15 - 12 - 2019
آلوده
گروه جامعه- ماجرای جاسازی قرصها در کیکها همچنان ادامه دارد. مسوولان هنوز از منشأ و مرتکبان این اقدام خبر دقیقی اعلام نکردهاند اما نوع قرصها مشخص شده و به گفته معاون وزیر بهداشت نمونههایی از کیکهای جاسازی شده در یکی از کشورهای همسایه هم دیده شده است.
ایرج حریرچی البته به نام کشوری که این کیکها در آن مشاهده شده اشاره نکرد اما گفت: در مورد این کیکها مشخص شده که در هیچ کارخانه یا شرکت توزیع کیک این اتفاق رخ نداده و امکان ندارد در فرآیند پخت کیک در حرارت بالا قرصها سالم بماند.
وی گفت: این موضوع در جلسهای که در دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف برگزار میشود، بررسی و نتیجه بررسیها به مردم اعلام خواهد شد.
حریرچی گفت: منشأ این کیکها تا حدی مشخص شده و پیگیریها ادامه دارد.: قرصهایی که در این کیکها گذاشته شده از انواع داروهای مختلف بوده اما قرص کشنده مثل قرص برنج یا مخدر نبوده است.
قرص هیوسین در کیکها
اما سردار مسعود زاهدیان، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر درباره ماهیت قرصهای جاسازی شده اطلاعات بیشتری داد و گفت: پس از بررسی و آزمایشهای پلیس مبارزه با مواد مخدر مشخص شد که قرصهای موجود در کیکهای خوراکی ماده مخدر نبوده و قرص «هیوسین» بوده است.
قرص هیوسین برای مواردی مثل گرفتگیهای روده و دردهای شکمی تجویز میشود. یبوست، خشکی دهان و حالت تهوع از عوارض مصرف قرص هیوسین است و برای زنان باردار خطرناک است.
وی افزود: قرصهای موجود در کیکهای خوراکی در استانهای کرمان، سیستانوبلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی مشاهده شده است. انبار مربوط به این فعالیت در سیستانوبلوچستان بازرسی شد و هیچگونه مورد مشکوکی مشاهده نشد. البته در کرمان و هرمزگان مواردی دیده شده که در حال بررسی است.
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اینکه این کار با چه هدفی انجام شده در حال بررسی است و قطعا نتایج آن اعلام خواهد شد و پلیس تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته است.
سردار زاهدیان گفت: شرکتهایی که این کیکها را تولید میکنند دارای پروانه فعالیت از وزارت بهداشت هستند و به طور قطع جاسازی این قرصها خارج از شبکههای تولید و توزیع انجام شده است.
وی به خانوادهها توصیه کرد: حتما تغذیه فرزندان خود را از منابع مورد تایید تهیه کنند و با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی از میزان توزیع این کیکها نداریم، خانوادهها اگر با موارد مشکوک مواجه شدند، حتما به پلیس گزارش دهند.
محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزشوپرورش نیز به موضوع کیکهای مشکوک و آلوده به قرص در مدارس واکنش نشان داد.
وی در حاشیه مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی که در دبیرستان نمونه دولتی منطقه ۲ آموزشوپرورش برگزار شد، اظهار کرد: این کیکها لزوما در مدرسه یافت نشده و در برخی استانها داخل بعضی از کیکها قرصهایی قرار داده شده و بررسیها نشان میدهد این کار در فرآیند تولید اتفاق نیفتاده بود.
وی افزود: این قرصها تغییر شکل و رنگ نداشتهاند بنابراین در فرآیند تولید وارد کیکها نشده بود و با توجه به این شرایط توصیه ما به همه مدارس این است که بوفههای مدارس منحصرا از مراکز رسمی توزیع شود و اقلام مورد نیاز دانشآموزان را خریداری کنند.
هشدار به والدین
حاجیمیرزایی ادامه داد: باید اولیا هم این اقلام را کنترل کنند زیرا خوراکیهایی که چنین تغییراتی در آن ایجاد شده قابل مشاهده بوده و به سرعت کاملا قابل دسترسی است.
به گفته وزیر آموزشوپرورش، مسوولان امنیتی درصدد پیدا کردن عوامل این کار هستند.
موضوع کیکهای آلوده از حدود یک ماه پیش در فضای مجازی مطرح بود و کسی آن را جدی نمیگرفت تا اینکه اواخر هفته گذشته با پیدا شدن موارد بیشتری از این کیکها در دست کودکان و حداقل یک مورد انبار دپوی این کیکها در سیستانوبلوچستان موضوع از مرحله تکذیب مسوولان درآمد و جدی شد.
مسوولان وزارت بهداشت نیز بعد از حدود یک هفته تکذیب، این موضوع را تایید کردند. محمدحسین عزیزی، مدیرکل نظارت بر فرآوردههای غذایی وزارت بهداشت در این مورد گفت: این موضوع در برخی مناطق جنوبی کشور از جمله سیستانوبلوچستان، هرمزگان، کرمان، آذربایجان شرقی، کردستان و قزوین دیده شده است.
وی گفت: بررسیهای همکاران ما نشان میدهد موضوع به هیچوجه به سطح تولید و پخش کلان مرتبط نبوده و موارد احتمالی به صورت مشکوکی در سطح عرضه، مشاهده یا گزارش شده است که به نظر میرسد موضوعی فراتر از حوزه سلامت بوده و حتی میتواند ابعاد انتظامی، سیاسی و امنیتی داشته باشد.
جاسازی عمدی
وی گفت: جاسازی قرص و کپسول در برخی کیکهای برند ایرانی به صورت عمدی و پس از کارخانه انجام شده و احتمالا یک اقدام برای تشویش اذهان عمومی بوده است.
عزیزی افزود: مواردی که گزارش شده شامل جاسازی قرص و کپسولهای مختلف از جمله آنتیبیوتیک بوده که در داخل کیکهای چند برند معروف جاسازی شده است.
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در این مورد گفت: نحوه جاگذاری اجسام خارجی در مواردی که گزارش شده آن هم در تعدادی از محصولات منسوب به بیش از ۱۲ شرکت مختلف، در نواحی خاصی از نوار ساحلی جنوب کشور، ارتباطی به خطوط تولید و کارخانههای صنایع غذایی نداشته و به احتمال قوی افرادی با انگیزههای خاص در سطح عرضه مداخلاتی داشته و اولین اقدام در این زمینه رهگیری مسیر پخش این موارد است که میتواند عامل یا عاملان را مشخص کند.
در همین حال رییس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی کرمان از مسمومیت هفت کودک در استان کرمان به دلیل مصرف کیک و کلوچه حاوی نوعی قرص خبر داد.سیدمحمد صابری افزود: سه کودک مسمومشده در شهرستان بافت و چهار کودک در شهر کرمان به بیمارستان افضلیپور بعد از مصرف کیک حاوی قرص به مراکز درمانی مراجعه کردند.
وی اظهار داشت: موارد مسموم شده در استان کرمان را کودکان تشکیل میدهند و این افراد بیشتر با خوابآلودگی و مسمومیت خفیف به مراکز درمانی مراجعه کردهاند.
رییس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی کرمان تصریح کرد: موارد مسموم شده با کیک حاوی قرص بعد از انجام اقدامات درمانی سرپایی با حال عمومی مساعد از بیمارستان ترخیص شدند.
وی تاکید کرد: کیک و کلوچههایی که توسط والدین کودکان به مراکز درمانی آورده شده با برندهای مختلف و باز بوده و نمیتوان در این مورد نظر داد.
تشدید نظارتها
بهنام نیکمنش، مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران نیز از آغاز طرح تشدید نظارت بر زنجیره تولید و توزیع محصولات خوراکی و آشامیدنی در کشور خبر داد.
وی گفت: با وجود اینکه وزارت بهداشت متولی بحث بهداشتی و درمانی است با همکاری صورت گرفته در سطح بازار نظارتمان را تشدید کردهایم و با ابلاغیهای به اتاقهای اصناف سراسر کشور، طرح تشدید نظارت بر زنجیره تولید و توزیع محصولات خوراکی و نوشیدنی
آغاز شده است.
وی با بیان اینکه در این طرح از مبادی تولید تا خردهفروشی محصولات خوراکی و آشامیدنی تحت نظارت و تشدید بازرسی قرار میگیرند، خاطرنشان کرد: بازرسان اتاقهای اصناف با همکاری وزارت بهداشت، سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و تعزیرات با گشتهای مشترک رصد، کنترل و نظارت بر اقلام مواد خوراکی و آشامیدنی را انجام میدهند.
مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران تصریح کرد: در ابلاغیه صورت گرفته به اتاقهای اصناف سراسر کشور قید شده که به تمام اتحادیهها و صنوف تاکید کنند که اقلام عرضه شده بهویژه محصولات خوراکی و آشامیدنی را باید حتما از شرکتهای پخش معتبر، رسمی و نام و نشاندار تهیه کنند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد