12 - 04 - 2020
خبر
شریعتمداری استعفا نداده است
فارس- حاشیه دست از سر وزیر صنعت برنمیدارد. در حالی که گفته میشد محمد شریعتمداری از سمت خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت استعفا داده و این استعفا از سوی رییسجمهور هم پذیرفته شده است، اما برای چندمین بار این موضوع از طرف وزارتخانه متبوع او رد شده است. در همین رابطه وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعیهای صادر کرده و این موضوع را اینگونه توضیح داده است:
آقای دکتر شریعتمداری استعفا ندادهاند و این موضوع پیش از این از سوی دولت تکذیب شده است و در هماهنگی کامل با ریاست محترم جمهور در حال انجام وظایف قانونی هستند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است، روند انتصابات و تغییرات در شرکتهای خصوصی و سهامی عام تحت مناسبات قانونی و با تصمیم هیات مدیره صورت میگیرد و وزیر صنعت نقشی در آن ندارد، لذا در مورد شرکتهای سایپا و فولاد مبارکه دکتر شریعتمداری هیچ نقشی نداشتهاند و با پیگیریهای به عمل آمده کسب اطلاع شد که مدیرعامل محترم سابق فولاد مبارکه از چند ماه پیش استعفا داده بودند. همزمانی با شایعات اخیر کاملا اتفاقی است.
در مورد سازمان نظام مهندسی معدن روند انتصاب ارتباطی به وزیر صمت ندارد و تابع انتخابات درونسازمانی است و وزیر صمت، منتخب جلسه انتخابات را بر حسب وظیفه قانونی پس از تایید به ریاست محترم جمهور برای انتصاب معرفی میکند و هرگونه گمانهزنی درباره دخالت وزارت صنعت و شخص وزیر تکذیب میشود.
بازار صادراتی پسته در خطر
مهر- صادرکنندگان پسته، طی دو هفته گذشته به طور مداوم پیگیر موضوع کاهش تولید و پیمانسپاری ارزی بودهاند؛ به خصوص اینکه برای صادرات، طی ماههای گذشته بخشنامههای متعددی صادر شده است. از اینرو آنها برای صادرات پسته با مشکلات متعددی مواجه شدهاند.
بر همین اساس رییس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی کرمان گفت: طبق گزارشات ارائه شده در آن، مشخص است که امسال حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد میزان تولید پسته در سالهای قبل، تولید شده و سقف محصول، کمتر از ۵۰ هزار تن است. علت این هم به روایتی، به نوع آب و هوای سال ۹۷ برمیگردد؛ به نحوی که گرمازدگی ابتدای سال موجب شده تا تولید به شدت کاهش یابد.
وی تصریح کرد: ممکن است کاهش تولید پسته در اثر برخی اقدامات صورت گرفته طی سالهای قبل به خصوص استفاده از سموم غیراستاندارد باشد؛ اما عمده نظرات در خصوص علت کاهش تولید پسته، به تغییرات آب و هوایی مرتبط میشد؛ البته باید به این نکته نیز اشاره کرده که درختان پسته، عمدتا درختان قوی نیستند و طی سالهای اخیر، به دلیل شرایط بد کشور در هزینههای نگهداری باغات، نوع سموم و کودهای قابل استفاده، درختان صدمه دیدهاند.
محمد میرزاییان ادامه داد: در سالجاری بازارهای صادراتی پسته میتواند با کمبود محصول ایرانی مواجه شود و عمدتا بازارها را آمریکاییها در اختیار قرار خواهند داشت؛ اما اگر سال آینده پسته داشته باشیم، باز هم به بازارها برمیگردیم و این طور نیست که بازار را از دست داده باشیم؛ چراکه اگر پسته ایرانی به بازاری عرضه شود، حتما خریداران آن را به پسته آمریکایی ترجیح میدهند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمان در مورد پیمانسپاری ارزی نیز خاطرنشان کرد: این بخشنامه مشکلاتی دارد که در نهایت ابهاماتی را ایجاد کرده و قرار است که اتاق بازرگانی کرمان، این ابهامات را از مراکز تصمیمگیری استعلام کرده و به اطلاع تجار برساند؛ ولی تاکید مجدد از سوی دولت بر این صورت گرفت که حتما کسانی که صادرات صورت میدهند و تعهدی که در گمرک میسپارند را تسویه کنند؛ در غیر این صورت شامل جرایم سنگین خواهند شد که عملا ما به عنوان صادرکنندگان یا باید به واردکننده، اظهارنامه خود را واگذار کنیم یا به صراف، ارز را بفروشیم.
آشفتگی بازار مرغ
قیمت مرغ همانند قیمت دلار هر روز با یک قیمت عرضه میشود که مرغداران دلیل نوسان قیمت را کمبود دان میدانند. به گفته آنها مشکل اصلی مرغداران کمبود و نبود دان مرغ است که بهدلیل آن مرغ را با هر سنی وارد کشتارگاه میکنند.
در همین رابطه رییس انجمن صنفی پرورشدهندگان مرغ گوشتی گفت: روز پنجشنبه قیمت مرغ در مرکز فروش میدان بهمن هر کیلوگرم یکهزار تومان ارزانتر از روز گذشته بوده است که قیمت اعلامی از سوی کارگروه تنظیم بازار مورد قبول نیست.
یوسفی با اشاره به اینکه قیمت نهادههایی مانند ذرت و سویا ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته و اوایل امسال افزایش یافته است، ادامه داد: تخصیص ارز با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان از زمان تکنرخی شدن برای واردات نهادهها زمانبر شده است.
وی همچنین گفت: قیمت هر کیلوگرم ذرت تا اردیبهشت ماه سالجاری ۷۲۰ تومان بوده این در حالی است که هماکنون با نرخ هزار و ۳۵۰ تومان به مرغداران تحویل میشود.
یوسفی افزود: هر کیلوگرم کنجاله سویا نیز طی اردیبهشتماه امسال هزار و ۳۵۰ تومان در اختیار مرغداران قرار میگرفت و امروز واحدهای مرغداری باید این نهاده را با میانگین نرخ دو هزار و ۶۰۰ تومان تهیه کنند.
وی با بیان اینکه مرغداران بهدلیل نبود دان، مرغ را با هر سنی وارد کشتارگاه میکنند، اظهارداشت: این مساله در آینده بازار را با مشکل روبهرو میکند.
صادرات انواع چوب ممنوع شد
باشگاه خبرنگاران جوان- اتحادیه فروشندگان چوب و تخته در نامهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل نیاز داخل خواهان ممنوعیت صادرات چوب شده است.
در همین رابطه رییس هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان چوب و تخته و سهلایی و فرآوردههای چوبی تهران با اشاره به ممنوعیت صادرات چوب، اظهار کرد: در نامهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل نیاز داخل خواهان ممنوعیت صادرات امدیاف شدیم و این وزارتخانه با آن موافقت کرد و از هفته گذشته توقف صادراتی اجرایی شد.
اسماعیل الهیان تاکید کرد: در بخش امدیاف و پارکت که بخش زیادی از تقاضای بازار را تشکیل میدهد هنوز خودکفا نیستیم و مجبور به واردات هستیم. در صورتی که اگر برنامهریزیهای درستی شکل بگیرد در داخل این آمادگی وجود دارد که به مرحله خودکفایی این محصول برسیم و لازمه آن تامین مواد اولیه ارزان و مناسب است.
الهیان تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد امدیاف مورد نیاز کشور در داخل تامین میشود.
قیمت عجیب رب گوجهفرنگی
«جهان صنعت»- اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل قیمت رب، صادرات گوجهفرنگی را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده است اما قیمت رب گوجهفرنگی بیش از ۵/۲ برابر افزایش یافته به طوری که هرکیلوگرم رب از حدود شش هزار تومان در برندهای معروفتر تا قوطی ۲۶ هزار تومان هم رسیده است.
درباره دلایل افزایش قیمت رب گوجهفرنگی میتوان به بالا رفتن هزینههای بستهبندی و افزایش قیمت گوجهفرنگی اشاره کرد.
بنا بر این گزارش قیمت هرکیلوگرم گوجهفرنگی در روزهای اخیر تا هفت هزار و ۵۰۰ تومان نیز افزایش یافته است. که البته این رقم کاهش هزار تومانی را در چند روز اخیر تجربه کرده است. اما قیمت رب در حال حاضر بسیار بالاست و مصرفکننده را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.
کاهش ارزش پول ایران باعث شده که صادرات محصولات مختلف از جمله رب گوجهفرنگی و خود گوجهفرنگی صرفه زیادی برای صادرات داشته باشد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد