11 - 12 - 2019
جاده مرگ
گروه حملونقل- انتشار یک ویدئو از محور جادهای حادثهخیز کشور در فضای مجازی بار دیگر چالش امنیت مسیرهای جادهای را مطرح کرده و ممکن است پای وزیر راهوشهرسازی را هم به مجلس بکشد. ماجرا از جایی شروع شد که فردی با فیلمبرداری از بزرگراه شیراز- خرامه که بدون وجود علائم هشداردهنده مسدود میشود ادعا میکند که دخترش در این منطقه دچار سانحه منجر به فوت شده است. انتشار این فیلم بلافاصله واکنش مدیرکل راهداری استان فارس را به دنبال داشت. علیرضا سیاهپور دو روز پیش از دستور ویژه وزیر راه برای رسیدگی به تصادف بزرگراه شیراز- خرامه خبر داد و گفت: تمام هشدارهای کاهش سرعت در این بزرگراه نصب شده و حدس میزنیم راننده به دلیل سرعت بالا نتوانسته وسیله نقلیه را کنترل کند.
با وجود اینکه سیاهپور ادعای عدم وجود علائم هشداردهنده را رد کرده است برخی نمایندگان مجلس خواستار پیگیری بیشتر موضوع شده و ممکن است از وزیر راهوشهرسازی نیز در مورد این موضوع سوال کنند. هرچند گفته میشود در صورت نصب علائم هشداردهنده نیز مسدود شدن ناگهانی بزرگراههای بینشهری اقدامی غیرایمن و مخاطرهآمیز است. در شرایطی که وزارت راهوشهرسازی در حادثههای مشابه مانند برخورد قطارها در محور سمنان- دامغان یا سقوط هواپیمای تهران- یاسوج گزارشهای دقیقی از شرح حادثه منتشر میکرد اما به نظر میرسد در دوره وزارت محمد اسلامی خبری از پاسخگویی برای افکار عمومی نیست. در حالی که «انسداد ناگهانی یک بزرگراه با بلوکهای بتنی» که منجر به از دست رفتن جان انسانها شود، در کشورهای توسعهیافته ممکن است عواقب بدی برای مسوولان داشته باشد، مسوولان بلندپایه وزارت راهوشهرسازی در واکنش به این حادثه سکوت کردهاند.
مدیر کل راهداری استان فارس پیش از این گفته بود که در حال حاضر پروژه کمربندی شمالشرقی شهر شیراز را در دست اجرا داریم که تقریبا ترافیک اصفهان را به جنوب و جنوبشرقی فارس هدایت میکند. او با بیان اینکه قسمتی از این کمربندی که تصادف در آن روی داده مقطع قطعه اول کمربندی از کیلومتر صفر تا شش است، گفته بود: این قطعه با توجه به اینکه تقاطع غیرهمسطح است به صورت رسمی تردد در آن نداریم و از کیلومتر ۶ تا ۱۴ کمربندی به سمت خرامه ترافیک جریان دارد. او گفته بود برای اینکه بتوانیم ترافیک خرامه به سمت شیراز را هدایت کنیم در این مقطع (کیلومتر صفر تا ۶) ترافیک از چهارخطه به دوخطه تغییر دادیم تا ورودی را به شهر شیراز هدایت کنیم. برای این کار الزاماتی را نیاز داریم که از آن جمله اینکه باید سرعت بزرگراهی را کاهش دهیم به خصوص اینکه دو خطه در قوس قرار دارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان فارس با یادآوری اینکه با نصب تابلوهای کاهش سرعت به ۵۰ و ۶۰ کیلومتر در فاصله حدود ۴۰۰ متری قبل از محل تصادف هشدارهای لازم را اعلام کردهایم، گفته است: علاوه بر این تابلوهای آشکارساز (فسفری) را با توجه به حساسیت موضوع جهت اعلام به کاربران جادهای این محدوده نصب کردهایم. سیاهپور به وجود دو سرعتگیر در این فاصله نیز اشاره کرده و گفته است: خطکشی مسیر به طور کامل وجود دارد و عملا مسیر با خطکشی مشخص شده که این مساله واضح و مبرهن است.
سوال از وزیر راهوشهرسازی
در همین حال روز گذشته نماینده مردم سروستان در مجلس گفت: دلایل به وجود آمدن حادثه جاده خرامه- شیراز را در قالب سوال از وزیر راهوشهرسازی در اولین نشست پس از اتمام تعطیلات مجلس مطرح میکنیم. داریوش اسماعیلی گفت: یکی از قطعات کمربند بزرگ شیراز، جاده خرامه- شیراز است که آغاز این کمربند از این جاده و پایانش جاده مرودشت- شیراز یا همان جاده اصفهان- شیراز است.
وی ادامه داد: کلنگ احداث جاده خرامه- شیراز از حدود دو دهه قبل بر زمین زده شد و مدت مدیدی است که عملیات عمرانی آن پایان یافته است. از دو سال قبل هم قرار بود تقاطع غیرهمسطح جاده شیراز- اصفهان بازگشایی شود، اما متاسفانه به دلیل کمکاریهای ممتد وزارت راهوشهرسازی، بهرهبرداری از این جاده و تقاطع به درستی انجام نشد و یک انسان بیگناه در این مسیر جان خود را از دست داد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: نمایندگان استان فارس از طریق مکاتبات اداری یا تذکرهای شفاهی همواره از مدیران اجرایی وزارت راهوشهرسازی و اداره کل این وزارتخانه درخواست میکردند بستر استفاده ایمن خودروهای عبوری از این جاده را با نصب علائم هشداردهنده کافی و در محلهای مناسب به وجود آورند اما حادثه جان باختن دختر ۲۰ ساله نشان داد مسوولان این وزارتخانه توجهی به هشدارها نداشتند.
بسته شدن ناگهانی جاده قابل توجیه است؟
نماینده مردم سروستان در مجلس هشدار داد: لااقل و از این پس وزارت راهوشهرسازی به ویژه اداره کل راهداری استان فارس پس از این حادثه دلخراش هشدارها را جدی بگیرند. اسماعیلی ادامه داد: مسوولان وزارت راهوشهرسازی باید پاسخ این سوال را بدهند که چه میزان علائم هشداردهنده و در کدام بخش از جاده خرامه- شیراز نصب کردند و چرا براساس فیلم منتشر شده علامت هشداردهنده کافی برای بسته بودن جاده و دوطرفه شدن ادامه مسیر به صورت کافی نصب نبود؟ با فرض اینکه توجیه مسوولان، کافی بودن علائم هشداردهنده باشد اما آیا وضعیت هندسی راه و بسته شدن ناگهانی خروجی جاده نیز قابل توجیه است؟ مسوولان باید به خود بیایند و پاسخگوی عملکرد خود باشند.
سخنان نماینده شیراز نیز احتمال عدم وجود علائم هشداردهنده در منطقه را تصدیق میکند با این وجود هنوز یک گزارش رسمی از سوی اداره راهداری در مورد این موضوع منتشر نشده است. بهرام پارسایی، دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به کشته شدن یک دختر جوان در حادثه محور خرامه به شیراز با بیان اینکه انتشار ویدئوی پدر متوفی توانست تلنگری به مسوولان درباره سوانح رانندگی بزند گفت که نظر کارشناسی درباره علت وقوع این حادثه سریعا اعلام میشود. بهرام پارسایی با اشاره به بازدید خود و جمعی از مسوولان از محل حادثه تصادف جاده خرامه به شیراز گفت: به همراه مدیر کل راه استان فارس، معاون عمرانی استاندار، افسر راهنمایی حادثه تصادف منجر به فوت دختر جوان و پدر متوفی در محل حادثه حاضر شدیم. وی افزود: محور شیراز به خرامه یک کمربندی در شمال شرقی شیراز است که چند سال است روی آن کار میکنند ولی به علت نبود بودجه روند کار کند است. محل تصادف هم تقریبا پرتردد بوده و همانطور که در ویدئوی منتشر شده مشخص است جاده از حالت اتوبانی به جاده دوطرفه تبدیل میشود.
نصب تابلو بعد از حادثه!
این نماینده مجلس با بیان اینکه بعد از وقوع این حادثه یکسری تابلوی جدید در محل حادثه نصب شده اظهار کرد: یکسری تابلوها نیز پیش از تصادف وجود داشت. یکی از این تابلوها حدود ۲۰۰ متر قبل از محل حادثه حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر را اعلام میکند، بلافاصله بعد از آن تابلوی دیگری سرعت ۵۰ کیلومتر را اعلام کند و بعد از آن تابلوی فسفریرنگ هشدار میدهد جاده دوطرفه میشود و همچنین یک تابلو سرعتگیر نشان میدهد البته سرعتگیرها کنده شده بود.
وی ادامه داد: بعد از این تابلوها اتوبان به جاده دوطرفه تبدیل میشود به نحوی که راننده برای رفتن به جاده دوطرفه به یک انحراف به چپ نیازمند است. بلوکهای سیمانی معروف به بلوک نیوجرسی راه مقابل را مسدود کرده و این همان جایی است که تصادف رخ داده است. در واقع به علت همین مسیر انحرافی و اینکه ناگهان جاده دوطرفه میشود راننده دچار سردرگمی میشود.
وی با تاکید بر اینکه کارشناسان باید علت این حادثه را اعلام کنند اظهار کرد: به نظر میرسد باید علائم بیشتری در این محل نصب میشد گرچه تابلوهای هشداردهنده پیش از این نیز وجود داشت اما هنوز نمیتوان گفت صد درصد چه کسی مقصر است. کارشناسان پلیس راه هم نظراتی دارند که خودشان اعلام میکنند. آقای صادقی پدر متوفی که در این بازدید حضور داشت تاکید داشت نمیخواهد خون دخترش پایمال شود و البته گفت نظر کارشناسی مستقل را قبول دارد.
پارسایی اظهار کرد: کارشناسان پلیس راه در این استان بسیار خبره هستند و احتمال خطا در گزارشات آنها بسیار کم است. من مطمئنم که کارشناسان سعی خواهند کرد عین واقعیت را بگویند زیرا کسی در این ماجرا ذینفع نیست.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه طبق آمار پزشکیقانونی سالانه ۱۷ هزار نفر و روزانه ۵۰ نفر به علت تصادف جان خود را از دست میدهند گفت: من به خانواده آقای صادقی تسلیت میگویم. این اتفاق که منجر به از دست دادن دختر جوان آنها شد برایشان جبرانناپذیر است. البته آقای صادقی کار بزرگی کرد و با انتشار ویدئوی مربوط به راه خرامه به شیراز توانست تلنگری به مسوولان بزند و این چیزی است که همه از آن غافل هستند.
وی همچنین گفت: اگر خودروی ۲۰۶ متوفی در ستون بغل خود طبق استاندارد جهانی ایربگ داشت ما شاهد نجات این دختر ۲۰ ساله بودیم. یک روز قبل از این حادثه، در نقطه دیگری از شیراز حادثهای رخ داده که باعث شد سه نفر در دم جان باختند. در این حوادث همه به دنبال این هستند که راننده مقصر است یا جاده در حالی که صنعت خودروی دنیا به سمت صنعت بدون مرگ پیش میرود و اگر این خودرو ایمن بود حتی اگر راننده و جاده مقصر بودند سرنشین از بین نمیرفت. پارسایی در پایان گفت: با توجه به اینکه موضوع مبهمی در این تصادف وجود ندارد گزارش کارشناسی درباره علت تصادف سریعا اعلام خواهد شد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد