12 - 09 - 2017
واقعیت افزوده؛ میدان جنگ جدید اپل و گوگل
بزرگان و غولهای صنعت موبایلهای هوشمند حالا وارد عرصه رقابتی جدید و تازهای شدهاند. درحالیکه اپل و گوگل این روزها با طراحی و تولید موبایلهای جدید، دوربینها و سیستمهای پیشرفته سعی دارند سهم خود را از بازار موبایل حفظ کنند اما همزمان در میدان جدیدی قدم گذاشتهاند که واقعیت را به چالش میکشد. واقعیت افزوده پدیده جدیدی نیست.
اولین تجربه بسیاری از افراد از این مفهوم تماشای محیط اطراف از چشمان آرنولد شوارتزنگر در فیلم معروف ترمیناتور در سال ۱۹۸۴ بوده است. این فیلم زاویهدید ترمیناتور را نشان میداد که چطور اطلاعات هر موضوعی، اشیا و افراد روی خودش پدیدار میشد. با این حال بعد از تلاشهای بینتیجه برای تبدیل مفهوم واقعیت افزوده به محصولی در دسترس و بازاری مانند عینک هوشمند گوگل، پدیده واقعیت افزوده در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ با معرفی بازی پوکمونگو وارد عرصه جدیدی شد. این بازی میتوانست جزییات بیشتری از آنچه در واقعیت وجود دارد را در دسترس کاربران و گیمرها قرار دهد. آنها باید در دنیای واقعی، پوکمونهای مجازی را میگرفتند.
درحالیکه گوگل سیستمهای واقعیت افزوده را از سال ۲۰۱۴ در پروژه تانگو بهکار گرفت و به تولید تبلتها و موبایلهای هوشمند تخصصی از طرف Lenovo و Asus منجر شد، اپل هم با عرضه ARKit بهعنوان بخشی از سیستمعامل ۱۱ iOS در هفتههای آینده وارد این عرصه خواهد شد. درحالیکه سیستم اپل برخلاف تانگوی گوگل به سختافزارهای خاص وابسته نیست و به همین دلیل ممکن است بعضی مهارتهای مختص ارائه از سوی حسگرها را ارائه ندهد، ARKit نهتنها روی آیفون بعدی اپل بلکه روی موبایلهای هوشمند قدیمیتر این شرکت هم قابل استفاده خواهد بود. جئوف بلابر، یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی CCS Insight در این مورد میگوید: ARKit اپل، چیزی است که تکنولوژی واقعیت افزوده به شدت به آن نیاز دارد. با وجود بازار قابل توجه، بزرگ و قابل پیشبینی آیفونها و آیپدهای مجهز به پردازندههایA9 یا A10، این کیت معیار و انگیزهای فوری را برای سرمایهگذاری در اختیار توسعهدهندگان قرار میدهد.
تبدیل شدن واقعیت افزوده به پدیدهای عمومی و در دسترس
تبدیل شدن واقعیت افزوده به پدیدهای عمومی و در دسترس میتواند آیندهای جالب را برای این تکنولوژی به تصویر بکشد.
به خاطر تعداد زیاد کاربران و علاقهمندان آیفون که گوشی خودشان را به جدیدترین نسخه سیستمعامل iOS بهروز میکنند، اپل بیشتر از هر شرکت تکنولوژی دیگری این امکان را دارد تا دسترسی کاربرانش را به تکنولوژی واقعیت افزوده فراهم آورده و عمومی کند.
این موضوعی است که از نگاه سرمایهگذاران و توسعهدهندگان دور نخواهد ماند. سرمایهگذاریهای بزرگ بهخصوص در مراحل اولیه رشد این تکنولوژی میتواند به معنای محصولات بهتر، نفوذ بیشتر در میان مصرفکنندگان و احتمال موفقیت بیشتر این تکنولوژی در بازار باشد. تیم کوک در اوایل ماه آگوست گذشته به سرمایهگذاران گفت: «واقعیت افزوده، فرصتی بزرگ و عمیق است و یکی از اتفاقات بزرگی خواهد بود که ما بعدها نگاه میکنیم و خوشحال میشویم که وارد عرصه آن شدهایم.»
به گزاش آیتیایران، گوگل هم در حال استراحت نیست. درحالیکه سیستم تانگوی این شرکت احتمالا جای دیگری نمیرود اما تولیدکننده سیستمعامل اندروید اعلام کرده این سیستم جدید تحت برندی به نام ARCore عرضه خواهد شد؛ چیزی شبیه ARKit شرکت اپل. گوگل میگوید انتظار دارد ARCore دستکم برای یکصد میلیون کاربر در دسترس باشد و عرضه آن با کاربران موبایل هوشمند Galaxy S8 شرکت سامسونگ و گوشیهای پیکسل خود گوگل آغاز خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد