12 - 03 - 2020
بیتدبیری وزیر
وزیر ورزش و جوانان فردی را سرپرست باشگاه پرسپولیس کرده که سابقه فعالیتهای سیاسی و قضایی و دندانپزشکی دارد اما در کارنامهاش هیچ اثری از فعالیتهای ورزشی به چشم نمیخورد!
باشگاه پرسپولیس که نامی بزرگ در ورزش و فوتبال ایران است و قدمتی بیشتر از ۵۰ سال دارد و نامهای بزرگی را چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان مدیر به خود دیده است، با تدبیر وزیر ورزش به جایی رسیده که یک دانپزشک بدون داشتن ذرهای سابقه ورزشی مدیریتش را برعهده میگیرد!
باشگاهی که میلیونها هوادار دارد و باید مدیرانی کاربلد و باتجربه مدیریتش را برعهده گیرند، حالا به دست فردی افتاده که قطعا در حوزه تخصصی خودش آگاه و مطلع و صاحب نظر و کارشناس است اما در ورزش شاید نزدیک به صفر باشد!
با کنار رفتن محمدحسن انصاریفرد از باشگاه پرسپولیس- با هر دلیل و هر اتهامی – فردی به عنوان سرپرست باشگاه معرفی شده که هیچ سابقه ورزشی و فوتبالی ندارد و مستقیم از کار سیاسی و قضایی وارد هیاتمدیره باشگاه پرسپولیس شده و به عنوان یک دندانپزشک سرپرست این باشگاه پرطرفدار شده است.
مهدی رسولپناه که روز ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ از سوی مسعود سلطانیفر به عنوان عضو علیالبدل به هیاتمدیره باشگاه پرسپولیس آمد، با مرگ یکی از ماندگارترین مردان تاریخ این باشگاه به عضویت اصلی درآمد و جانشین بازیکنی بزرگ، دیپلماتی کارکشته و پیشکسوتی محبوب به نام جعفر کاشانی شد.
رسولپناه که هیچ سابقه ورزشی و فوتبالی در کارنامهاش دیده نمیشود پلههای ترقی را در باشگاه پرسپولیس خیلی زود طی کرد و به لطف نظر مساعد وزیر ورزش، رییس هیاتمدیره شد و حالا که انصاریفرد کنار رفته به عنوان سرپرست باشگاه معرفی شده است!
این اتفاق با انتقادهای برخی هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس مواجه شده و پرسش آنها از وزیر ورزش این است که این فرد را بر چه اساسی به عنوان سرپرست باشگاه بزرگ پرسپولیس معرفی کرده است؟ رسولپناه با کدام دانش فوتبالی و تجربه ورزشی میخواهد باشگاه پرحاشیهای مثل پرسپولیس را اداره کند؟ آیا وزیر ورزش میخواهد آخرین دندانهای باشگاه پرسپولیس را هم بکشد!
باشگاهی که با میلیاردها تومان بدهی رو به ورشکستگی گذاشته و در تامین هزینههای یومیهاش هم مانده است، به لطف کدام دانش و توانایی یک دندانپزشک میخواهد از این مسیر سخت عبور کند؟ اگر رسولپناه دانش و توانایی این کار را داشت چرا در مدت حضورش در این باشگاه اقدامی انجام نداده و تاثیر مثبت حضورش مشخص نیست؟
این انتخاب ذهنیت دوستی نزدیک وی با وزیر ورزش و حمایتهای وی را تقویت میکند. وزیری که رییس مجمع باشگاه پرسپولیس است و باید مثل استقلال حواسش به این تیم باشد، با کدام متر و معیار وضعیت تیم صدرنشین لیگ برتر را بحرانی میکند؟
خطرناکترین بخش این انتخاب آنجایی به یک تهدید بزرگ برای پرسپولیس تبدیل میشود که برخی نزدیکان باشگاه عنوان میکنند رسولپناه به وزیر قول داده طی روزهای آینده و به زودی ۱۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات پرسپولیس به این باشگاه تزریق خواهد کرد.
بررسی سوابق گذشته دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نشان میدهد که حضور افرادی با قولهای اینچنینی نهتنها مسکن خوبی نیست بلکه از چاله به چاه افتادن است و اوضاع را بحرانیتر از وضعیت فعلی خواهد کرد چرا که آنها به طور موقت پولی را به باشگاه تزریق میکنند اما یا تعهدی بزرگ را برای آینده ایجاد میکنند یا درآمدهای آینده را پیشخور میکنند تا کار خودشان پیش برود!
رسولپناه چهرهای است که از او به عنوان یک دندانپزشک یاد و گفته میشود در زمان مدیریت انصاریفرد بخشی از گرفتارهای مالی پرسپولیس را با پرداخت شخصی به سرانجام رسانده است. با این وصف انتخاب او به عنوان مهمترین مقام اجرایی باشگاه پرسپولیس که پرطرفدارترین باشگاه ایران شناخته میشود، عجیب و نشاندهنده ساختاری اداره فوتبال به شکل فعلی و در چارچوب محدودیتهای دولتی است.
مهدی رسولپناه در اولین گفتوگو موضع قبلی هیاتمدیره در قبال مدیرعامل باشگاه را تکرار کرده و میگوید انصاریفرد باید برای رسیدگی به موارد مختلفی که درباره مدیریتش به وجود آمده در جلسه هیاتمدیره حاضر شود و بابت بدهیها و تعهدات مالی پاسخگو باشد.
رسولپناه در این خصوص گفت: در مدت مسوولیت انصاریفرد تعهدات مالی زیادی ایجاد شده و منتظر هستیم ایشان با حضور در جلسه هیاتمدیره درباره عملکرد چند ماهه و میزان تعهدات مالی و سایر موارد مربوط به مسوولیت خودش توضیح دهد. او ادامه داد: مطابق قوانین، استعفای آقای انصاریفرد باید در هیاتمدیره مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد و تاکنون استعفایی از ایشان به دست ما نرسیده است.
پس از انتشار بیانیه شدیداللحن هیاتمدیره در سهشنبهشب گذشته نشان میدهد اعضای هیاتمدیره قصد دارند با انگشت گذاشتن روی مسائل مالی باشگاه پرسپولیس از اعتبار محمدحسن انصاریفرد بکاهند. انصاریفرد که حدود شش ماه مدیریت پرسپولیس را برعهده داشته، بعد از اعلام استعفا در برنامه فوتبال برتر، از نقطه قوت خود که بخشی از هواداران پای کار باشگاه پرسپولیس و همچنین ظرفیت فضای مجازی است، استفاده کرده و مقابل هیاتمدیره ایستاده است و این مساله کشمکش عجیبی را در فضای هواداری بین گروههای مختلف له و علیه تصمیم هیاتمدیره و شخص انصاریفرد ایجاد کرده است.
با این حال پرسپولیس خوششانس است که مسابقات فوتبال به خاطر شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاده اما این مساله باید هر چه سریعتر بسامان شود. اینجاست که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال وضعیت در هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به شدت برخلاف میل ناظران و طرفداران فوتبال ایران است؛ نکتهای که شکست تفکر ادارهکنندگان باشگاه را اثبات میکند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد