9 - 11 - 2019
کابوس آسیایی
هر سال داستانی کابوسوار برای تیمهای ایران به خصوص دو تیم استقلال و پرسپولیس تکرار میشود و این داستان خطر حذف از رقابتهای آسیایی است و انگار راهی برای عبور از این کابوس نیست.
استقلال در خطر حذف از آسیا، احتمال عدم صدور مجوز حرفهای برای پرسپولیس، احتمال عدم تکمیل مدارک باشگاههای ایرانی و … . اینگونه خبرها و تیترهای تکراری را معمولا در فاصله ماههای مرداد تا اواسط مهر، هر ساله در رسانههای ورزشی کشور میبینیم و تقریبا به شنیدن و تکرار آن عادت کردهایم.
امسال قرعه به نام باشگاه استقلال و البته هوادارانش افتاده که ثانیه به ثانیه در انتظار شنیدن خبری شوکآور پیرامون احتمال حذف از رقابتهای آسیایی باشند، اما آن کسانی که باید تحتتاثیر اینگونه اخبار قرار بگیرند، مانند سنوات گذشته دلخوش به لابیهای احتمالی و امکان برقراری ارتباطات و اعمال نفوذ در تصمیمات کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهند بود.
نکته جالب توجه تکرار این اتفاق برای دو باشگاه وابسته به وزارت ورزش و جوانان است که همواره در خطر حذف از رقابتهای آسیایی به دلیل بدهیهای انباشته قرار دارند، اما هیچگاه کسی به ریشهیابی موضوع و حل این مشکل نمیاندیشد.
با توجه به اینکه انتخاب مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال توسط وزارت ورزش و جوانان صورت میگیرد، همچنین سیاستگذاریهای این دو باشگاه نیز بر مبنای سیاستهای ابلاغی وزارت ورزش شکل گرفته است، اما کسی در قبال مشکلات مستمر و همیشگی این دو باشگاه پاسخگو نیست. سوال اینجاست که اگر هزینههای نامتعارف و خارج از توان این دو باشگاه با تایید وزارت ورزش صورت گرفته، چرا مسوولان این وزارتخانه در مقام پاسخگویی همچنین رفع این مشکل برنمیآیند و در قبال تصمیمات و اقدامات منصوبان خود پاسخگو نیستند؟
اگر هم عبور از سقف توان مالی و بودجه مصوب که منجر به انباشته شدن این بدهیها شده برخلاف خواسته و دستور مسوولان وزارت ورزش بوده، چرا با مدیران منصوب خود و متخلفان ماجرا برخورد صورت نگرفته است؟
در هر دو صورت قربانی اصلی دو باشگاه، هواداران آنها و همچنین اعتبار و آبروی فوتبال ایران هستند که به سادگی در چنین موقعیتی قرار میگیرند.
بدهی انباشته دو باشگاه حاصل مدیریت مدیرانی است که برای حفظ کرسی خود مجبور به پذیرفتن تعهدات نامعقول بودند و حالا توان جبران چنین خساراتی، ظاهرا نه برای وزارت ورزش و جوانان و نه برای دو باشگاه وجود ندارد، همانطور که ظاهرا قرار نیست چنین روندی در موقعیت فعلی و یا حتی آینده نیز متوقف شود.
تعهدات به جا مانده از قراردادهای برانکو ایوانکوویچ، کالدرون، استراماچونی و یا بازیکنان بیکیفیت خارجی دو باشگاه نیز در سالهای آتی مشکلات مشابهی برای دو باشگاه ایجاد خواهد کرد، زمانی که احتمالا مطابق سنت سنوات گذشته خبری از مدیران فعلی نیست، اما متولی و مالک اصلی همان وزارت ورزش است با همان سیاستهایی که تاکنون برای حل مشکلات مالی باشگاهها، خصوصا این دو باشگاه راهگشا نبوده است.
وقت آن نرسیده تدبیری اندیشیده شود که به جای خواهش و تمنا از مسوولان AFC یا درخواست لابی از مسوولان فدراسیون فوتبال، ساختار مدیریتی حرفهای در باشگاهها ایجاد شود و بودجه هر باشگاه متناسب با درآمد تنظیم شود، به گونهای که در پایان چند فصل مدیریت غیرحرفهای کوهی از بدهیهای رنگارنگ داخلی و خارجی برای دو باشگاه باقی نماند؟
و سوال پایانی اینکه عصر کابوسهای تکراری برای دو باشگاه سرخابی وابسته به وزارت ورزش و جوانان چه زمانی به پایان میرسد؟
واکنش مدیرعامل استقلال
مدیر عامل باشگاه استقلال خبر احتمال حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل بدهی را تلاش شبکههای اجتماعی و فضای مجازی برای بر هم زدن آرامش استقلال خواند. امیرحسن فتحی مدیرعامل استقلال درباره احتمال حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: متاسفانه شبکههای اجتماعی و فضای مجازی به دنبال بر هم زدن آرامش استقلال هستند و هر بار به هر بهانهای به دنبال این کار هستند؛ یک بار با شایعه تغییر مدیرعامل، یک بار با شایعه حذف استقلال از آسیا و یک بار هم با شایعه محرومیت استقلال به خاطر بدهی به پروپئیچ.
او ادامه داد: بیش از دو ماه است که باشگاه استقلال رابطه خوبی با فدراسیون فوتبال دارد و همه مدارک را در اختیار سهیل مهدی قرار داده است. بعد از بررسی یک هفته تا ۱۰ روزه کمیته صدور مجوز حرفهای، مدارک استقلال به استیناف خواهد رفت و در آنجا بررسی خواهد شد. متاسفانه اخبار منتشر شده به هیچ وجه درست نیست و باعث نگرانی هواداران شده است. او درباره شایعاتی مبنی بر وجود افرادی در داخل و خارج از باشگاه استقلال که موارد بدهی این باشگاه را به AFC گزارش میدهند هم توضیح داد: من بیاطلاع هستم اما قطعا شیطنت، واژه گستردهای است و دوستان خارج و داخل آرامش استقلال را به هم میریزند. امیدوارم آخر این ماجرا برای استقلال ختم به خیر شود.
فتحی اضافه کرد: استقلال و پرسپولیس بدهیهای انباشته دارند. ما از سال ۱۳۴۹ تا امروز بدهی مالیاتی انباشته داریم. پارسال ۱۴ مورد پرونده را تسویه حساب کردیم و امسال هم با ۹ نفر تسویه کردیم که هیچکدامشان در زمان مدیریت من و حتی در سه، چهار سال گذشته نبودند. به هر حال عزم ما جدی است که یک بار برای همیشه بدهیها را تسویه کنیم تا مدیران بعدی مشکلی نداشته باشند. مدیرعامل استقلال درباره خصوصیسازی این دو باشگاه هم بیان کرد: هر دو باشگاه با این مشکل روبهرو هستند. من امیدوارم خصوصیسازی شروعی برای شفافیتهای مالی در دو باشگاه باشد. متولی این کار وزارت ورزش است. البته بدهی به بازیکنان بیش از ۹۰ درصد به شامل بازیکنان داخلی میشود. منابع مالی ما محدود است و اگر منابع مالی ما مثل دیگر باشگاهها باشد یک بار برای همیشه حل میشود.
او درباره اینکه آیا استقلال از دولت هم بودجهای گرفته است یا خیر اظهار کرد: برابر با برنامه ششم توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی دولت حق به استقلال و پرسپولیس ریالی کمک نکرده و نمیتواند بکند. ما یک ریال هم از دولت نگرفتهایم و منابع مالی را از طریق اسپانسرها جذب کردیم. در زمان مدیریت من خودمان و با هماهنگی هیات مدیره خودمان با توجه به منابع مالی اقدام به انعقاد قرارداد کردیم. با توجه به منابع مالی خودمان سعی میکنیم مشکلات را برطرف کنیم و مجوز حرفهای را بگیریم. کلیه اسناد باشگاه در دستان کمیته صدور مجوز حرفهای است و در حال بررسی هستند و امیدواریم مشکلی برای باشگاه استقلال وجود نداشته باشد.
فتحی در پایان درباره دلخوریاش از مدیرعامل پرسپولیس گفت: من دوست ندارم از این کلمه استفاده کنم اما آقای انصاریفرد فرافکنی کردند زیرا بلیتفروشی اصلا دست باشگاه استقلال نبود و با صحبتهایشان میخواستند فضا را ملتهب کنند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد