3 - 10 - 2020
تخت خالی نیست
گروه جامعه- همانطور که انتظار میرفت در روزهای اخیر آمار مبتلایان به کرونا رشد چشمگیری پیدا کرده است؛ تعداد روزانه مبتلایان باز هم رکورد زد، تعداد کشتههای روزانه گاهی به بالای ۲۰۰ نفر رسید و روزبهروز استانهای بیشتری درگیر این بیماری میشوند. بسیاری از کارشناسان و مسوولان قبلا نسبت به افزایش آمار کرونا در ایران هشدار داده بودند و حتی برخی از مسوولان از آن به عنوان «سختترین پاییز دوران معاصر» ایران نام بردند.
حالا ۱۱ روز از پاییز میگذرد و به نظر میرسد همه پیشبینیها واقعی بودند. در همین رابطه چند روز پیش مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتوگو با روزنامه وطنامروز گفته بود: «آمار بستریشدگان، مبتلایان و جانباختگان کرونایی در کشور بهویژه کلانشهر تهران بهشدت رو به افزایش است طوری که بیمارستانها به سختی مبتلایان بدحال را پذیرش میکنند چراکه تختی برای بیماران کرونایی در مراکز درمانی باقی نمانده است.»
همچنین سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به شیوع گسترده آنفلوآنزا در کشور طی ماههای آتی ابراز نگرانی کرد و گفت: تجربه کشورهای نیمکرهجنوبی نشان میدهد رعایت نکات بهداشتی برای عدم ابتلا به کرونا توانسته از شیوع گسترده آنفلوآنزا نیز جلوگیری کند اما نمیتوان مطمئن بود در نیمکرهجنوبی هم این تجربه تکرار شود. به طور معمول زمان بیماری آنفلوآنزا فرارسیده است و پیشبینی اینکه پاییز و زمستان امسال با همراهی کووید۱۹ به چه صورت خواهد بود پیچیده است اما بر اساس آنچه در رفتار ویروسهای دیگر میبینیم احتمالا نگرانی زیادی برای شیوع گستردهتر بیماری طی ماههای آینده وجود دارد.
از سوی دیگر اگرچه به گفته کارشناسان معمولا دو هفته زمان میبرد که پس از افزایش تعداد مبتلایان، آمار قربانیان افزایش پیدا کند، به نظر میرسد نشانههایی از افزایش مرگومیر هم در آمار کرونا دیده میشود. البته در برخی از استانها وضعیت از همین حالا هم مرگبار است
به طوری که به گفته علیرضا زالی رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران روز هشتم مهر تهران با بالاترین میزان مرگومیر بر اثر ابتلا به کرونا مواجه شد. قبلا این آمار مربوط به روزهای ۲۸ اسفندماه، ۲ و ۴ فروردین بود.
وضعیت استانها
در حال حاضر در روزهای گذشته تعداد استانهای درگیر با پاندمی هم افزایش داشته است به طوری که هماکنون اکثر استانها در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند.
براساس اطلاعات سامانه اطلاعرسانی، خودارزیابی و ثبت بیماران کرونا به نظر میرسد بعد از تهران، وضعیت استانهای اصفهان و مازندران خطرناکتر از دیگر استانهاست.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره کرونا در اصفهان گفته بود: «متوسط سن بستری بیماران کرونایی از ابتدای شیوع بیماری در استان اصفهان ۵۷ سال گزارش شده است. در استان اصفهان ظرفیت بیمارستانهای مرجع کرونا به سرعت در حال تکمیل است و برای پوشش خدمات بیماران تعداد بیشتری از تختهای بیمارستانی اعم از دولتی، خصوصی و خیریه اختصاص داده خواهد شد. همچنین اعمال جراحی غیراورژانسی از شنبه پنجم مهر ۹۹ تا اطلاع ثانوی در استان اصفهان ممنوع اعلام شده است.»
روز گذشته ۲۰۲ نفر در این استاد به کرونا مبتلا شدند به طوری که ۱۴۵۱ بیمار در این استان بستری هستند و گفته میشود وضع ۲۴۹ فرد هم وخیم است.
گفته میشود هماکنون در اکثر مناطق استان مازندران، آمار کرونا افزایش پیدا کرده و وضعیت کرونا در شهرستانهای بهشهر، رامسر، سوادکوه، کلاردشت و گلوگاه این استان قرمز است.
باید عزای عمومی اعلام کنیم!
در همین رابطه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توجه به روند افزایشی قربانیان کرونا در استان گفت: در هفته اخیر ۲۷۸ بیمار مبتلا به کرونا را از دست دادیم و به هر ترتیبی که شده باید کارخانه تولید بیماری کووید ۱۹ را در استان متوقف کنیم.
بهروز کلیدری با اشاره به وضعیت کرونا در ۲۲ شهرستان استان اصفهان اظهار داشت: با گذشت بیش از هفت ماه از ورود ویروس منحوس کرونا در استان روزهای سختی را در اواخر اسفند و اوایل فروردین سپری کردیم و به روزهایی رسیدیم که تعداد بیماران بستری به ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ بیمار در روز میرسید.
وی افزود: با تمهیداتی که در آن زمان اندیشیده شد و قواعدی که هماستانیها رعایت کردند، آن دوران سخت را در اردیبهشتماه پشت سر گذاشتیم و تعداد بیماران روند نزولی پیدا کرد ولی مجددا از اواخر خرداد تعداد بیماران بستری به شدت افزایش کرده و در شهریور بیش از ۷۳۳۰ بیمار در بیمارستانها بستری شدند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در دو هفته اخیر آمار مبتلایان به بیش از هزار نفر افزایش یافته، گفت: روزانه بالغ بر ۳۰۰ بیمار نیاز به بستری پیدا میکنند. در هفته اخیر ۲۷۸ بیمار مبتلا به کرونا را از دست دادیم. شرایط استان به گونهای است که باید عزای عمومی اعلام کنیم و متاسفانه به نظر میرسد آمار فوتیها روند صعودی دارد. نمیخواهیم مردم را نگران کنیم ولی شب گذشته در یکی از بیمارستانها یک پدر ۵۳ ساله و فرزند ۲۴ ساله به فاصله دو ساعت در اثر ابتلا به کرونا از دست رفتند و واقعا این موضوع برای خانواده و جامعه بسیار دردآور است.
افزایش قدرت سرایت بیماری
کلیدری افزود: سن میانگین ابتلا و مرگومیر یک دهه نسبت به موج اول کاهش داشته ولی از همه گروههای سنی از کودک، نوجوان، جوان، میانسال و سالمند در بیمارستانها بستری هستند و به نظر میرسد جهشهایی در ویروس اتفاق افتاده که قدرت سرایت ویروس را افزایش داده و کودکان، نوجوانان و جوانان تصور میکنند چون قوی هستند به کرونا مبتلا نمیشوند و همین مورد منجر به ابتلای بیشتر کرونا در جامعه میشود. ویروس کرونا ۸۰ درصد افرادی را که مبتلا میکند علامتی در آنها ایجاد نمیکند و در ۲۰ درصد باقیمانده علائمی ایجاد میکند که منجر به بستری میشود و حدود یک تا دو درصد آنها را به آیسییو راهی میکند و طبق آمارهای جهانی ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که تنفس مصنوعی میگیرند جان خود را از دست میدهند.
وی با اشاره به جهشهای ویروس و پرخطر شدن رفتار اجتماع به ویژه در یکی دو ماه گذشته، اظهار داشت: متاسفانه روند ابتلا و فوت بسیار زیاد شده و شهرستانهایی هستند که امکان آموزش غیرحضوری دانشآموزان نیست و ممکن است در این شهرستانها دانشآموزان به عنوان ناقل بیماری یا فرد مبتلا به ویروس در جامعه حضور پیدا کنند.
در هفته اخیر ۲۷۸ بیمار کرونایی را در استان از دست دادیم
کلیدری اظهار کرد: از شهریورماه روند ابتلا بسیار افزایشی شد و از ۱۷۰۰ بیمار بستری در هفته به ۲۲۰۰ بیماری طی این هفته رسیدیم که روزانه بیش از ۳۰۰ بیمار در بیمارستان بستری میشوند. استان اصفهان از جمله استانهای موفق در کنترل فوتیهای ناشی از کرونا محسوب میشد و تا پایان تیرماه آمار فوتیهای اصفهان نسبت به کشور پایین بود.
وی با اشاره به تعداد فوتیهای ناشی از کرونا در اصفهان گفت شرایط استان به گونهای است که باید عزای عمومی اعلام کنیم و متاسفانه به نظر میرسد آمار فوتیها روند صعودی دارد و شاهد از دست دادن تعداد بیشتری از هماستانیهای خودمان در اثر ابتلا به کرونا خواهیم بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: به هر ترتیبی که شده باید کارخانه تولید بیماری کووید ۱۹ را در استان متوقف کنیم که اگر نکنیم مرگومیرها نسبت به دوره اول دو تا سه برابر افزایش پیدا میکند. از زمان ورود کرونا در دنیا بالغ بر یک میلیون مرگ ناشی از کرونا را تجربه کردیم و احتمالا تا دی ماه این عدد به دو تا سه میلیون نفر در صورت عدم قطع چرخه انتقال ویروس خواهد رسید.
کلیدری با بیان روند افزایشی بستری بیماران کرونا مثبت گفت: در روزهایی تعداد بیماران بستری بسیار زیاد شد ولی بعد سیر نزولی پیدا کرد هر چند این کاهش ابتلا طولی نکشید و از تیرماه سیر صعودی موارد بستری تا حالا ادامه دارد.
کمبود تخت بیمارستانی داریم
کلیدری ادامه داد: در حال حاضر ۱۵۰۰ بیمار کرونا مثبت در بیمارستانها بستری هستند و روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ بیمار به این تعداد اضافه میشود و به عبارتی هر هفته یک بیمارستان ۲۰۰ تختی را از چرخه فعالیت خارج میکنیم و به کرونا اختصاص میدهیم.
وی افزود: هفت هزار تخت بستری در استان وجود دارد و این مساله به این معنا نیست که میتوانیم همه این هفت هزار تخت را به بیماران کرونا اختصاص بدهیم، چراکه بیماران اورژانسی وجود دارند که در صورت عدم دریافت خدمات جان خودشان را از دست میدهند و ظرفیتی که میتوان به خدمت به بیماران کرونایی اختصاص داد، حدود دو هزار تا ۲۵۰۰ بیمار در لحظه است و اگر تعداد بیش از این ظرفیت بشود نه تخت بستری و نه کادر درمان مناسب برای آنها وجود خواهد داشت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ابلاغ بستری بیماران کرونایی به بسیاری از بیمارستانها مبنی بر پذیرش افراد کرونا مثبت اظهار داشت: از هفته آینده بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان و دیگر بیمارستانهای خصوصی و خیریه کمکم مجبور هستند که به بیماران کرونایی خدمات بدهند.
وی افزود: بیمارستان الزهرا به عنوان اصلیترین سنگر بیماران از ابتدای شهریور ماه وارد چرخه خدمت به بیماران کرونایی شد و اکنون تمام ظرفیت آن تکمیل شده و هیچ جای خالی در بیمارستان وجود ندارد و باز هم اعلام کردیم که بیمارستان چمران و فیض که دو بیمارستان تخصصی استان هستند، کادر درمانی خود را کامل به بیمارستان الزهرا اختصاص بدهند و در فضای موجود ۱۵۰ تخت بستری اضافه کردیم تا بیماران بیشتری پذیرش شوند ولی کادری که قرار است از این بیماران حمایت کند به اندازه کافی نیست.
مرگ دو سالمند بر اثر کرونا
معاون توانبخشی ادارهکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه تنها دو سالمند در مراکز شبانهروزی نگهداری سالمندان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند، گفت: امیدواریم وضعیت همینطور باقی بماند و مراکز نگهداری سالمندان آلوده نشود در عین حال که تلاش میکنیم سطح قابل قبولی از خدمات را ارائه و سلامت سالمندان را حفظ کنیم.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد