21 - 05 - 2020
چشمهعلی دوباره جان گرفت
چشمهعلی بار دیگر روی آب را به خود دید. به نظر میرسد از این به بعد کمبود آب در چشمه یا پر شدن آن به شرایط اقلیمی و آب و هوای منطقه برمیگردد، نه عملکرد مترو.
داستان خشک شدن آب «چشمهعلی» شهرری هر چند از ابتدا در نظر کارشناسان مترو اتفاقی ساده بود و معتقد بودند با پایان کار احداث تونل مترو، چشمههای آب زیرزمینی خود مسیرشان را پیدا میکنند و باز هم چشمهعلی پُر آب میشود، اما به نظر میرسد گمان نمیبردند روند رسیدن به این هدف، ممکن است طولانیتر و شاید سختتر باشد.
از یک سال گذشته اعلامهای اولیه برای عبور مترو از محدوده تاریخی شهرری انجام شده بود و حتی بعد از رایزنیهای مختلف بالاخره میراث فرهنگی موفق شد در یک اقدام تاریخی، این بار مسوولان مترو را متقاعد کند، مسیر این خط را تغییر دهند و قرار شد آن «برج طغرل»، قبرستان «ابنبابویه»، «دژ رشکان» و «محوطه چشمهعلی» را دور بزند تا از بروز هرگونه آسیبی به این محوطههای تاریخی جلوگیری شود، اما بعد از مدتی خبر رسید، دبی آب در چشمهعلی شهرری پایینتر میرود و حتی یکی دو بار هم آب چشمه خشک شده است. سرانجام در ۲۹ اردیبهشت، مسوولان میراثفرهنگی تهران به این نکته تاکید کردند که قاعدتا تا فعال بودن کارگاه مترو در محدوده چشمهعلی، قطعی آب طبیعی است و تا زمان حضور کارگاه مترو در محدوده چشمهعلی، آب را به منطقه برنمیگرداند. هر چند دستورها از ۱۲ اسفند سال گذشته مبنی بر «توقف عملیات عمرانی مترو تا بازگشت خروجی آب چشمه به شرایط اولیه و ارائه یک راهکار کارشناسی از طرف شرکت مترو» بود، اما مترو ترجیح داد کار خود را به پایان برساند و سرانجام بعد از گذشت بیش از یک ماه از آخرین دستور دلارو بزرگنیا- مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران- تا شنبه ۲۹ اردیبهشت، مسوولان مترو اعلام کردند که آب این چشمه تاریخی- طبیعی تا یکشنبه ۳۰ اردیبهشت به چشمه برگردانده میشود.
اما ۲۴ تیر رییس اداره محیطزیست شهر ری اعلام کرد، با وجود آن وعده مسوولان مترو، آب چشمه هنوز خشک است. دو روز بعد یعنی ۲۶ تیر، علی امام- مدیرعامل متروی تهران- از بازگشت آب به چشمهعلی در پی عبور دستگاه تیبیام خبر داد. آبی که در آن زمان بر اساس دیدههای کارشناسان میراث فرهنگی به چند میلیمتر و شاید تا مچپا میرسید، اما در طول یک هفته گذشته و به خصوص دو روز پیش افزایش داشته و چشمهعلی بار دیگر با افزایش آب در بخش شرقی و مقابل کتیبه فتحعلیشاه روبهرو شده است.
دلاور بزرگنیا- با تایید این اتفاق به ایسنا گفت: ما هیچ برداشتی از آن مسیر نداریم که نگران آب باشیم مگر اینکه از این به بعد نگران سفرههای زیرزمینی و کمبود آب با نگاه به تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی باشیم.
او تاکید کرد: اگر بار دیگر مشکلاتی برای آب به وجود آید، بعید است ناشی از کار مترو باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد