25 - 04 - 2020
خبر
آشفتگی بازار گوشت ادامه دارد
ایلنا- در ماههای اخیر بازار گوشت کشور ملتهب شده و با جهش قیمت همراه بوده است، اما هنوز هیچ دلیل قانعکنندهای در مورد ریشه این موضوع ارائه نشده است. در حالی که برخیها قاچاق گوشت را عامل افزایش قیمت میدانند، ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا، معتقد است قاچاق گوشت تنها یک درصد از نیازهای مصرفی جامعه را تشکیل میدهد.
بر اساس آمار موجود سالانه حدود یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور مصرف میشود که از این رقم بیش از ۱۰۰ هزار تن آن از طریق واردات و ۹۰۰ هزار تن هم از محل تولید داخل تامین میشود.
چندی پیش، دادستان بندرعباس اعلام کرد ۱۷ هزار تن گوشت قرمز در گمرک بندر شهید رجایی دپو شده است، درحالی که این رقم معادل ۱۷ درصد واردات سالانه گوشت قرمز است که واردکنندگان به طمع بهرهمندی از معافیت جدید گمرکی که دولت برای واردات گوشت قرمز در نظر گرفته در گمرک ذخیره شده است.
رییس کل گمرک در گفتوگو با ایلنا در واکنش به دپوی گوشت در گمرک گفت: گوشت همیشه از طریق مسیر سبز و با تشریفات گمرکی کمتر از یک روز ترخیص میشود هر چند که ممکن است مجوزهای دامپزشکی پنج یا شش روز طول بکشد.
رییس کل گمرک تصریح کرد: بیشتر گوشت گرم وارداتی از کشورهای اروپایی، مشترکالمنافع و استرالیا و واردات گوشت سرد بیشتر از آمریکای جنوبی و بهویژه برزیل صورت میگیرد.
اعتراض تولیدکنندگان پوشاک به مصوبه دولت
مهر- تولیدکنندگان پوشاک صددرصد با آزادسازی مجدد واردات از مناطق آزاد مخالف هستند و نمیدانند که چرا افراد تصمیمگیر، تعمدا یا سهوا تصمیماتی را اتخاذ میکنند که زمینهساز تشدید قاچاق است و موجب میشود از قاچاقچیان برندهای خارجی گرفته تا سایر خردهفروشان بتوانند از این قوانین و دستورالعملها برای ضربه زدن به تولید داخلی استفاده کنند.
در همین رابطه، عضو هیاتمدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: در نظر گرفتن سقف ۱۰۰ میلیون دلاری برای واردات در بازه زمانی مشخص، یک خطای استراتژیک است که مجدد برخی تولیدات کشور از جمله تولیدات پوشاک را تحتالشعاع خود قرار میدهد. این در حالی است که ضمانتی هم وجود ندارد که در یک بازه زمانی مشخص، این واردات صورت گرفته و به ماههای دیگر سال تسری پیدا نکند. البته سوال ما به عنوان تولیدکنندگان پوشاک کشور آن است که چه نیازی وجود دارد که چنین اتفاقی رخ دهد؛ در حالی که اکنون با ممنوعیت وارداتی که از ابتدای سالجاری روی پوشاک اعمال شده، بسیاری از تولیدکنندگان داخلی دوباره تولید خود را افزایش دادهاند و سعی در ارتقای تکنولوژی و افزایش سطح تولیدات کیفی خود دارند.
به گفته فخار، این مصوبه نیز، یک شگرد دیگر است که برخی قاچاقچیان و واردکنندگان متخلف از آن بهره میبرند. در بازار داخلی به هیچ وجه به کالاهایی همچون پوشاک خارجی نیازی نیست و به اندازه کافی در تمام رستهها، پوشاک باکیفیت تولید میشود، ضمن اینکه در شش ماه اخیر نیز این انگیزه ایجاد شده که با توجه به ممنوعیت واردات، ظرفیتها را تکمیلتر میکنند و در انبارها وجود دارد؛ ضمن اینکه کارخانجات صنعتی نیز تولید را افزایش داده و کیفیت را ارتقا دادهاند، در حالی که کیفیت پوشاک داخلی با برندهای خارجی برابری میکند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد