22 - 04 - 2025
چالشهای سرمایهگذاری در هتلداری
حمید طاهریزاد*
در شرایط کنونی سرمایهگذاران خارجی به سرمایهگذاری جهت ساخت هتل در ایران اقبالی نشان نمیدهند. سرمایهگذاران داخلی هم اگر بخواهند هزینه تمام ساخت هتل را خود بپردازند، مشکلی ندارند اما آنهایی که برای بخشی از هزینه خود نیاز به وام دارند به مشکل میخورند. شخصا حدود 80درصد هتل جدید خود را ساختهام اما نتوانستهام برای تکمیل آن تسهیلات دریافت کنم. فرآیند دریافت وام در ظاهر ساده است اما متاسفانه کارمندانی که در مدارج پایینتری قرار دارند، سرمایهگذار را میدوانند و امروز و فردا میکنند و کسی مثل من که چهار هتل فعال دارد برای پیگیری مداوم این چالشها زمان کافی ندارد و بوروکراسی اداری برایش مشکلساز است. باید اذعان داشت چنانچه درهای کشور باز شده و گردشگر به ایران بیاید، ظرفیت کافی در هتلهای ایران وجود نخواهد داشت، امروز اما شرایط بهگونهای است که وجود همین تعداد هتلهای موجود هم به سبب کمبود تقاضا، توجیه اقتصادی ندارد. علت آن است که گردشگر ورودی به ایران کم است و معدود گردشگران ورودی هم بیشتر مربوط به ساکنان کشورهای عرب منطقه هستند که با حداقل هزینه در ایران اقامت میکنند. در کل به نظرم هتلسازی عشق میخواهد و کسانی که وارد این عرصه میشوند به سبب عشق و علاقه در این حوزه حضور دارند. شاید سالها طول بکشد مبلغی که یک سرمایهگذار حوزه هتلداری کشور سرمایهگذاری میکند بازگردد و هتلداری کشور توجیه اقتصادی ندارد. برخی بودهاند که از دور به حوزه هتلداری نگاه کردهاند و وارد این عرصه شدهاند اما وقتی شرایط اقتصادی این کسبوکار را دیدهاند تصمیم گرفتهاند که هتل خود را فروخته و از این تجارت خارج شوند. با این همه باید در نظر داشت که وجود هتل در تمام شهرستانها از الزامات است و گردشگری بدون هتل معنا ندارد. در گذشته هتلهای جهانگردی در تمام شهرها بود اما امروز شاید نصف این هتلها از رده خارج شده است. امروز کسبوکار هتلهای شهرستانها بیشتر حالت فصلی دارد و این موضوع را در نوار شمالی و در شیراز میبینیم. در تهران و مشهد البته این چالش کمتر است. در حوزه گردشگری سلامت در سالهای گذشته گردشگران درمانی از کشورهایی که خدمات درمانی ایران برایشان ارزان قلمداد میشد، میآمدند اما متاسفانه الان 90درصد بازار این حوزه را ترکیه از ایران گرفته است. در یک دورهای پای دلالان به بازار گردشگری درمانی کشور باز شده و همین باعث شد که خارجیها از دریافت خدمات درمانی در ایران زده شوند. به نظرم برای احیای نام گردشگری درمانی و به طور کلی گردشگری ایران باید تبلیغات موثر انجام شود. باید تبلیغات مناسب درخصوص امن بودن ایران، معرفی زیرساختهای گردشگری و هتلداری کشور انجام گیرد تا زمینه برای بهبود شرایط گردشگری فراهم شود. به نظرم ایجاد شرایط لازم برای دریافت نرخ ارزی از مسافران خارجی هتلها از جمله مواردی است که میتواند به اقتصاد این بخش کمک کند. در نهایت امیدوارم که هرچه سریعتر صنعت گردشگری و هتلداری ایران جان بگیرد.
* عضو جامعه هتلداران ایران و مدیرعامل گروه هتلهای پرشیا

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد