و خود را جزئی از خانواده بزرگ آموزشوپرورش بدانند. لازم به ذکر است، در مساله انتخابات، اصل بر مشارکت حداکثری بود که فرهنگیان عزیز همکاری فراوان داشتند، نقش تکتک آنها در این زمینه پررنگ بود که بنده در اینجا از همه آنان تقدیر و تشکر میکنم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد