30 - 03 - 2020
خبر
زنگنه وعده داد
افزایش تولید بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز
تا پایان هفته جاری، ظرفیت تولید بنزین ایران به ۱۰۵ میلیون لیتر میرسد و این یعنی نسبت به سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۱۰۱ درصد رشد یافته و کشور به خودکفایی کامل در این زمینه رسیده است.
به گفته وزیر نفت به زودی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهرهبرداری میرسد که در این صورت میزان تولید بنزین کشور به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز افزایش مییابد.
بیژن زنگنه افزود: در ماه جاری تولید فاز سوم که ظرفیت اسمی آن ۳۶ میلیون لیتر در روز است، شروع و تا پایان سال تثبیت میشود و میتواند بیش از این نیز تولید داشته باشد.
علیرضا صادقآبادی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نیز دیروز از افزایش ۶۷ درصدی ظرفیت تولید بنزین کشور نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: با راهاندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در پایان هفته جاری، ظرفیت تولید بنزین به ۱۰۵ میلیون بشکه در روز میرسد.
وی ظرفیت تولید بنزین در نیمه نخست امسال را ۹۵ تا ۹۷ لیتر در روز اعلام کرد و ادامه داد: اکنون در حال آمادهسازی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین و یک جهش بزرگ برای آخر هفته جاری هستیم.
همچنین به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با تولید روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور افزون بر تامین نیاز داخل، حدود ۲۰ میلیون لیتر نیز تفاوت تولید و مصرف در نیمه دوم سال خواهیم داشت.
زنگنه با بیان اینکه اکنون نیازی به واردات بنزین نیست و وضعیت ذخایر و تولید آن مناسب است، اظهار داشت: اگر همین روال پیش رود سال آینده نیز به واردات بنزین نیازی نخواهد بود.
وزیر نفت با بیان اینکه با افزایش تعداد خودروها، میزان مصرف سوخت نیز بیشتر میشود، افزود: بنزین تولیدی کشور برای یک سال کفایت میکند. اکنون دولت راهکارهای مختلف را برای کنترل مصرف بنزین بررسی میکند.
تعیین تکلیف ۸ مخزن نفتی تا پایان سال
معرفی بستههای نگهداشت و افزایش تولید نفت یکی از طرحهای وزارت نفت برای تامین منابع مالی مطمئن در پروژههای افزایش و نگهداشت توان تولید نفت و جلوگیری از افت تولید بود که اوایل سال ۱۳۹۶ معرفی و قرار شد با توان شرکتهای ایرانی انجام شود. در این راستا آخرین اخبار حاکی از آن است که حداقل هشت بسته از بستههای طرح نگهداشت و افزایش تولید تا پایان امسال تعیین تکلیف میشوند.
به گزارش ایسنا، پیشبینیها حاکی است که اگر اقدامات نگهداشت توان تولید در میادین نفتی انجام نشود، در آینده نه چندان دور، تولید نفت سالانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا میکند. در این راستا وزارت نفت در دولت دوازدهم بستههای مذکور را تعریف کرد که با اجرای آنها میزان تولید ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه افزایش پیدا خواهد کرد.
طرح افزایش تولید نفت میادین به کجا رسید
این طرح که طرح «نگه داشت و افزایش میزان تولید نفت در چارچوب قراردادی EPD/EPC با تامین مالی» نام دارد، با نظر وزیر نفت و هماهنگی سایر بخشهای وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، توسط مدیریت برنامهریزی تلفیقی تنظیم شد و پس از اخذ مصوبه هیاتمدیره شرکت ملی نفت ایران، به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد و به تصویب شورای اقتصاد رسید.
قرار است این بسته در طول دو سال برای افزایش تولید در میدانهای در حال بهرهبرداری، اجرا شود که بخشی از آن شامل تعمیر چاهها و بخشی دیگر شامل حفر چاههای جدید در مناطق مختلف نفتی از جمله مناطق نفتخیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرزی و… میشود.
در این راستا اعلام شد بسته مذکور در ابعاد کوچک و تا میزان ۱۰۰ میلیون دلار آماده میشود و عمده کار آن حفاری، خط لوله جریانی و تغییرات در نمکزدایی است. همچنین تاکید شد اجرای بستههای مذکور در سطح شرکتهای ایرانی است و همه شرکتهای ایرانی میتوانند این بستهها را اجرا کنند. مدل آن ابتدا EPC بود اما بازار به این بستهها علاقهمندی نشان داد و شرکتهای ایرانی ابراز علاقه کردند که تعدادی از آنها میتوانند تامین مالی کنند.
قرار است شرکت ملی نفت ایران در این راستا ٣۴ بسته کاری با سرمایهگذاری تقریبی شش میلیارد دلار با تکیه بر توان مالی و اجرایی ایرانی، با هدف افزایش تولید نفت از چاههای ۲٩ میدان و مخزن نفتی را اجرایی میکند. افزایش تولید نفت به میزان حداکثر ٣٩٠ هزار بشکه در روز از چاههای ۲٩ میدان و مخزن نفتی دریایی و خشکی با سرمایهگذاری معادل تقریبی شش میلیارد دلار از اهداف این طرح است.
سرمایه مورد نیاز اجرای ٣۴ بسته سرمایهگذاری این طرح نیز از محل آورده پیمانکار و سایر منابع اعتباری ارزی و ریالی طی دو سال اجرا، تامین و بازپرداخت تعهدات آن از محل ۵٠ درصد افزایش تولید نفت میادین در سررسید مقرر انجام میشود.
افزایش ۲۰ درصدی تولید گاز در پارسجنوبی
مجموع اقدامات بهینهسازی امور در پالایشگاه ششم مجتمع گازی پارسجنوبی، موجب افزایش تولید و تزریق گاز به خط سراسری به میزان تقریبی ۹ میلیون مترمکعب شده است. احمد ولیپور، سرپرست پالایشگاه ششم مجتمع گازی پارسجنوبی اظهار داشت: پالایشگاه ششم مجتمع گازی پارسجنوبی در راستای انجام تعهدات و رسالت خود برای تامین حداکثری گاز مصرفی کشور، همچنین ارزشآفرینی روزافزون در راستای رشد اقتصادی، از ابتدای سالجاری و به دنبال برنامهریزیهای انجام شده قبلی، اقدامات موثری انجام داده است.
وی افزود: این پالایشگاه در سه ماهه سوم سالجاری به میزان متوسط ۵/۷ میلیون مترمکعب در روز به نسبت سه ماهه دوم امسال خوراک بیشتری دریافت کرده است. ولیپور با بیان اینکه «از اقدامات انجام شده در راستای افزایش ظرفیت پالایشگاه راهاندازی کمپرسور بازیافت گازهای سبک (OFF GAS COMP) در فاز ۱۵ و برنامهریزی برای راهاندازی کمپرسور مشابه در فاز ۱۶ طی ماههای آینده است، گفت: با راهاندازی هر کدام از این کمپرسورها روزانه ۳/۰ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پالایشگاه اضافه میشود، همچنین از ارسال این مقدار گاز به فلر نیز جلوگیری خواهد شد. سرپرست پالایشگاه ششم مجتمع گازی پارسجنوبی کاهش مصرف سوخت به میزان تقریبی ۲/۰ میلیون مترمکعب در روز را از دیگر اقدامات موفق ارتقای بهرهوری این پالایشگاه عنوان کرد و اذعان داشت: با توجه به نوع طراحی، باید سوخت بویلرها از بخشی از گازهای ارسالی به سمت فلر تامین میشد که با توجه به تکمیل نبودن این بخش، مجبور بودیم سوخت مورد نیاز بویلرها را به صورت مجزا تامین کنیم که در حال حاضر با تغییر برنامههای ابزار دقیق و کنترلی توسط نیروهای پالایشگاه، سوخت مورد نیاز بویلرها از همین مسیر تامین شده و با جلوگیری از سوختن ۲۰ تن گاز، حجم گاز کمتری به سمت فلر میرود.
آخرین وضعیت بارشها
از مجموع ۴/۹۷ میلیمتر بارش ثبت شده در ۹۸ روز ابتدایی سال آبی جاری، ۳/۵ میلیمتر بارش در هشت روز ابتدایی زمستان به ثبت رسیده است.
بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزشهای جوی از اول مهر تا ۸ دی سال آبی ۹۸-۹۷ (۹۸ روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر ۴/۹۷ میلیمتر است.
این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دورههای مشابه درازمدت (۳/۷۰ میلیمتر) ۵/۳۸ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۶/۳۰ میلیمتر) ۳/۲۱۸ درصد افزایش نشان میدهد. همچنین حجم بارشهای کشور از اول مهر تا ۸ دی به ۱۶۰ میلیارد و ۵۱۸ میلیون مترمکعب رسید.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد