27 - 03 - 2020
خبر
محدودیت صادراتی نگرانی فعالان اقتصادی
باشگاه خبرنگاران- بزرگترین نگرانی فعالان اقتصادی در ماههای آینده محدودیت صادرات است. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان این مطلب گفت: بزرگترین نگرانی در ماههای آینده محدودیت صادرات است چرا که به دلیل تشدید تحریمها در مسائلی همچون بیمه، حملونقل و سیستم بانکی؛ شرایط دشوارتر خواهد بود و این امر میتواند در صادرات تاثیرگذار باشد. عباس آرگون با اشاره به اینکه به طور قطع محدودیتها در شرایط تحریم میتواند بر صادرات تاثیرگذار باشد، گفت: صادرکنندگان در شرایط فعلی شرایط سختی را پشت سر میگذارند.
آرگون، با بیان اینکه هر کشوری از منظر فروش کالا، شرایط برابری را انتخاب میکند، تصریح کرد: اقتصاد جامعهای که قابل رقابت با سایر کشورهاست و از محدودیت کمتری برخوردار است در زمینه صادرات، واردات و معاملات تجاری، برای سایر جوامع، یک بازار هدف تلقی میشود اما شرایط فعلی برای کشور این مساله را کمرنگتر میکند. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: در شرایط فعلی تحریم، باید تلاش شود که این محدودیتها در صادرات کمتر شود که این امر مستلزم مدیریت صحیح در این زمینه است.
افزایش هزینه تولید مواد غذایی
«جهان صنعت»- به گفته فعالان بخش خصوصی، باید دستگاههای متولی نظارت بر تولید مواد غذایی مشخص شود تا هزینه موازیکاری ادارههای استاندارد، دامپزشکی و وزارت بهداشت به بخش تولید تحمیل نشود. در همین خصوص رییس اتاق بازرگانی شیراز گفت: باید مسوول سلامت و نظارت بر مواد غذایی مشخص شود تا هزینه موازیکاری اداره استاندارد، دامپزشکی و وزارت بهداشت از بخش تولید برداشته شود.جمال رازقی بیان کرد: موضوع سلامت در برخی از اظهارنظرهای وزارت بهداشت در حاشیه قرار دارد. موازیکاری برخی از دستگاههای نظارتی در حوزه بهداشت و مواد غذایی از جمله استاندارد و دامپزشکی با وزارت بهداشت موجب ایجاد هزینههای اضافه بر بخش تولید و تولیدکنندگان شده است. رازقی افزود: ما در بخش تولید و صادرات، دانش فنی، تکنولوژی و نیروی انسانی کم نداریم. یکی از مهمترین مسائلی که امروز واحدهای صنایع غذایی ما را در سطح ملی و استانی با مشکل روبهرو کرده است تداخل وظایف دستگاههای موازی حتی در خود دانشگاههاست.او ادامه داد: به عنوان مثال در دانشگاههای علوم پزشکی سه دستگاه ناظر بر تولید مواد غذایی فعال است که در برخی از امور بخش خصوصی شاهد رفتارهای متناقض از این سه بخش در یک مجموعه هستیم.او با بیان اینکه تولید و صادرات پاشنه آشیل اقتصاد کشور است، ادامه داد: تولید ما سالهاست با بحران قیمت تمامشده روبهرو است. بنابراین هرگونه هزینه اضافی تحمیل شده بر بخش تولید موجب آسیبزایی اقتصاد ملی و عدم توانایی رقابت کالاهای ما در بازارهای داخلی و خارجی میشود. رازقی از دیگر موارد تحمیل هزینه اضافی توسط وزارت بهداشت بر تولید را تصمیمهای آنی این وزارتخانه عنوان و اظهار کرد: تصمیمهای آنی و فوری وزارت بهداشت از جمله تغییر مکرر در برچسب کالا هم موجب اضافه شدن هزینههایی بر بخش تولید است.
دلایل استیضاح وزیر کشاورزی
تسنیم- به دنبال گرانی ادامهدار کالاهای اساسی و مواد غذایی آن هم با وجود یارانه سنگین وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید، طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی کلید خورد و با امضای ۴۴ نماینده مجلس، در نهایت اعلام وصول شد. بر همین اساس علی محمد شاعری عضو هیاترییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره دلایل این امر گفت: عدم اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم، ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی مازاد، عدم اجرای مصوبات برنامه پنجساله ششم توسعه کل کشور و بودجه سنواتی در بخش کشاورزی و همچنین عدم اجرای احکام برنامه ششم در مورد بخشودگی سود و کارمزد و جرایم وامهای دریافتی کشاورزان خسارتدیده از حوادث غیرمترقبه و امهال اصل وام کشاورزان از جمله محورهای طرح استیضاح حجتی است.واقعیت این است که بخش کشاورزی بیشترین یارانه را دریافت میکند تا معیشت مردم تحت تاثیر قرار نگیرد و سفره آنها کوچک نشود اما افزایش قیمت افسارگسیخته تعداد زیادی از محصولات کشاورزی و کالاهای مصرفی مردم نارضایتیهای زیادی را در کشور ایجاد کرده است. تاثیر اشتباهات در تصمیمگیریها و عدم نظارت لازم بر بازار کالاهای اساسی مردم باعث شده که طبقه ضعیف و کم توان و حتی متوسط جامعه برای تامین مایحتاج اولیه خود با مشکل مواجه شوند و یارانههایی که برای حمایت از تولید توسط وزارت جهادکشاورزی و دولت اعطا میشود، به انحراف رفته و به دست تولیدکننده و در نهایت به مصرفکننده نرسد. به عنوان مثال مرغی که با یارانه دولت برای دان و دارو و خدمات دامپزشکی تولید میشود، در بازار توسط صادرکنندگان به اندازهای صادر میشود که زمینه عرضه آن در بازار کاهش مییابد و قیمت آن در بازار داخلی به ۱۳ هزار تومان میرسد.
ماجرای گوشت وارداتی در فروشگاهها
ایرنا- با اینکه به گفته مسوولان، عرضه گوشتهای وارداتی در شبکههای فروشگاهی از چندی پیش آغاز شده اما مراجعهکنندگان برخی شعبههای فروشگاههای زنجیرهای در هفته اخیر با نبود عرضه گوشت تازه گوسفندی و منجمد گوساله روبهرو بودند. بر همین اساس نایبرییس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای کشور، علت توقف عرضه گوشت تازه گوسفندی و گوشت منجمد گوساله در برخی شعبههای فروشگاههای زنجیرهای در غرب، جنوب و مرکز تهران را درخواست نکردن برخی فروشگاهها یا محدودیت در سهمیهبندی وزارت صنعت، معدن و تجارت ذکر کرد. به گفته منصور عالیپور، سهمیههای توزیع گوشت بنا به درخواست این فروشگاهها و براساس سیاست و سهمیه در نظر گرفته شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام میشود.وی افزود: ممکن است فروشگاهها درخواستی برای دریافت سهمیه خود به وزارت صنعت، معدن و تجارت نداده باشند یا اینکه سهمیه پیشبینی شده از سوی وزارت صنعت محدود بوده است. نایب رییس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای همچنین در واکنش به تبانی تولیدکنندگان در درج نرخ متفاوت برای فروشگاهها این گونه توضیح داد که تولید کالا با نرخهای متفاوت برای تولیدکننده نیازمند صرف زمان و هزینه مضاعف است این درحالی است که سازمانهای کنترلکننده در بحث کیفیت و کمیت کالا به صورت روزانه به واحدهای تولیدی مراجعه دارند. عالیپور با بیان اینکه «هیچ تولیدکنندهای کالا و برند (نشان) خود را در زمان واحد با دو قیمت عرضه نمیکند» افزود: فروشگاههای زنجیرهای جدا از سوپرمارکتها نیستند و تولیدکننده، کالاها را در این فروشگاهها و سوپرمارکتها به صورت سراسری عرضه میکند.
سرمازدگی، تولید گردو را کاهش داد
ایرنا- گزارشها حاکی از آن است که به سبب سرمازدگی، تولید گردوی امسال در ۱۷۱ هزار هکتار باغ حتی به ۲۰۰ هزار تن هم نرسیده که از میزان پیشبینی شده ۲۰۰ هزار تن کمتر است. در همین رابطه مدیرکل دفتر امور میوههای سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سرمازدگی به شاخههای جوان و سرشاخههای درخت گردو آسیب وارد میکند و درخت برای دو سال پیاپی محصول نمیدهد.
شکرالله حاجیوند تصریح کرد: به دلیل اهمیت تولید گردو در کشور، تکنیک پیوند و سرشاخهکاری ارقام مقاوم به سرما در اولویت فعالیتها قرار گرفت و همچنان ادامه دارد که در این اقدام از دانش و تجربه محققان خارجی و داخلی استفاده شده است. وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید گردو تا پایان امسال نهایی میشود، گفت: امسال ساخت گلخانه نهال گردو و سایر زیرساختها را در دستور کار داریم.وی یادآوری کرد: طبق آمارها، بیش از سه میلیون و ۷۵۰ هزار تن گردو در دنیا از یک میلیون و ۱۹۰ هزار هکتار باغ برداشت میشود که ایران از لحاظ تولید پس از چین و آمریکا رتبه سوم و از نظر سطح زیرکشت پس از چین رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. حاجیوند صادرات گردوی ایران را اندک و چمدانی دانست و تصریح کرد: در سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ به ترتیب سه هزار، دو هزار و کمتر از سه هزار تن گردو صادر شد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد