9 - 11 - 2019
اخبار
وزیر راهوشهرسازی:
طبقه متوسط و پایین در پروژه اقدام ملی مسکن ثبتنام کنند
ایسنا- وزیر راهوشهرسازی گفت: در شرایط آرامش بازار ارز، کسانی که نیازمند واقعی هستند میتوانند برای تهیه مسکن اقدام کنند. محمد اسلامی درباره وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: قیمت مسکن فقط تابع خود مسکن نیست بلکه تابع شرایط اقتصادی و قیمت ارز هم هست. وی ادامه داد: در شرایط فعلی آرامش به بازار رسیده است و افراد برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود آن را در بازارهای گوناگون حرکت نمیدهند. بنابراین در این شرایط کسانی که نیازمند واقعی مسکن هستند، میتوانند برای تهیه مسکن اقدام کنند. اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: کسانی که طبقه متوسط و پایین یعنی جامعه هدف ما هستند، برای تهیه مسکن در پروژه اقدام ملی مسکن ثبتنام کنند و دیگران هم که استطاعت مالی دارند، میتوانند خودشان برای تهیه مسکن اقدام کنند.
معاون وزیر اقتصاد:
گزارشی از احتکار مسکن توسط بانکها دریافت نکردهایم
ایلنا- معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه طبق قانون بانکها اموال خود را به مزایده گذاشتهاند و تکلیف قانونی خود را انجام دادهاند اما برای بخشی از این اموال مشتری و خریدار نبوده است، گفت: هر مقدار از بنگاهها و اموالی که واگذار نشود، بانکها با یک مالیات مضاعفی جریمه میشوند.محمدعلی دهقاندهنوی درباره روند واگذاری اموال مازاد بانکها اظهار داشت: بانکها تا سه سال فرصت داشتند که نسبت به واگذاری اموال مازاد خود اقدام کنند و تاکنون هم مقاومتی برای اجرای این قانون نداشتند. وی درباره تعیینتکلیف بنگاههای اقتصادی بانکها گفت: براساس قانون شرکتها و بنگاههایی که در مجموعه بانکها فعال هستند در صورتی مجاز به ادامه کار در مجموعه بانکی هستند که فعالیت بانک داشته باشند و در غیر این صورت باید واگذار شوند. معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه بانک مرکزی برخی از بنگاههای بانکها را به عنوان فعالیت مجاز بانکی شناسایی کرده است، ادامه داد: نگهداری شرکت صرافی، شرکت کارگزاری و انواع شرکتهایی که جزو فعالیتهای مجاز بانکی شناخته شدهاند و برای بانکها ایرادی ندارد، اما ممکن است بانکی سهام شرکت آزادراهی یا سهام یک شرکت پتروشیمی و… را خریداری کرده باشد که این شرکتها ارتباطی با فعالیت بانکی ندارند و باید واگذار شوند. دهقاندهنوی با اشاره به جریمه بانک در صورت عدم واگذاری اموال مازاد و بنگاههایی که ارتباطی با فعالیت بانکی ندارند، افزود: هر مقدار از بنگاهها و اموالی که واگذار نشود، بانکها با یک مالیات مضاعفی جریمه میشوند. وی همچنین درباره علت تاخیر در این واگذاریها اظهار داشت: فهرست داراییهای مازاد بانکها متفاوت است اما تاکنون بانکها مقاومتی برای واگذاری اموال مازاد خود نداشتند و تمام بانکها گزارش ارزش داراییها خود را منتشر کرده و به معاونت بانکی وزارت اقتصاد ارائه دادهاند و به طور مستمر نسبت به واگذاری اموال اقدام میکنند. دهقاندهنوی درباره شرکتهای ساختمانی برخی از بانکها گفت: برخی از بانکها شرکت ساختمانی تاسیس کردهاند که اساسا تولید مسکن توسط این شرکتها اقدام مثبتی محسوب میشود اما طبق قانون بانکها باید از این فعالیتها خارج شوند. وی ادامه داد: انتقادی که به عملکرد بانکها در ورود به بخش مسکن مطرح بوده این است که برخی از بانکها مسکن را احتکار و تعداد زیادی مسکن خریداری و نگهداری کردهاند که در دوره افزایش قیمتها این واحدها را به فروش برسانند اما حجم آن به اندازهای نبوده که در بازار مسکن تاثیرگذار باشد و گزارشی هم در این باره که بانکها در بازار مسکن اخلال ایجاد کردهاند ارائه نشده است.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد