25 - 09 - 2019
اخبار
فریاد بیصدا
شیدا ملکی – عادت کردهایم خشونت علیه زنان را در قالب تعرض جنسی یا بیپردهتر در بستر تجاوز به جسم زن دنبال کنیم. شکی نیست که این موضوع دردآورترین و شنیعترین شکل آزار یک انسان است. چنین تعرضهایی اما در پی بیتوجهی به انواع دیگر آزار روزمره تقویت میشوند.
آزار کلامی و استفاده از واژههای تحقیرآمیز جنسیتی روندی اصطکاکی برای زنان ایجاد میکند. روندی که هر روز روح را مورد آزار قرار میدهد. جامعه اما در شکلگیری این آزار خواسته و ناخواسته نقش دارد. مادامی که این روند در جامعه عادی است و حتی به عنوان یک آزار پذیرفته شده نیست، راه برای نگاه جنسیتزده هموارتر خواهد شد.در همین راستا تفکیکهای جنسیتی پیشفرض و از پیش تعیینشدهای که نسبت به عملکرد زنان در اذهان عموم شکل گرفته گاه تا جایی عادی میشود که زنان دیگر خود عملکرد خود را باور نخواهند داشت. در چنین شرایطی زنان به عنوان جامعه هدف برنامهریزیهای تبلیغاتی مدام مورد حمله قرار میگیرند. بمباران تبلیغاتی و رسانهای تا جایی پیش میرود که این جامعه هدف تبدیل به بردههایی میشوند که خود نسبت به انتخابهای روزمرهشان خنثی خواهند شد. در این شرایط اندیشههای مصرفگرایی و سرمایهداری لیبرال زنان را در جایگاه گنجی پایانناپذیر نگاه میکنند.از همینرو توقف یک زن در صف طویل پذیرشهای بیچونوچرا و خروج از آن هرگز به سلیقه برنامهریزان و مجریان مصرفگرایی خوش نمیآید. زمانی که یک زن در جایگاه شهروندی عادی مورد حمله واژههای جنسیتی قرار میگیرد باور عموم همواره اینچنین است: «تو یک زن هستی، سکوت کن و پاسخ نده…»این باور اما بستری را فراهم میکند که زنان در مقابل هرآنچه تجربه میکنند سکوت را بهترین گزینه بدانند. سکوت برای زنان در چنین شرایطی به معنای دوری جستن از تنشهای از پیش تعریف شده است. با چنین تصویری چگونه باید انتظار داشت فردی که مدام مورد حمله قرار میگیرد سلامت اجتماعی را تجربه کند.فحاشی یکی از برندهای تبلیغاتی رستورانها به زنی تصویرگر در فضای مجازی ملموسترین تصویری بود که این روزها از رفتار جنسیتزده جامعه تجربه کردیم. تحقیر و توهینی که از طرف «مستر تیستر» در مقابل اثر هنری یک زن شکل گرفت حاصل «هیس» گفتنهای جامعه به زنان است. تصور از پیشفرض آن است که یک زن برای حفظ آبروی خود سکوت خواهد کرد و واکنشی نشان نمیدهد.استفاده از واژههای توهینآمیز و تحقیر یک زن صرفا از آن حیث که از صف خارج شده حاصل سکوت در مقابل بمبارانهای تبلیغاتی و رسانهای است. همان تبلیغاتی که زن را مصرفگرایی خالی از اندیشه، تفکر و تشخیص میدانند. از همینرو است که پاسخ به توهینهای جنسیتی و شکستن سکوت شاید نخستین گام برای پیشبرد مطالبات زنان باشد.
دعوت فعالان حوزه زنان به گفتوگو
خانواده محل سلطه و اقتدار ظالمانه نیست. خانواده محل تعامل، همفکری و همزیستی مسالمتآمیز است که باید به روال گفتوگو و تعامل جهت داده شود. اگرچه در قانون مجازات اسلامی برای خشونت از سوی مرد علیه خانواده دیه تعیین شده است اما در این لایحه خشونت را در ابعاد عاطفی، جسمی و روانی تلقی کرده تا اگر مردی، زنی را مورد تحقیر و توهین قرار داد نیز مورد مجازات قرار گیرد که البته توهین در صورتی مجازات تلقی میشود که به معنای واقعی خشونت به فرد القا شود.به گزارش ایسنا پروانه مافی، عضو هیاترییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس معتقد است، شاخصی برای اندازهگیری برخی خشونتها از جمله خشونت خانگی وجود ندارد. وقتی خشونتی در خفا انجام میشود، چطور ممکن است آن را به مجازات فرد خاطی تبدیل کرد.مافی درباره این موضوع که چرا مقابله با خشونت خانگی علیه زنان در لایحه منع خشونت علیه زنان کمرنگ است، گفت: هیچ قانونی کامل، جامع و مانع نیست. اینکه ما قانونی را وضع کنیم و انتظار داشته باشیم تمام مشکلات حل شود منطقی نیست. قوانین ابزارهای خوبی هستند برای بهبود وضعیت، اما تنها مولفه نیستند. همیشه داشتن قانون ولو اینکه این قانون کافی نباشد بهتر از بیقانونی است.این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید اجازه دهیم که کمیسیون لوایح دولت کار خودش را انجام دهد و لایحه به مجلس بیاید. از همین جا از تمام افرادی که در این حوزه متولی هستند و پیشنهاداتی دارند، دعوت میکنم نقطهنظرهای خود را به مجلس ارائه دهند. سعی میکنیم ضعفهایی که وجود دارد و در قوه قضاییه و کمیسیون لوایح دولت رفع نشده است، در مجلس رفع شود.
نماینده مردم شمیرانات در ارتباط با وضعیت فعلی لایحه منع خشونت علیه زنان تشریح کرد: نخستین بار که ما با رییس قوه قضاییه ملاقات داشتیم، درخواست نمایندگان زن فراکسیون زنان این بود که این لایحه هرچه زودتر به قطعیت و سرانجام برسد. خواستیم این لایحه سریعتر از قوه قضاییه خارج شود. ما خرسندیم که ایشان به این قولی که دادند عمل کردند. هماکنون این لایحه به کمیسیون لوایح دولت ارجاع داده شده و منتظریم به مجلس بیاید. این یک قدم جدی بود. لایحه در قوه قضاییه با دقت تنظیم و بررسی شد، اکنون هم در کمیسیون لوایح دولت بررسی میشود و اگر ایراداتی داشته باشد برطرف میشود. لایحه پس از بررسی کمیسیون لوایح دولت به مجلس فرستاده میشود که نیاز به بررسی کمیسیون حقوقی مجلس دارد و بعد به صحن میآید.پروانه مافی ضمن تاکید بر اینکه در مقابله با خشونت علیه زنان نمیشود، تنها به قانون اتکا کرد، گفت: در موضوع خشونت علیه زنان یک موضوع فراقوهای مطرح است و به یک قوه ختم نمیشود. البته قوه مجریه کار خودش را کرده و لایحه را به قوه قضاییه فرستاد. حالا هم که قوه قضاییه کار خودش را کرده است. انشاءلله به مجلس میآید و مجلس هم تصمیم نهایی را برای لایحه میگیرد. قطعا شرایط بهتر از شرایط موجود خواهد شد. شاخصی برای اندازهگیری برخی خشونتها وجود ندارد. وقتی یک خشونتی در خفا انجام میشود، چطور ممکن است آن را به مجازات فرد خاطی تبدیل کرد.
عدم تحویل محصولات دارویی به ایران
تحریمها مشخصا دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی را هدف قرار داده است. این تازهترین اظهارنظر رسمی مقامات وزارت بهداشت پیرامون تحریم داروهاست. تامین دارو یک پروسه پیچیده است. فقط بحث تولید، واردات و صادرات نیست بلکه مسائلی مثل بستهبندی و افزودنیها هم تاثیرگذار هستند.به گزارش ایلنا ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تشدید تحریمهای بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا که خرید غذا و دارو را دچار اختلال میکند، گفت: تحریمهای دشمنان برخلاف ادعای دروغین آنها که مطرح میکنند، هیچ تاثیری بر دارو و مواد غذایی نخواهد گذاشت، مشخصا دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی را هدف قرار داده است. عمده اقداماتی که برای اعمال این تحریمها انجام میدهند، ایجاد محدودیتهای بانکی است و سعی میکنند آن را تشدید کنند.وی خاطرنشان کرد: البته تنها تلاش آنها از طریق اقدامات بانکی نیست بلکه برخی شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی بهطور مستقیم محصولات را به ما تحویل نمیدهند.او با تاکید بر بیاثر بودن تحریمها بیان کرد: با توجه به خودکفایی عمدهای که در تامین دارو داریم و با توجه به اینکه از لحاظ عددی ۹۷ درصد داروهای کشور و ۶۷ درصد مواد اولیه تولیدات دارویی را خودمان تامین میکنیم و همچنین با توجه به پیشبینیها و تمهیداتی که انجام شده است، هیچ نگرانیای از لحاظ تامین دارو و تجهیزات پزشکی وجود نخواهد داشت.معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه پیشبینیهای لازم در این زمینه صورت گرفته است، گفت: مردم مطمئن باشند که تمام نیازهای دارویی آنها به موقع و با قیمت مناسب در دسترسشان خواهد بود.حریرچی ضمن تاکید بر اینکه تحریمها بیتاثیری خود را در گذشته نشان داده است، اظهار کرد: آمریکا و دشمنان ایران سابقا و در سطوح مختلف بانک مرکزی را تحریم کرده بودند، الان فقط سطح این تحریم را تشدید کردهاند یا شیوه را تغییر دادهاند. این تحریمها به قول «ریچارد نفیو» یک سوءتفاهم است که ترامپ دچار آن شده است. در هر صورت ما مجاری مطمئن خودمان را برای تهیه دارو داریم. مردم اطمینان داشته باشند که تحریمها کوچکترین تاثیری در تامین دارو و تجهیزات پزشکی نمیگذارد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد