28 - 03 - 2020
خبر
مرغ کیلویی ۱۴۳۰۰ تومان شد
تسنیم- روند افزایشی قیمت اقلام پروتئینی ادامه دارد به طوری که قیمت هر کیلو مرغ به ۱۴۳۰۰ تومان رسیده است. در حالی کارگروه تنظیم بازار قیمت مصوب ۹۸۰۰ تومانی را برای فروش هر کیلو مرغ تعیین کرده است که قیمت قعلی این کالا در بازار با نرخ مصوب فاصله زیادی دارد. بر این اساس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از قیمت ۱۴۳۰۰ تومانی هر کیلوگرم مرغ گرم در تهران خبر داد. به نظر میرسد افزایش قیمت مرغ در بازار داخلی از زمانی آغاز شد که صادرات این محصول آزاد شد و زمینه عرضه این محصول در بازار کاهش یافت. اما به گفته رییس انجمن پرورشدهندگان مرغ گوشتی، افزایش تقاضا و نوسان چشمگیر قیمت سایر محصولات پروتئینی در روزهای اخیر دلیل اصلی گرانی مرغ در بازار بوده و پیشبینی میشود قیمت مرغ در ۱۰ روز آینده به تعادل برسد.
محمد یوسفی افزود: با توجه به نوسان چشمگیر قیمت سایر محصولات پروتئینی از جمله ماهی و گوشت قرمز، تقاضای خانوارها به سمت خرید مرغ افزایش یافته است. رییس انجمن پرورشدهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: اگرچه مرغداران در طول سال بارها به سبب کمبود تقاضا در برابر عرضه زیان میبینند، اما در هفتههای اخیر افزایش تقاضا تا حدودی زیان مرغداران را جبرانکرده است.
وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد، بیان کرد: در هفتههای اخیر تا حدودی تقاضا در بازار افزایش یافته است که میزان کنونی عرضه جوابگوی این حجم از تقاضا نیست. وی تاخیر در بارگیری نهادههای دامی، افزایش هزینههای حملونقل، هزینههای نگهداری و فروش، حاملهای انرژی، نوسان قیمتهای جهانی و افزایش دو برابری نرخ مکملها و خوراک دام را از دیگر عوامل گرانی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد.
رییس انجمن پرورشدهندگان مرغ گوشتی همچنین از کاهش تولید جوجه یکروزه در بازار خبر داد و گفت: در چهار ماهه اخیر تولید جوجه یکروزه به سبب قیمتهای پایین فروش، کاهش یافته بود و آنها برای خروج از حاشیه زیان خود چارهای جز کاهش تولید نداشتند.
کاهش قیمتها با تقویت فروشگاههای بزرگ
ایسنا- کارشناسان بر این عقیده هستند که تقویت فروشگاههای بزرگ موجب ایجاد رقابت در بازار کالا و در نتیجه کاهش قیمت اجناس خواهد شد. در همین خصوص عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وظیفه سازمان حمایت از مصرفکننده برای قیمتگذاری و نظارت بر قیمتها گفت: با توجه به افزایش غیرمعقول و حبابگونه قیمت دلار طی روزهای اخیر، فروشندهها یا از سر سودجویی یا از ترس اینکه دیگر نتوانند اجناسشان را با قیمت پایین خریداری کنند، جنس ارزان خود را گران فروختند و حالا که دلار پایین آمده قیمتهایشان را پایین نمیآورند.
احمد انارکیمحمدی افزود: بخشی از این موضوع به فرهنگ فروشندهها مربوط است که در این زمینه نیاز به نظارت سازمان حمایت از مصرفکننده وجود دارد. بنابراین به نظر میرسد در برخی اقلام پرمصرف مثل لبنیات که مصرف روزانه خانوارهاست، باید به صورت ضربتی وارد شد، قیمت تعیین کرد و فروشگاههای بزرگ را تقویت کرد. بنابراین مغازهدارها هم مجبور هستند در این رقابت قیمت را پایین آورند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: این موضوع در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مطرح شد که قیمتها باید کاهش پیدا کند تا به قیمت واقعی برسد. انارکیمحمدی گفت: البته نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است که موضوع حملونقل، خدمات و بحث کامیونها هم با افزایش قیمت مواجه بوده که باید در این زمینه نیز وارد شویم و قیمتها را کنترل کنیم تا تب و تاب بازار گرفته شود.
ناآشنایی سیاستگذاران با صادرات
ایسنا- به دنبال ممنوعیت صادرات ۱۷ قلم کالا از ابتدای دی ماه، رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: اینکه هر روز بر تعداد اقلام ممنوعه برای صادرات اضافه میشود نشان از عدم آشنایی سیاستگذاران با حوزه صادرات دارد. عدنان موسیپور اظهار کرد: اینکه هرازگاهی ممنوعیت صادرات برخی کالاها ایجاد میشود، بسیاری از منافع کشور را به خطر میاندازد. وی افزود: با وجود تمام مشکلات در تولید، کالا تولید شده و تلاش میشود کالاهایی همچون مواد غذایی تولید شده، در بازارهای جهانی معرفی شود و جای خود را باز کند. با این حال با اعلام ممنوعیت صادرات آن کالا، همه زحمتها از بین خواهد رفت و نتیجه آن، بیاعتمادی به کالا و تجار ایرانی خواهد بود.
رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه نسخه ممنوعیت صادرات، شفابخش دردها نیست، گفت: ممنوعیت صادرات بارها و بارها در گذشته تجربه شده و مشکلات فراوانی ایجاد کرده اما درس عبرت نشده است تا جایی که تصمیمگیریهای اشتباه کمکم برایمان عادت شده است. موسیپور تصریح کرد: اینکه هر روز مانع جدیدی برای صادرات و صادرکننده در نظر گرفته میشود نشان میدهد سیاستگذاران نهتنها با حوزه صادرات آشنا نیستند بلکه تا جایی که میتوانند و شرایط اقتضا میکند، به صادرات ضربه وارد میکنند. بر این اساس این نکته را در نظر نمیگیرند که این تنها ضربه به صادرات نیست که وارد میشود. ضربه به صادرات، ضربه به تولید، واردات و بسیاری موارد دیگر است.
ضرورت نظارت بر بازار سیب شب عید
فارس- در حالی که حدود ۷۰۰ هزار تن سیب برای عید در سردخانههای کشور وجود دارد اما به گفته مدیرکل دفتر میوههای سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، بر قیمت بازار باید نظارت شود. شکرالله حاجیوند با بیان اینکه امسال ذخیره کافی از این محصول برای مصرف داخلی و نیاز شب عید داریم، گفت: امسال تولید سه میلیون و ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن سیب در کشور پیشبینی شده است.
وی میزان صادرات سیب درختی در سال ۹۶ را حدود ۶۰۵ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: این صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و کمی هم به اروپا انجام شده است. حاجیوند گفت: از ابتدای سال تاکنون نیز حدود ۲۰۷ هزار تن صادرات سیب داشتهایم.
وی با بیان اینکه سال گذشته ذخیره سیب شب عید ۲۰ هزار تن بود، تصریح کرد: برای ذخیرهسازی شب عید امسال، به اندازه کافی و بیش از نیاز سیب موجود است. مدیرکل دفتر میوههای سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی درباره قیمت سیب نیز بیان کرد: قیمت سیب متعادل است، اما از بارانداز به بعد قیمت این محصول بسیار متغیر میشود و از اینرو دستگاههای نظارتی باید کنترلهای لازم را انجام دهند. وی تولید جهانی سیب را ۹۰ میلیون تن عنوان کرد و گفت: ایران به لحاظ تولید پس از چین، آمریکا و هلند، رتبه چهارم جهان را دارد.
کاهش ۳۸ درصدی واردات موز به کشور
مهر- نوسانات نرخ دلار و افزایش قیمت جهانی شرایطی را به وجود آورد که طی هشت ماه سال جاری واردات موز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸/۳۸ درصد کاهش یافت. بررسی تازهترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان میدهد در هشت ماه سال جاری، ۲۸۹ هزار و ۹۲۱ تن موز سبز تازه یا خشک کرده به ایران وارد شده که ارزش آن، رقمی در حدود ۲۵۷ میلیون و ۵۶۰ هزار دلار است. بر این اساس واردات موز به ایران ۳۵/۱ درصد از وزن کل و ۸۷/۰ درصد از ارزش کل واردات به ایران در این مدت را شامل میشود.
این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۶۸ هزار و ۱۸۶ تن موز به ارزش ۳۶۰ میلیون و ۵۹۹ هزار دلار وارد شده بود که ۹۰/۱ درصد از وزن و ۰۵/۱ درصد از ارزش کل واردات ایران در آن مدت را به خود اختصاص داده بود. از این رو آمار نشان میدهد واردات موز در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ وزنی ۰۸/۳۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۵۷/۲۸ درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر است نرخ موز در میدان مرکزی میوه و ترهبار به حدود ۹۵۰۰ تومان رسیده است.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد